Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1438 ggr
[vamir]
0

Rätt form?

Hur får man hästen att arbeta i rätt form och arbeta ryggmusklerna? Dvs trampa under sig mer osv.

Cilla89a
0

Det är ju ganska omöjligt att beskriva över internet såhär.
Hästen ska ha en ärlig bjudning som ska komma bakifrån, som du sen ska kunna fånga upp där fram.

Ta hjälp av en tränare så kan h*n visa :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

[vamir]
0

#1 Tänkte om man kan jämföra det med att hålla emot framdelen (inte bromsa) och samtidigt driva? :)

Cilla89a
0

#2 bromsar du och driver samtidigt kommer nog hästen bli ganska förvirrad och inte förstå alls vad du menar och dessutom säkerligen bli tung och lägga sig i handen.

det jag menar är att hästen måste ha en ärlig bjudning bakifrån automatiskt, du ska inte behöva sitta och driva för att hästens ska röra på sig och sedan fånga upp där fram i form av förhållningar, halvhalter.
det beror lite på vilken nivå du och hästen är på, vilken typ av form du är ute efter, är det en unghäst eller är den en äldre utbildad häst? och vilken grad av samling du är ute efter?

[vamir]
0

#3 Jag menade inte heller att jag bromsar hästen ;)

Han är en ridtravare, håller på att utbildas, så han är väl som en "kunnig unghäst" i huvudet då det gäller ridningen. Han har formen i nacken och halsen, men det jag söker är mer påskjut bakifrån.

Cilla89a
0

#4 jag läste nog slarvigt eller inte alls Oskyldig
prova rid i skogen, nästan alla hästar har en naturlig bjudning i skogen, vilket säkert också kommer göra det lättare att få bjudningen bakifrån och mer aktiva bakben.
bry dig inte så mycket om halsen och nackens placering, det är inte den som avgör om hästen går i "form" eller inte.
och ta hjälp av en tränare, det är svårt att sitta och skriva över internet, alla hästar är olika och kräver olika sorters ridning.

may-britt
0

buding bak  for och  få  mere bak bens driv med en travar så  kan du rygge, sideföringer, volter i  skritt flytte  ut på  volten noen skritt  og inn på  volten noen skritt.

ride bakker ned och  opp i  trav.

jag ville satt på  gramaltygler det trenet jag min med i  typ  3 vecker.

men da moste du  kunne verkelen ride du  moste väre en god rytter for och  bruke de tyglene eller vill jag vell fått tak i  en trenings stall eller en trenar som kunne vise deg hvordan du  skulle ride han.

och en samla galopp er och  viktig på  en traver.

viss din travar går med hue opp så  får du  skritta han til han går rett i  form for och  ride en travar som holder hue opp i himmelen er inte bra den legger fel muskler och  får fel holdning noe som kan gå utover den rygg.

moste väre en god trenar när deg som kan hjelpe deg?

Zabbio
0

Passa på att rida i snön, om du har någon :P Jättebra samling helt naturligt ;)

Små hinder tränar också; de flesta hästar bjuder på dem och sen samlar de sig innan hoppet helt naturligt - annars skulle de stå på näsan.

Övergångar är samlande, sidvärtsrörelse (speciellt öppna ch sluta) och svängar/volter är mjukgörande. En stel häst kan inte samla sig.

När hästen är mjuk, lyssnar på ryttaren, är pigg framåt, smidig och förstår signalerna - då kommer samling av att du begär uppmärksamhet, som förberedelse påå vad du nu kan vilja göra samlar hästen ihop sig för att klara det.

Så jobba med allt runtomkring, och har du gått igenom eftergifter, smidighet, flytta för vikt och tryck, följa bettet, gå framåt, stanna, länga och korta stegen osv och ändå inte får samling.. så gå tillbaka och se vad ni har glömt igen under tiden ;)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.