Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3981 ggr
Peppe
0

Vinterskoning eller inte?

Vet inte alls hur jag ska göra med Blackys vinterskoning, velar fram och tillbaka hela tiden. sulor eller inte sulor? extra broddhål eller inte?

Slutet av förra vintern bestämde jag att han inte skulle ha nåt av det efter att det strulat ganska mycket, men nu vet jag inte längre om det kommer vara såhär mycket snö hela vintern?

FÖR sulor & extra broddhål:

~styltor
~halkar extremt lätt, även med 2 brodd i
~jag gillar inte att bara ha 2 i, blir så vinklat

MOT sulor & extra broddhål

~rider inte ut mycket, och då bara på vägar där det kör bilar = inte mycket till styltor
~små rasthagar få timmar om dygnet där han inte rör sig så mycket så inte så stor risk att vricka sig pga styltor
~små hagar som sagt, kommer det ingen snö blir det LERIGT = fastnar lera under sulorna
~tappar skorna lättare med sulor, har dock bara haft en tappsko nånsin och det var förra vintern
~extra broddhål gjorde så en sko förra vintern sprack (ja den gick helt av) men då var dom väldigt slitna

så ja, hur ska jag göra? nackdelarna är ju betydligt fler men jag vet inte? kanske bara skulle ta extra broddhål?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Elshira
0

Jag tycker ändå att fördelarna väger tyngre med skol och snösula. Styltor (även i hagen) kan vara förödande och är det inte helt renplogat på vägen så kan de även få styltor där.

Själv har jag hantingen helt barfota så länge det går, men när det blir halt/isigt så är det skor med 4 broddhål och snösula med lufttunnel som gäller.

Sulan gör att skon sviktar någon milimeter och för hästar som har lätt att tappa skor så kan det ju hända att det blir lite värre i vissa fall med dessa. Men å andra sidan rider man på frusna vägar och asfalt på vintern med brodd och då är det bra att det ändå finns en liten svikt för att minska "stötarna".

Så ska man ha skor så "ska" man ha minst 4 (eller ev. 6) broddhål och snösula tycker jag =)

Hakuna matata!

Zaphix
0

Barfota?

Annars så självklart mer än två brodd, felbelastning annars. Och snösulor beror ju mer på var du bor. Bor du där det brukar vara snö hela vintern så är det ju ett måste.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Peppe
0

Det är ju just det att det brukar inte vara så mycket snö här och det är aldrig snö där vi rider, kör som sagt bilar där dagligen så rider i spåren om det inte är plogat. rider dessutom ut max en gång i veckan… nu är det närmare 2 veckor sen sist. eftersom hagarna är så små och dessutom ligger inne i skogen så blir det inte mycket snö där och vägen till hagarna är plogade

grejen är den att han varje år får sån röta under sulorna eftersom det oftast bara är lera ute..

Zaphix
0

Strunta i sulor isf. Du kan ju smeta på olja under hovarna om du ska ut i snön. :)

Men har du hela sulor? Testa med såna som är formade som skorna och går i en ring på insidan, alltså inte täckande.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Elshira
0

Ja precis sk. snösulor, helst de med en lufttunnel runt och inte bara helt gummi, de fungerar bäst =)

Men på vägar och annat så blir snön tillpackad av att de plogas och bilar kör. Dels kan det bli halt om det blir minsta tö och dels så är det lätt att den packade snön packas ännu hårdare under hästens hovar.

Men om du rider max en gång i veckan så ser jag ingen anledning att behöva sko alls. Det är billigare för dig och bättre för hästen att vara barfota. Och är det dessutom snö så sliter de ju inte lika mycket på hovarna som på sommaren om det är anledningen att du har skor.

Hakuna matata!

Peppe
0

självklart är det ju snösulor jag menar, sånna som är "skoformade" och med lufttunnel… ;P

#5 men sån packad snö blir ju inte styltor av…

tror däremot det blir extra broddhål. är inte främmande för att ta av skorna, men han behöver sina broddar, och skor såfort det inte är snö. det brukar som sagt inte vara så mycket snö här

may-britt
0

jag hadde inte tört och  ride for uten broddar hva om hästen går om kull.

jag hadde det samme problemet emn jag rider mycke så jag moste sett på.

Peppe
0

#7 finns ju allid 2 broddhål i skorna så utan blir det ju inte ;)

men det lutar åt extra hål men inga sulor

Cilla89a
0

Jag är i precis samma situation som dig, hovis kommer om knappt en vecka och jag kan inte bestämma mig om jag ska låta honom sätta på snösulor eller ej. Hum, hum. Det sägs ju att dem lättare tappar skorna, visserligen inget jag har märkt, Japp hade snösulor varje år innan han blev pensionär och han tappade inga skor för det. Och jag kommer inte ens ihåg om jag hade snösulor på Schess dem 2 vintrarna jag ägde honom, jag tror ju det och han tappade inte heller skor för det. 
Och det är rätt svårt att få ut hovis när det gäller tappskor, eftersom han aldrig har tid om det nu visar sig att Brimad skulle få tappskor för jämnan p.g.a. snösulorna. 
Dessutom har vi på sin höjd 10 dagar med snö varje vinter :P Och jag är lite rädd för röta också :/

Finns ju snösulor man kan sätta på och ta av själv när man vill, sattsar nog på det till nästa år, känns inte så lönt att klicka hem det nu.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Peppe
0

#9 Haha =D  min hovis kommer på söndag redan så måste bestämma mig nu…

Cilla89a
0

#10 fast du har ju ridhus din lilla lyx ungeSkrattande
en annan får släpa sig ut i skog och fälten här för att kunna rida överhuvudtaget när det är snö här, att köra till ridhus nu finns inte på kartan.

hade jag varit i din situation och haft ridhus, så hade jag inte haft på snösulor.

Peppe
0

#11 Haha =D ja det är väldigt skönt faktiskt, men de 20 meterna till ridhuset är livsfarliga, knappt så vi tog oss in idag XD

Cilla89a
0

#12 jag hoppas bara att snön och kylan tar sitt pick och pack efter jul och flyttar någon annanstans ;) så slipper vi allt klödd med styltor, snösulor, tappskor hit och röta dit :P

may-britt
0

13 jag det er jeg enig i sommar eller i  alle fall inte snö och  kyla

bell
0

#9  Vart har du hittat snösulor som man kan ta av o på själv? har sökt men inga funnit Glad

#0 Ursäkta "trådlåningen" Oskyldig

sus-sharon
0

jag kör snow grips med luftkanal och 4 brodd i varje sko på bägge ridhästarna. men så har vi "riktig vinter" ett långt tag här också..

om det inte är snö så länge att sulorna behövs skulle jag köra antingen barfota (om hästen funkar med det) eller sko med 4 brodd.

vill man inte lägga på sulor men är nervös för styltor så funkar det utmärkt att ta ett gammalt stearinljus och gnugga i hovarna.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Peppe
0

#15 ingen fara, är själv lite nyfiken ;P

Har iaf bestämt mig för 4 brodd och inga sulor nu, idag när det varit -20 grader har tom ridhuset blivit halt

Cilla89a
0

may-britt
0

du  er en heldig  som har ride hus det önskar jag medTungan ute men sier du  at det er halt i  ridehuset?

ride hus med varme er det jag vill haTyst kansje kommer tomten

Peppe
0

#19 dom har inte harvat/sladdat ridhuset senaste dagarna så underlaget har packats och därefter frusit så det blev lite halt =)

may-britt
0

usss så dumt ja ha men det tinar vell snart så  kan de harva så  det blir bra

Killen
0

Ska sko em ca 1½ vecka. Min häst har hela hösten haft jättemycket tappskor, så skulle ni sätta på snösulor då?

kissmekate.blogg.se

bell
0

#18 Tack helt klart intressant har hört talas om dem men aldrig lyckats hitta dem Glad

may-britt
0

jag ville satt på sko  med snö  sular och  latt det väre hull  for 2 pigger frem i  tåen så  du  kunne komme til ridehuset uten och  halke

så  når du  inte trenger de 2 broddene så  har hon i  alle fall snö sular under sko så  at hon inte får is och  snö  kladdi  under bena.

du  kan sette på  snö  sular og sko  med piggar så  kan du  ride hvor som helt och  du  kan fint ride inne i  ridehuset med brodder men da moste du  ha 4 brodder siden viss du  har 2 i  tåen och  skal ride inne så  moste du  ta dem ut för du  rider inne.

4 blir en jevn fot 2 blir lite ujevnt.