Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 12468 ggr
Rafflan
0

"Slakt priset"?

Okey, nu bombarderar jag nog detta forum med mina frågor, men frågar man inget får man aldrig vet så…

Läst en text där hon köpt en häst som gick dåligt i  trav å därför skulle slaktas så hon köpte hästen för slakt priset.
Nu undrar jag hur mycket "slakt priset" är i kronor?

Strumpan
0

Jag fick köpta ett gammalt fullblod för många år sen för slaktpriset och då var det 5000 kronor. Men om det är samma pris idag vet jag inte

Mvh Jenny

Cilla89a
0

det kostar ju ett par tusen att ta bort en häst, så det såkallade "slaktpriset" innebär väl bara några ynka tusenlappar.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Strumpan
0

När jag avlivade hästen så kom slaktbilden ut och då fick jag betala 3200 kronor och då tog de hand om allting - avlivning och transport

Mvh Jenny

niare
2

5000 kr fick vi när vi skickade vårat sto men hon skulle användas till mat, de enda som kostade var bensinen till slakteriet.

Alex
1

Slaktpriset i det fallet är väl vad ägaren får ut av att låta hästen gå till livsmedel, och då handlar det väl om några tusenlappar, runt 5000 kr brukar det väl vara för en travare.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zahara
1

2000 gav jag för min det är ungefär vad du får ut om du slaktar hästen så den går till livsmedel. Det vill säga du får betalt för de kilo kött de kan använda.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

NettanLindholm
0

det jag har hört är nånstans mellan 5 - 6000..

my-real-life
1

en frisk  travare med bra hull brukar  slaktpriset vara runt 3000 

jag vet inte vad dem har fått 5000  från  har varit med om slakt många  gånger (dock inte med mina egna hästar) och då har det alltid landat runt 3000 krGlad

Caspianowner
1

Vet ni inte att det går hästar från Sverige till Italien. Det finns folk som köper upp och hämtar upp och när de har lastat fullt så drar de raka vägen till Italien. Känner till folk som sålt sina gamla hästar för till den typ av slakt.

Cilla89a
0

#9 det är fruktansvärt Gråter att man har hjärta att låta sin häst sluta sitt liv på det viset.

my-real-life
2

9#  ja usch  förstår inte hur människor kan vara  så grymma Gråter

det enda  som finns i folks huvud är pengar  för dem tänker inte på att hästen får  ett helvete under  resan  Gråter

dem tänker bara på att dem får mer pengarGråter

Caspianowner
0

Som Oftast är det hästar som har behandlats och hästen får inte användas till föda här i Sverige.

my-real-life
0

#12 mm det är väldigt sorgligt …

WhoCares-01
0

som tidigare har skrivit så handlar det om runt 5000 för storhäst. mindre för ponny

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Caspianowner
1

HUr stor häst rör det sig om. Grannens Nordsvensk 13 år fick de bara 2700 kr för. Det var på scans slakteri.

Våran travare fick vi endast dryga 1900 kr för på samma slakteri.

Då hämta de dem levande.

Något här stämmer inte.

Strumpan
1

#15 Mig frågade de inte om vad det var för häst som skulle tas bort, de sa bara priset. 3200 kronor (för ett benigt gammalt fullblod). Hon avlivades på gården (för trygghetens skull). Om jag ville kunde jag få henne kremerad, men det skulle kosta mig 14 eller 15 tusen, pengar som inte fanns. Jag hade dessutom valet att hennes kvarlevor kunde gå antingen som mat till människor eller minkar Rynkar på näsan

Mvh Jenny

AnnaLundin
1

#14 - hittar du ett slakteri i sverige som betalar så mycket så är du inte dålig! Möjligen kan du få de summorna för en väldigt stor kallblodshäst.

Slaktvärdet är vad ett slakteri betalar för hästen i slaktad vikt, vilket i runda slänga är hälften av levande vikt. Det varierar säkert lite mellan slakterierna, hur mycket de betalar för köttet, det beror också på hur köttet klassar in sig, hur bra köttet är (jag kan inte klassificeringskriterierna alls).

Ett exempel, på slakteriet i Lammhult kan du få mellan 5,00-8,75 kr för häst som väger mer än 200 kg slaktad. Väger den mellan 125-199 kg betalar de mellan 2,25-7-50/kg.

#16 - menar du att de skulle använda köttet från en häst slaktad på din gård till livsmedel? Det tror jag inte ens är lagligt, det är bara djur slaktade på slakteri som får användas till det - av hygienskäl.

Var det inte "nödslakten" (Svensk Lantbrukstjänst) som kom ut till dig och avlivade hästen?

may-britt
0

ussss Gråter jag hadde vell aldri slaktet min häst och anvent den til mat på  min gård.

skulle noen ete min häst ALDRI

Strumpan
1

#17 Det var Stockholm slakt har jag för mig att de heter. Det avlivade henne utanför på gården hon stod. Jag sa bestämt att det skulle ske hemma för trygghetens skull. Det var helt ok, men sen frågade de även vad hon skulle gå till Tallriken eller minkfarmar (ja eller kremering för många tusen)

Mvh Jenny

Strumpan
0

#18 det är bland det absolut värsta jag varit med om

Mvh Jenny

may-britt
0

nä men nr 1 hvor jette söt kort du  har

Strumpan
0

#21 Det är min lilla Cato Glad

Mvh Jenny

may-britt
0

ja Cato jätte söt men hva er lille cato?

may-britt
0

nei men herre min mink mat nei men ussss skulle minken ete Eldfari eller noen av de andre stakkars deg du  mosta ha värt sjokka

Strumpan
0

Tack så mycket Glad, han är en iller

Mvh Jenny

may-britt
0

å så  söt jag visa ditt kort til min mann och  han sa at det var den söteste illder han hadde sett

så  nu er han inne på  blocket och ser om han hitter sånn

Strumpan
0

Hon var den snällaste och underbaraste häst jag någonsin träffat. Hon dog 2004, det har inte gått en dag som jag inte har tänkt på henne…

Mvh Jenny

Strumpan
1

#26 Läs mycket innan om ni funderar på att köpa en iller. Du kan gå in på iller.ifokus och läsa och ställa frågor

Mvh Jenny

may-britt
0

nei men stakkars deg och  hästen jag vet at de lever inte for evig men at noen skulle ete min häst jag vill död viss de spurte meg om det på  stedet

men de tenker inte som oss om hästane usss det der er tråkig

Karizma
0

3000 kr vill jag säga att slaktpriset är att de lägger ut det så är bara ful det ser inte bra ut. Men man fattar väl att de itne har råd och ha dåliga tävlingshästar som bara kostar pengar med.

Strumpan
0

#29 Jag har mina minnen med henne, hon gav mig många skratt och mycket kärlek

Mvh Jenny

Elshira
2

Nu vill jag inte låta "elak" eller okännslig på något vis. Jag älskar mina hästar medan de lever men den dag de av någon anledning måste avlivas så brukar vi begrava dem hemma på gården (vi har speciella plattser avsedda för detta).

Vi funderade förut att slakta upp en stor D-ponny (typ 450 kg och rena muskler) men tyvärr var det mitt i rötmånaden så vi lät begrava honom istället, då vi dessutom skulle behöva lämna bort kroppen för att hänga upp kroppen och få den styckad.

Hästkött är väldigt gott och jag ser inga problem med att äta det från hästar som behövts tagit bort av en eller annan anledning (självklart gillar jag dock inte är man skickar dom enkom på slakt utan att någon form av olycka eller liknande hänt). Och jag skulle inte ha något problem att även äta en av mina egna hästar, deras personlighet sitter trots allt inte i köttet, och de kommer inte tillbaka bara för att jag inte äter det. 

Och har man en frys hemma så är det väldigt billigt fint kött att tillgå om man har möjligheten att kunna få köttet själv.

Hakuna matata!

AnnaLundin
1

#32 - jag äter förvisso inte hästkött själv, men det beror enbart på att jag har valt bort att äta kött pga att jag inte tycker det är gott och inte kan med konsistensen…

På fredag ska jag själv lämna en häst till slakt.

Gronstedt
2

Jag ser hellre att hästen blir mat än bara nedgrävd, när den tiden kommer! Jag skulle gärna skicka min häst till exempel till Kolmården, om det alternativet fortfarande finns. Jag skulle också kunna slakta och äta köttet. Men det skulle vara väldigt svårt att döda hästen.

AnnaLundin
0

#34 - Alternativet hos Kolmården riskerar att försvinna pga skärpta regler, om jag fattat saken rätt. Vet inte hur det har blivit med det.

Elshira
0

#34 Jo absolut, det är ju inte enkelt att behöva ta bort en häst, men behövs det så behövs det och köttet blir ju kvar oavsett.

Så vida de inte är behandlade med livstids karens preparat så vore det väldigt bra om mer hästkött fanns i våra vanliga butiker. Att vi kan lämna in våra hästar som annars "kastas bort" är ju bra då det i längden ju gör att det krävs färre nötdjur som går till "spillo".

Själv skulle jag dock aldrig ställa dem i en transport på väg till slakt. Jag vill veta att det avslutas på ett trevligt och lugnt sätt, och att åka hemifrån i en stor transport till okända mäniskor är inte det. Då är det bättre att slakta hemma och få kroppen till ett lokalt slakteri istället (i min mening).

Hakuna matata!

AnnaLundin
0

#36 - det är ju också så att ju större efterfrågan på hästkött här, desto mindre blir risken att hästarna ställs på slaktbil till italien…

För mig är det en självklarhet att transportera min häst till slakteriet. Det har jag gjort ett flertal gånger, då jag hjälpte ridskolan med det tidigare och INGEN häst har reagerat negativt på att lastas ur där. Inte ens ridskolehästar som knappt satt sin fot utanför ridskolans stallplan… Personalen brukar vara oerhört professionella och vet att det är känslor inblandade när det gäller hästar.

may-britt
0

Förvånad skulle du  kunne eta din egen häst Förvånad nei usss om jag noen gang skulle kune eta en av mine hästar.

jag tror jag skal bli  vegiterianerTyst

Gronstedt
1

#38: Lika gärna min egen som någon annans - eller för den delen lika gärna som en ko. Kött är kött. Men, som sagt, jag skulle inte kunna döda den, om det inte är fråga om verklig nödslakt (alltså att den lider mycket svårt, i en trafikolycka eller så).

Strumpan
0

Jag skulle aldrig låta mina vänner få avsluta sitt liv på ett slakteri, med stressen där borta och lukten av blod oavsett hur professionella de är där borta. Mina ska få gå bort hemma i sin trygghet på gården och jag ska vara med. Det är fruktansvärt att uppleva en avlivning av häst för det känns så brutalt när hästen bara faller ihop. Men jag har skaffat djuret, jag är deras trygghet - det är mitt ansvar. Så här har jag gjort med alla min djur och så kommer jag göra i fortsättningen

Mvh Jenny

AnnaLundin
0

#40 - hästar reagerar inte på blodlukt, möjligen på korna som kan stå där och vänta. Av de ca 10 hästar jag lämnat på slakteri har ingen varit stressad.

Det är självklart ditt val och jag respekterar hur du vill ha det. Vill bara tala om att stressen du nämner inte har förekommit alls på det slakteri där jag lämnat hästar. Det är snarare så att de har slutat ta emot hästar för att det inte var lönsamt för dem då själva lämnandet tog för mycket tid.

Gronstedt
0

Som #41 skriver, har jag också hört (av folk som läser till veterinär och borde veta) att undersökningar visar att hästarna INTE reagerar på blodlukt och stress i när en annan häst avlivas och avblodas. I alla fall visar de sig inte oroade och upprörda på mätbart sätt.

Elshira
0

Att de inte reagerar på blod kan jag också stå i godo för, vi har avlivat 3 hästar i deras hagar och tappat dem på blod dessutom. Ingen av hästarna som gått där ens samma dag har lagt märke till att det hänt något där, de varken tittade eller nosade något särskillt där och var inte rädda för att gå på det stället.

De flesta av våra små ponnyer jag har nu är vana att åka på utställning förr, men en arabhingst jag tog bort i sommras var gammal och han är född hemma hos oss och har aldrig lämnat gården mer än med ryttare på ryggen. Han är inte rädd för transporten osv och har åkt några varv hemma, men han hade väldiga nerver när han såg andra hästar, något nytt hände osv så kunde han springa sig svettig eller väva flera dagar.

Han hade defenitivt inte mått bra av att åka till ett slakteri. Istället fick han sluta sina dagar med att äta havre i sin gammla hage. Lugnt och stilla.

Hakuna matata!

Cilla89a
1

När vi nu pratar om hästkött, så, haha, en gång när jag var liten runt 8 år, och var på ridläger hade den ena ledaren råkat köpa prickig korv utan att ha läst på etiktetter och det visade sig sen vara hästkött, snacka om att det utbröt tumult på detta ridläger ;)

Jag själv har aldrig smakat hästkött och skulle inte heller vilja, känns otroligt fel och osmakligt. Känns ju ungefär på samma nivå som att äta hund eller katt, vilket man inte gör.
Nej, inget hästkött för min del.
Jag är visserligen sådan att jag kan inte äta vilket kött som helst, t.e.x, kanin, rådjur, hjort, älg och sedan bebisdjur som kalv o.s.v kan jag inte äta. Dock går gris och ko bra, sålänge dem är vuxna. Låter kanske en aningens lustigt, men så äre ;)

Strumpan
0

Det kanske är som ni säger. Jag har hört att de känner lukten, men det var länge sen. De kan ha gjort nya studier sen dess

Mvh Jenny

Strumpan
0

#44 Jag har samma tanke som du. Har aldrig ätit hästkött och kommer aldrig att göra det heller.

Mvh Jenny

[Angel88]
0

#36 nästan aa fugmedel och vissa häst schampoon är det ivstids Karens på och devärse medicinska preparat.. så har man använt flugmede på hästen, kommer det tverr bi paperskorgen. tror inte ens dom gör det ti iller/ hundmat pga karensen… tycker det är fel….

Den dagen jag måste tabort min gumma, bir det antagligen kolmården om det går.. annars vi jag att hennes kropp ska användas inte sängas…

Strumpan
0

#47 Går du tillväga som jag gjorde får du välja mellan tallriken eller minkmat. I och för sig kan det ha ändrats sen dess, men så var reglerna 2004

Mvh Jenny

Alex
0

Jag ser inget som helst omoraliskt att skicka hästen till slakt, så länge det inte handlar om långa transporter… Så länge inte hästen har något problem med att resa eller nya ställen så är det väl helt lugnt att åka iväg och göra det.

När det blir dags för min tjej kommer det nog bli på hemmaplan dock, främst för min egen skull. Sen får ju inte hon gå till livsmedel heller, men vad som händer med kroppen efter hennes död känns mindre viktigt för mig. Hon är ju trots allt död, hon känner inget och lider inte av det. Och då finns det ju ingen anledning för mig att få dåligt samvete över vad som händer. Så länge hon fick ett bra liv så har resten mindre betydelse.

Sen skulle vi ju behöva äta mer hästkött i Sverige, eller åtminstone i Skandinavien, för att minska på transporterna ner till Italien. Finns det tillräckligt stor efterfrågan för köttet här så tjänar de ju inget på att skicka dit dem istället.

Själv äter jag dock inte hästkött, helt enkelt för att det inte är gott. Åt det på Island, och det var inget som föll mig i smaken. Dock bryr jag mig inte om ifall det är köttprodukter som innehåller hästkött.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Gronstedt
0

Jag har nog aldrig ätit hästkött, annat än hamburgerkött - om det inte ingått i korvar eller liknande utan att jag märkt det. Det brukar liksom inte finnas "hästkotlett" eller "häststek" i snabbköpsdisken. Men om jag ser det till vettigt pris, så ska jag prova.

Elshira
0

#50 Hästkött är vanligast rökt som skivad skinka. Är gott på macka tillexempel =)

#44 Här hemma tycker tom våra hästa om hästkött… Hade hästkött på en macka och en av hästarna norpade åt sig den och tyckte det var jätte gott xD Men det borde ju vara så vi ser dem, hästarna såg det som god mat inte som sin kompis~Kompisar leker man med i hagen, kött äter man på mackan~:P

Visst förstår jag absolut att endel skulle få allt för stora kännslor tillbaka och bli ledsna när de skulle plocka upp en bit av deras häst och det förstår jag absolut! Men bara för att inte den enskillde kan äta det tycker jag inte det är något dåligt att skicka iväg det. När man varit med om många avlivningar med åren som gått så lär man sig att veta och hantera vad som är en "sak" och vad som är personlighet.

Hakuna matata!

Alex
0

#50 Jo, här i Sverige är det väl vanligast i "skinkform". Jag åt det dock som kotletter på Island, men är tveksam till om det går att hitta här…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Gronstedt
0

#51: Det är det som är "hamburgerkött", rökt hästkött som pålägg Flört.

AnnaLundin
0

#53 - sanning med modifikation, vissa tillverkare har hästkött som hamburgerkött (Pärsons tunna skivor t.ex) medan andra har nötkött som hamburgerkött. Hamburgare brukar vara nötkött.

Det är hästkött i Salami, för att ta ett exempel där många kan ha missat att de petat i sig hästkött. När jag var ung sades det vara hästkött i falukorv, men jag har inte sett det i någon innehållsförteckning på sådan.

Sen för den som vill prova rent hästkött finns ju t.ex Gustafskorv (googla!).

Alex
0

#54 Hästkött i viss falukorv har det vart i alla fall. För det har jag läst med egna ögon på innehållsförteckningen för några år sen. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

WhoCares-01
0

#41 nu har jag inte läst något efter ditt inlägg, så jag vet inte om någon annan komenterat detta. men hästar känner visst av blodlukt. i somras t.ex användes hästar i ett sökomarbete efter en gammal dam som troddes vara mördad.

hästar reagerar på blod. de blir närvösa och i vissa fall livrädda.

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

my-real-life
0

#44 vi är exakt lika !!

skulle aldrig få för mig att äta hästkött …

jag äter bara nöt och gris…

och jag tycker  hästar ska  få slaktas på hemma plan där dem har sinn trygghet ….

may-britt
0

visst kan de kjenne blod lukt och  reagere på  det.

når vi  lärer hästene noe ved ridning eller så  så  sier vi  at de er smarte de kan merke på  vår holdning hva som hender osv.

och  hvorfor skulle de inte vite når de går på  slakte bilen hva som kommer til och hende vist vet de.

häster er inte dumme de forstår och  de vet.

uss neste gang jag går i  aferen skal jag lese på  vär ennda pakke siden jag spiser inte mine vennerTungan ute

Caspianowner
0

Vi avbloda en häst i en hage och just på den delen så blev det oro på de hästar som vi ett par dar senare släppte in. De var svåra att få in och ut i hagen, därför blodet var bara ett par meter innanför entren. Så vi tvingades öppna upp i övre delen på hagen och ta in o ut dem där.

Nästa gång ska jag tänka på detta och planera avlivningen på en neutral mark. för det blev lite slitsamt att behöva ta in och ut hästarna på det sett som vi kom sen att få göra.

De som avliva nämnde lite i förbigående om vi verkligen skulle ta henne just där. Jag tänkte bara då på att jag ville att det skulle ske i hennes invanda miljö. De protestera inte utan utförde sitt jobb.

Strumpan
0

Jag tror att enligt lag måste man gräva ner blodet. Det är något jag hörde när min häst togs bort. Men det fick jag hjälp med av en av stallägarna för att jag skulle få slippa. Jag undrar om det var för att de andra hästarna skulle slippa lukten. Kommer inte ihåg…

Mvh Jenny

Gronstedt
0

#58: Visst vet de att det är något ovanligt på gång när det är dags för avlivning, det säger i alla fall erfaret folk som jag talat med. Men de blir inte rädda, eftersom hästar inte är rädda för döden, bara för saker som de av erfarenhet vet medför smärta och/eller obehag, eller som deras instinkter säger dem är farliga. Så de kan vara spända eller nyfikna eller bara resignerade när det är dags, men de är inte rädda.

Samma personer har också sagt att de kan bli upprörda av att se/lukta på en blodpöl (oavsett om det är hästblod eller annat blod) eller av blod på en persons kläder, men de blir inte upprörda av att vara i närheten av en häst som avlivas och avblodas.

CelsiusT
0

Jag tycker inte det är konstigt att skicka hästen på slakt. Har varit med flera gågner när hästar slaktats och det går väldigt lugnt och fint tillväga. Hästarna är lugna och följer med in i ett litet bås. Dörren stängs och dom är milda och fina med djuren. Hästen dör direkt som den får bultpistolen i pannan. Har aldrig varit emd om att någon hät blir stressad. (iof kan dom ju bli det om dom inte är vana att åka transport, men då kan man ju ta ut en bil som gör det på plats).

Jag är uppvuxen på bondgård. Jag älskar alla djuren, korna, hönorna, grisarna och hästarna. Både kossor, hönor och grisar slaktas och äts, vissa slaktas och äts på gården. Varför äta sin vän kossan, men inte sin vän hästen? Jag menar, hästen som bott hos mig vet jag ju har haft det bra och jag vet varför den slaktas - den kan inte längre leva, men själen sitte rju inte i köttet. Hästkött är väldigt gott faktiskt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Caspianowner
0

# 60

Det var inte möjligt att gräva ner något blod. Här var det rådan vinter så kallt och så varit då i flera dagar.

CelsiusT
0

#60 Jag tror inte det är tillåtet att gräva ner blod hur som helst, det är att sprida likdelar i naturen vilket inte är tillåtet. Eller är det skillnad när man gräver ner det?

Strumpan
0

#64 Det är tillåtet, men det ska vara så pass djupt så inte rovdjur kan hitta det. Samma sak är det med begravning av häst, men där måste man ha tillstånd

Mvh Jenny

bebbe
0

När vi har avlivat något hemma har jag skrapat upp så mkt som är möjligt och lagt det i gödslestacken där det förbränns ganska snabbt. Det lilla som blir kvar på marken regnar bort.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

CelsiusT
0

#65 Okej, men det låter väldigt konstigt, rovdjur känner sådan lukt på mkt långt håll. Kolla bara på våra hundar som söker upp lukter som finns låååångt ner i marken (eller på havets botten under vatten).

CelsiusT
0

#65 Jag läste igenom lagarna på jordbruksverket och där står det att det är tillåtet att gräva ner hästar:

"Du får gräva ned döda sällskapsdjur om du följer kommunens anvisningar och om graven är så djup att djur hindras från att gräva upp kroppen. För hästar krävs även att du har tillstånd från länsstyrelsen."

"Undantag för vilda djur: Vilda döda djur får normalt lämnas kvar ute i naturen. Det är endast om du misstänker att djuret är infekterat med sjukdom som kan överföras till människor eller djur som du måste skicka det till destruktion. Då gäller samma regler som för lantbrukets döda djur."

Källa: www.jordbruksverket.se

_Jag_
0

Tänkte bara lite på det om folk som säger att dom inte kan äta vilt men gärna ko och gris…. vilket djur tror du hade det absolut bäst i livet? kossan,  grisen eller dom vilda djuren som fått leva ett naturligt liv i det fria?

CelsiusT
0

#69 Absolut =) Men jag vet också några som inte äter köpt kött, bara vilt och ev kött av grannen där man vet hur djuren haft det. Det tycker jag är bra..

Själv äter jag allt kött =)