Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 868 ggr
SarahPeace
0

bra form

Hej .  nu ska ja fråga en sak som ja har undrat på ett tag , Alltså molly går fint i formen med nacken o så i skritt ,trav o lite i galopp. hon har jätte lätt att höja ryggen o  ta ner huvudet,  men hur vet man att hon går med bakebenna "under sig" och itne "släppar " på dom  ?  kan man känna det på nått sätt ?  allaså man har ju inte alltid nån med sig som kan kolla på det när man tränar dressyr hahahah ,, För att få henne att gå bättre med bakbenna, ska ja träna mkt på typ halvhalet o så ?  ge mig en massa tips på det !!! :D

Mandysan
0

Hmm ngn tränare sa till mig ngn gång att om man var dålig på att känna om hästen bärde upp sig kunde man titta om den hade svans "lyft" lite grann. Men jag känner oftast när hästen jobbar bra med bakbenen..

SarahPeace
0

Okeej, Molly lyfter väldigt mkt på svansen ;P  Men de jag ha kännt av när ja rider henne i kort trav i form är att hon höjer ryggen, de känner jag väl. och att hon "skjuter" på med bakbenna, kan de var rätt ?

Mandysan
0

Japp det tkr jag låter vettigt;)

Mangis
0

Med Mangis, som ju också är travare, kan det vara lite svårt att känna tycker jag. Det jag gör då är att jag försöker känna hur mycket "lyft" hon har i bakbenen, just för att de ofta skjuter mer bakåt än vad de skulle behöva göra i ridningen. Men jag tycker att det är jättesvårt!

Lorita
0

Du känner att hästen bär sig, det är som hästen är högre och starkare, man känner det direkt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

emsems
0

håller med lorita.. många tycke råxå att det känns som att hästen växer 10 cm =)

Snuttan
0

Om hästen sänker nacken korrekt så är det ett tecken på att den jobbar bakt rätt. Men den kan lika gärna gå fel med nacken…

Och att ryggen kommer upp beror ju på Hur den kommer upp. Ryggen kan ju komma upp på FEL sätt med…

Hur du kan veta att hästen jobbar korrekt bakifrån är tex genom att få rida läromästare som kan jobba korrekt så att du lär dig känna hur det känns och har en tränare som kan säga att nu går hästen bra, nu gör den det och det felet, det och det är rätt nu osv.

Jag använder mig mkt utav speglar eftersom jag är nybörjare på hur det ska kännas. Och grundsakerna jag känner efter är om hästen går korrekt efter spåret, utför det jag vill, är avslappnad, ryggen RÖR sig och att hästen inte "sticker ut nosen emot mig" (får inte feltolkas nu som att man ska be hästen stoppa in nosen, för att få in nosen och spänna pilbågen uppåt vinklar jag bäcknet, inte gör någonting där framme)…

emsems
0

snuttan. du har så rätt om både svans och form. skönt att vi enas om något, eller hur? =)

Snuttan
0

Absolut :)

Zadeira
0

Jag tycker ofta man känner om en häst bara böjer på nacken eller om den verkligen jobbar i form, men det beror givetvis helt på vilken häst det är också…

Jag tycker att den största förändringen är att det blir mycket mjukare att rida, man känner liksom att man har hästen under sig och om man tex galopperar så känns det mycket mjukare än om hästen arbetar fel.

Snuttan
0

(är inte så mkt till dig som att jag bara spinner vidare på ngt du skrev) 

Zadeira, att det blir lättare kan ju bero på att hästen även valt att bara knäppa av… En häst som kommer FRAM till handen upplever jag som om det kan variera rätt mkt om den är lätt eller inte, en liten arab som kommer fram till handen är rätt lätt att ha och sitta kvar i sätet och spänna pilbågen uppåt, medans om jag sitter på en stor stark nordsvensk så är det klart mkt mer häst att rida ihop och jag klarar fortfarande inte av att sitta kvar mer än typ 5 steg med swingande rygg…

Jag tycker att ridning blir SVÅRARE när man hittar balansen så att hästen vinklar om rätt, eftersom hästen helt plötsligt rör sig så väldigt mkt mer och det gäller att kunna följa med och sitta kvar i all rörelse…

Jag skulle ärligt talat beskriva det som att när hästen knäper av i nacken och på så vis lätar så blir det mjukare för ryttaren och lättare att sitta ner och följa med än om den arbetar korrekt, eftrsom det alltid kommer bli tex i trav, ett litet ryck för ryttaren när hästen trycker ifrån med nytt ben (om vi ser till arbets trav och ökningar ifrån det i traven..)… 

Obs att det här är hur Jag Upplever det utifrån mina erfarenheter..

Wanilj
0

tycker att det är lättast att känna i galoppen faktiskt… framförallt om man har en häst som är lite smålat:O) Den blir mkt mer rörlig och "växer" i uppförsbacke.. tycker jag men jag är inget proffs!

Håller också med om att den rör sig så mkt mer… en häst med bra rörelser kan jag knappt sitta på när den börjar arbeta ordentligt!Förvånad

Wanilj
0

..och man får en snygg mage:O)

Zadeira
0

Jo, snuttan, allt beror väl också på att man är olika så det känns olika, sen är det också svårt att förklara hur en sån sak känns ;)