kuldegrader
når det er det for kalt i kylan och rida?
i norge da jag jobbet der var det 25- fikk hästane stå.
sen noen mener at der er inte bra och ride hästen når det er for mycke kyle.
och noen mener at det er inte bra och lasta häst på slepet når det er mycke kyla?
Jag rider även om det är -25 eller -30 grader, men inga full fart i trav och galopp. Det är inget bra om dom blir riktig anfådd i såpass till kyla, men vi kan skritta och klättra litet försiktig ändå. Jag forsöker undvika att hon blir riktig svettig i denna kylan, men en liten prommis eller skrittur framföre vagnen får hon ändå. Den som mäst "far illa" av kylan är nog jag det! Är det kallare än -30 brukar jag rida i ridhuset som är lätt uppvärmd, men är det inte ledig får det va. jag orkar inte rida själv då, men skulle du frågat Gejsa skulle hon tyckt "men det är väl okej? Lite morot så..". Men som förut forsöker jag undvika att hon blir riktig svettig och anfådd, även med täcke tar det litet tid att torka upp på vintern :)
lasta har jag dock inte hört något om när det kommer till kylan
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jag brukar lägga hästens vilodagar de dagar de inte av någon anledning passar att rida. Det är inte ofta det är så kallt så både för min och hästens del tar vi vilodagen då istället för någon annan dag =)
Hakuna matata!
Att man inte rekomenderar att lasta när det är så kallt beror nog främst på väglaget. Jag skulle inte vilja köra med hästtransport som vädret är just nu.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km