Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 2160 ggr
Elshira
0

Tillåten nosgrimma?

Jag undrar om någon vet om det är tillåtet att tävla i (främst dressyr) en nosgrimma som sitter i sidostyckena dvs. inte i en egen nackrem. Nosgrimman sitter inte fast och löper fritt igenom sidostyckena (så att man självklart inte får ett tryck på nosryggen).

Principen är samma som på detta visningsträns:

Anledningen till att jag hellre har så är för att jag tycker det ofta ser klumpigt ut med nosgrimmorna som är vanliga på mina små B-ponnyer och dessutom gör att bettet står ut ett par centimeter på varje sida vilket ochså ger ett ganska så komiskt intryck… :P

Någon som vet?

Hakuna matata!

LillaLinn
0

Ingen aning, men vill gärna veta….Flört

AnnaBrandell
0

Jag tycker att det ska vara självklart att alla träns/huvudlag ska vara utformade så av säkerhetsskäl… travhästarnas huvudlag är alltid utformade på det viset utifall bettet skulle gå av, då han du fortfarande en liten chans att få stopp på hästen genom påverkan på nosryggen..

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

JenD
0

#2 I agree

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Salish
0

Vore konstigt om det var otillåtet när FEI gör massa skitutrustning obligatorisk… Dessutom är det ju ett bra sorts träns.

Elshira
0

#2 Tja, om nu bettet skulel gå av så skulle den nosgrimman ge ett tryck på nosryggen eller åtminstånde typ runt om~ Nosgrimman sitter ju i sidostyckena så att de inte kan fara åt alla håll~=)

Jag tycker att det vore tillåtet efter som det är som en engelsk nosgrimma och inget (normalt sett) tryck över nosryggen. Men precis som att FEI tillåter en massa så är många saker förbjudna med… :P

Kommer ihåg när jag var liten och red min hingst på 3-delat bett (som då var ganska så nytt), och mitt delen var då platt och inte rund. I TR stod det då att tredelade bett endast var tillåten med rund mittdel och ej som min - platt. Så nog finns det petitesser =)

Hakuna matata!

Zabbio
0

Det står väl bara att det ska finnas nosgrimma och att denska vara odekorerad?

Älskar den typen av nosgrimmor, tycker det ser så på-pyntat utmed extra nackremmen osv..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elshira
0

Jag försöker lusläsa TR och hittar ju inga egentliga defenitioner. Skulle de klaga så får man väll överklaga och säga att det inte står specificerat i TR =)

En annan sak jag hittade:

Pannbandet skall vara av läder, får vara av annan färg än tränset och ev. smyckat med en diskret dekor.

Mitt faviritpannband är en kedja med diskreta stenar på (dock är fästena i läder xD) skulle jag lyckas bli utesluten pga det istället? :P

Jag får väll helt enkelt fråga en dressyrdommare nästa gång jag är på tävling eller någon träning nästa gång =)

Hakuna matata!

Zabbio
0

#7 Japp, har hört att kedje pannband inte är ok.

Tycker att det är det töntigaste.pannbandet är väl den enda delen av en hästs utrustning som inte ens kan missbrukas..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Salish
0

Käkremmen kan man ju inte heller missbruka.

Ahnna
0

#9 Jo, den kan du spänna så hårt att hästen får svårt att andas när den går i form. Flört

Men pannbandet har ju inte så mycket med tränsets funktion att göra, så sett… Däremot tycker jag inte att kedjepannband är snygga, så jag har full förståelse för att de anses otraditionella i dressyr!

Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Elshira
0

Jag tycker det är få som passar i kedjepannband och de kan lätt kännas "kramsigt", men de få som är stilrena och enkla i sin design utan allt för mycket bling tycker jag är fina =)

Hakuna matata!