Vilken hästtransport?
Nu är det dags att köpa en hästtransport..
Men vilken av alla ska man köpa? Jag har tänkt lägga runt 50.000kr. Vill ha en för två hästar och gärna en nyare. Jag har en ganska stor häst så vill ha en boogie.
Vad har ni för transport? Något positivt/negativt om olika märken? Tips på vad jag bör köpa?
Jag har en värmlandsvagn från 91 totalrenoverad som jag (pappa) kör mitt halvblod i : )
Men skulle också vilja ha en nyare variant med mjuk mellanvägg, sadelkammare, och att den ska vara i glasfiber eller vad det heter.
Tänk på vad den väger och vad du har för bil också!! Så inte vikten överskrider : )
Kan faktist inte uttala mig om positivt samt negativt om olika vagnar då jag bara haft min som har varit super!!
Förresten, hade inte du köpt bil nyss? Och vad blev det för någon? Hur har du råd x)

det finns väl nya boogie som inte kostar mer än 50?

här har du ju ett. i din prisklass och område… inte nytt dock,
#3 Mina favoriter : ) Dom är sååå sjukt fina, finare än thule och dem andra.. : )

Jag köpte mitt Läckösläp nytt för 51.000 förra året. Boggie såklart.
Jag tycker det är bra med ett svensktillverkat släp, litar inte på de billiga importsläpen, om något krånglar kan det ta evigheter innan man får hjälp.

Jag har en Christ Comet som #3 fast min är marinblå.
Tycker den är helt okej, ett riktigt minus, är dem man stänger transporten med, jäkligt klumpiga och man måste vara riktigt stark för att kunna stänga, jag får använda en gummiklubba för att banka igen dem.
Ett riktigt stort plus är att dem är väldigt rymliga, min Brimad som är dryga 175-180, han får plats lätt som en plätt.
Annars gillar jag även krubborna, och sadelkammaren är lagom rymlig. Golvet är kalas, behöver inte vara rädd för fukt o.s.v.
Sen tycker jag att rampen är lite "brant"
Men ska du köra två stora hästar, så måste du väl ha BE kort?
Jag tycker inte man får lasta särskilt mycket i Christ, min är 1500 kg, kan vägas upp till 2000 kg, men jag har bara B-kort, och som det är nu får jag lasta typ 550 kg ;) Och Brimad väger säkert 650 kg. Hade den varit 2000 kg, så hade jag fått lasta 1160 kg.
Men jag vet andra modeller, ex Boj och Star trailer, på 1500 kg där man får lasta uppåt 700-750 kg.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Dom som står på stallplanen i stallet är: Tranesläpet, Thule, Chevall (någon franskt), Star trailer, Läckösläpet mm. Har inte hört några klagomål.
Vad menas med Boogie?

#7 enkelt förklarat, 4 däck, två på var sida ;) I #3 är ett boggiesläp.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Men klarar boogietransporter mer vikt?

#9 Det vet jag inte, men de är mycket stabilare = bekvämare för hästen att åka i och skönare att dra efter bilen.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Boggietransporter klarar oftast mer last än ett enaxlat. Dock måste man kolla av både släpets tjänstevikt (vad släpet väger utan häst, men med övrig inredning) och släpets totalvikt (tjänstevikt + maximala lastvikten). Många begagnade boggietransporter har sänkta totalvikter mot vad de egentligen klarar. Då får man tänka på att det är lastvikten som sänks.
I övrigt så är en boggie stadigare att köra med och stadigare för hästen att åka i. Nackdelen kan vara just den högre tjänstevikten.
Jag har en Star Safir -05 (körd 3 år) med mjuk nedre mellanvägg, fronturlastning, öppningsbara fönster och sadelkammare som öppnas inifrån.
Ej värmlandsvagnen, tycker star trailer, boj och thule är bättre.

Nu har jag nog bestämt mig! En Värmlandsvagnen Scandinavia 08:a. Har hyrt en sån två ggr och båda hästarna trivdes i den!
Någon som har en sån?

Jag gillar inte värmlandsvagn.
Har en christ concorde, riktigt rymlig transport.

#14 - Orsak till varför du inte gillar de?

#15 De är rangliga och de känns sämre i kvalité än andra släp.

#16 - Ok. Jag har inte åkt så många andra så har endast en uppfattning av dessa. :)

Kombiramp är det när man han lyfta bort rampen och vika den åt sidan?

Har en Böckmann Duo från 2007, med mjuk mellanvägg och sadelkammare, boggie. Har haft den i två år och är väldigt nöjd.

#18 har för mig det är när du kan använda rampen både som dörrar och som vanlig ramp
vi får för övrigt hem ett splirrans nytt boj bravo-släp i veckan =) sadelkammare, kamera, mjuk mellanvägg, innedörrar osv =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Nu är släpet bokat! Ska betala idag och förhoppningsvis hämta i veckan!
Jag tror den hette Cheval 2002xl -10.
Jag gillar värmlandsvagnarna, de har ofta bra kvalité och ett bra andrahands värde =) Hoppas du blir nöjd!
Hakuna matata!
jag tycker att umesläpen är överlägset bäst!

Ikväll hämtas släpet. Så fort vi fått på vinterdäck så kan jag säga vad jag tycker om den :)

"25 köpte du den ny och så var den inte besiktigad? sånt och vinterdäck dealar man till sig! =)

#25 Snygg! 
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

#26 - hade redan prutat en del på den. Nya vinterdäck kostade 5000kr och besiktningen är inte så dyr. Men såg till att jag fick till extra bommar, en lång och en kort, lås till släpet och prutade ner den 5000kr. Så jag var ganska nöjd ändå :)
Och den är inte besiktigad för att den aldrig körts på vägen.

det handlar ju inte om kostnaden att besiktiga. snarare en principsak tycker jag. köper man något nytt så ska den vara besiktigad. =)
Jag skulle aldrig vågat köpa en obesiktigad transport.. Men bara o hålla tummarna att den går igenom besiktningen nu då.

Tänk på vikterna så ni verkligen får dra två hästar. är ganska ovanligt att vikten klarar sig. jag känne rbara en person som lagligt kör två hästar i sitt boogie… han har lastbils kort och drar med en skåp bil… vår v70 får max dra 1400 lastar 700 kg i vår thule transport. ( transporten är nervägd för att passa bilen)

#30 - En splitter ny transport borde väl gå igenom?
#31 - Vi får inte dra två hästar, varken med körkortet eller bilen. Transporten är instansad så att den passar våran bil. Det var det viktigaste! Och vi kör bara en häst i taget då den ena är så bred om magen att hon måste ha hela transporten för sig själv :)

#32. Jag köpte också en helt ny transport, men den besiktningen och inregistreringen ombesörjde säljaren och det ingick i priset.

#32 ja det är klart den ska gå igenom, men det är bara en sån sak som försäljaren ska göra. de brukar dessutom ha stående tider på bilprovningen.