Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3764 ggr
Julia-Sirocco
0

"banta" en häst!

Hej, jag skulle vilja veta hur man "bantar" en häst eller vad man nu ska säga. Då menar jag ridningen. Ska man börja skritta fort eller ska man mer växla mellan olika gångarter? Har nämligen en häst hemma som väldigt lätt lägger på sig i magen och han har inte blivit riden nu på ett tag. Tänkte jag skulle försöka få igång honom nu under lovet igen.

Han har en väldigt bra grundkondition och blir inte lätt trött. Han fyller 21 nästa år så han börjar ju bli gammal och jobbar därför lite mindre, inte mycket men mindre än tävlingstiderna. Men nu har det tyvärr blivit ett uppehåll så…

Jag tycker ju inte det gör så mycket om en lite äldre häst har lite mage men nu är han lite för rund

Tacksam om någon kan ge tips på hur man får en häst att bli mindre rund genom ridning.

Zabbio
0

Är han rund/bukig eller tjock? Finns där fett över revbenen?

Om han är tunn över rygg och revben men ändå rund om magenkan han ha antingen proteinbrist eller mask.

Annars om han är fet/tjock på riktigt så dra ner på kraftfodret i första han om han får något.

snabb skritt bränner fett, arbeta i backar och jobba i form tajtar till bukmuskulaturen

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

may-britt
0

er det bra och  banta en häst om vinteren?

Zabbio
0

#2 Så länge den har full tillgång på grovfoder (vilket alla hästar ska ha så mycket som möjligt av) så är det inget problem. Värmen från fodret kommer inte av kolhydrater utan av nerbrytningsprocessen i mage/grovtarm.

may-britt
0

mener du  at de skal ha fri tilgang til hö?

en hel ball legges ut?

Zabbio
0

#4 Jag menar att hästar ska ha fri tillgång till grovfoder, ja. Måste inte vara hö. Kan vara gräs eller halm också (fast blandar man halm med hö för att hålla hullet nere måste man se till att det blir rätt balans i mineraler m.m. ändå). Det bästa är om man har ett ö som är lagom till hästen; ett ''fett'' hö för svårfödda hästar och ett magert hö för lättfödda hästar - så att de kan äta vad de vill utan att bli för tjocka eller tunna. Fast det är svårt speciellt om man har olika hästar med olika behov.

Men i grunden bör alla hästar alltid a något att tugga på.

may-britt
0

å ok jag legger ut hö  3 ganger om dagen har inte tört och  legge ut en hel ball sen jag var redd de skulle bare ete och  ete til de så  ut som ballonger.

men det er vell  så  at de stoppar och  ete når de har fått nok eller?

jag har hö de kalte det klasse 1

Zabbio
0

Det beror på, har de tråkigt så äter de tills det är slut. Det är därför man behöver magert hö eller utblandat med halm till lättfödda hästar :)

Våra har halm i hagen och får sitt hö och kraftfoder när de kommer in. Har också halm i höhäckar i boxarna, när det är kallt märker man att de varit på halmen efter att höet tagit slut, för att hålla värmen.

Klass 1 låter som ett kraftigt hö.. till isisar (de är väl oftast lättfödda?) hade jag nog hellre valt ett magrare hö. Det ska ju ha god hygienisk kvalitet (dammfritt, inte mögligt osv) men får gärna vara mindre ''kvalitet'' på näringen om man ska kunna ge fri tillgång. Du kn ju prova att ha halm i hagen (kolla upp det där med koliken bara..). Fortsätta fodra hö men ha så att de kan äta halm om de fryser eller blir hungriga.

may-britt
0

ja det kan jag moste bare finne nogon som selger halm her jag bor

Zabbio
0

Att fodra många gånger om dagen är det näst-bästa man kan göra om man inte kan ge fri tillgång :)

Julia-Sirocco
0

#1 svårt att känna nått i den pälsen som han har. jag kände i sommras men tror inte jag gör de nu…

imsuchadiva
0

Dra ner lite på kraftfodret, ev även lite på grovfodret inne på natten om du vet att hästen blir stående flera dagar.

Tycker inte du ska dra ner på motionen bara för att hästen har en viss ålder. Visar den att den klarar av att bli riden som förr så gör det. Hästar mår bra av att bli ridna.
Sen behöver du ju inte hoppa jätte höga hinder o så, men tror du förstår hur jag menar ;D

tempoväxlingar är alltid bra att göra, och nu när det är snö ute så är det bara ut och luffsa i den.
Sen om det är någon dag du inte tycker att du hinner/orka rida, så är tio min bättre än ingenting.

Lycka till :)

Julia-Sirocco
0

#11 han får inget kraftfoder.

Orkar gör jag alltid

imsuchadiva
0

Dra ner lite på höt då.
Då är det ju bara o sätta fart o ge hästen mer motion :)

Zabbio
0

#10 Ändra inte foderstaten innan du är säker på att han är fet och inte bara bukig,

sus-sharon
0

jag skulle inte minska grovfodergivan - ge honom den giva han har.

skrittarbete som Zabbio skriver om skulle jag också säga vore det bästa till en början. när hästen väl börjar ha lite flås och orka med lite skulle jag köra lite lätt intervall. galoppträning är också det bra för bukmuskulatur.

se, som Zabbio också nämnde, till att du är säker på att hästen inte bara är bukig av grovfodret. att den är bukig behöver inte innebära att den är fet och då är det definitivt inte bra att banta.

mina egna shettisar ser ut som riktiga julkorvar om vintern, men det beror dels på den enorma pälssättning de har och dels på att de står enkomt på grovfoderstat vilket gör dem lite bukiga.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Julia-Sirocco
0

Ja han kanske inte ä tjock egentligen… de kanske bara ser ut så. ska kolla en gång till på magen

Elshira
0

Lite OT: Någon nämnde att man inte behöver dra ner särskillt mycket på träningen bara för att de blir äldre.

Hade en New Forest som reds i full kondition (lr ja kanske inte tävlings kondition men) tills hon var 34 och reds lite lugnare tills hon var 36 dock i alla gångarter i full fart. Hon var hur pigg som helst och inget problem med kroppen då hon hade finfina tänder ända tills hon dog!

Hennes barnbarn är tidigare tävlingsponny (korsning new forest - arab) och var i full tävlingskondition och reds av mig tills hon var 22, numera står hon på ridskola som läromästare och älskar att bli riden (till skilnad från många andra ridskolehästar) är nu 25 och lika pigg som när hon var 10.

Är de vid god hälsa är det bara att "tuta och köra" =)

Hakuna matata!

Julia-Sirocco
0

#17 ok jag hade bara hört att jag kunde dra ner lite på träningen på honom…