Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 4793 ggr
ellenbellen
0

Abort på en häst?

Hej, jag undrar om någon vet om man kan göra en abort på en häst/åsna? Isåfall, hur långt gången får dom vara?

/Ellen (:

WhoCares-01
0

har för mej att de finns typ en "dagen efter" spruta… men ja har ingen aning om de e sant eller inte

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

ellenbellen
1

Hm.. Jag har fått för mig att om man ser att hästen väntar tvillingar så kan man gå in och klämma sönder ena embyot? Någon som vet något om det?

/Ellen (:

Cilla89a
0

#2 man kan ge abortspruta, dock vet jag inte vilka gränser det är, hur lång tid hästen kan gå innan det är försent att göra abort.
och visst brukar man "klämma" ena embryot om hästen väntar tvillingar.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

may-britt
0

konstig spörsmål?????????

skal din häst ha föll?

ellenbellen
0

#3, okej :)

#4, Nä, vi har en åsna som troligtvis är dräktig.

Men det är inget som vi tänker göra, jag funderade bara på om det gick :)

/Ellen (:

may-britt
0

åsna dräktig så  rolig hvor lang har den gått?

ellenbellen
0

Vi vet inte riktigt, det kan vara två hingstar.. Men sedan Juli/Augusti ungefär :)

/Ellen (:

Elshira
0

Jo det finns både "dagen efter piller" (som spruta) och abortspruta. Men inte helelr jag vet hur länge veterinärerna anser det ok att spruta dem med det. Oftast så brukar man ju hellre ta fölet och "misstaget" än att göra abort efter som att göra abort minskar fertiliteten något (har jag för mig det även är på hästar).

Hakuna matata!

Stallmima
0

Det enklaste vore ju att ringa en veterinär och fråga.

may-britt
0

nei du  skal vell inte ta abort? la nu  stakkaren få  sitt föl eller hva jag skal kalla det.

vell jag er i  mot abort på  mennesker och  dyr så  lenge det inte er sykdom inne i  bildert hvor de kan dö  eller så.

ellenbellen
0

#8, Jaha, jo då var det ju som jag trodde :)

#9, Jo.. Men jag var ju bara lite smått nyfiken, lika bra att fråga här :D

#10, Nejnej, vi ska inte göra abort. Jag funderade ju som sagt bara på om det gick :)

/Ellen (:

may-britt
0

ja så  kul de er jo  så  jätte söte

Fiona
0

Vi sprutade vårat förra shettis sto en gång när hon blivit betäckt av misstag

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

ellenbellen
0

#13, Hur går det till? :)

/Ellen (:

Fiona
0

#14 Veterinären kom ut i ett väldigt tidigt stadie och gjorde det, gav henne en spruta. Det var länge sen men jag hr för mig att stoet blev lite hängit men det var normalt.

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

ellenbellen
0

Okej :)

/Ellen (:

AnnaLundin
0

Enligt min veterinär kan man avbryta en dräktighet den första månaden ungefär, sen är det svårt att lyckas.

Man ger dem en spruta med prostaglandin, samma som när man sprutar igång brunst.

#7 - det går inte att avbryta dräktigheten efter så många månader. Möjligen genom en "igångsättning av fölning" (INGEN aning om ifall det går), men såna igångsättningar kan riskera att det blir fellägen, som är farliga för ffa stoet.

ellenbellen
0

#17, Okej, tack för svaret! :D

/Ellen (:

Elshira
0

#17 prostaglandin används precis som du säger, sedan får en gravid mäniska får absolut inte komma ens i hudkontakt med det då mycket små mängder kan ge missfal i vilken månad som helst. Så det borde ju nästan sätta igång en förslossning på ett outvecklat forster på hästarna med? Jag vet inte, jag bara spekulerar, men något borde det ju finnas som sätter igång en förlossning även på ett mer utvecklat foster (det finns ju flera olika varianter hos mäniskan så något borde ju finnas till häst), men det lär varabetydligt lättare på ett forster som bara är 3-4 veckor~

Hakuna matata!