Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 8313 ggr
LindaKarlstrom
0

Jaktkandat vs pelham

Vad är bäst? Vad är mildast? Ett jaktkandar eller ett gummi pelham med korta skänklar?

Och hur fungerar dom olikla betten?

Vill inte stoppa på Banjo ett alldeles för skartp bett, därav frågan :)

LindaKarlstrom
0

jag puttar upp den här då jag skulle behöva veta vilket ni rekomenderar!

han går i vanliga fall på ett vanligt tredelat tränsbett! :)

Peppe
0

för att jaktkandaret ska vara mildare än pelham så måste du hitta ett utan tungfrihet. ett rakt pelham med endast tygel i översta ringen och rakt kimblewick är i stort sett likvärdiga. ett pelham med delta/tygel i nedre ringen är skarpare än jaktkandar.

tänk på att gummipelham i stort sett alltid är för tjocka, Banjo är väl dessutom en ponny så då är det garanterat för tjockt. om du nu inte hittat ett pelham i annan gummi än det där svarta, jag har endast sett svarta gummipelham och dom är supertjocka. ett vanligt metallpelham är det inget fel på =)

tänk också på att du inte får tävla ponny med 2 tyglar

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[Angel88]
0

Jag hadde sattstat på ett rakt jacktkandar.. vilken stl har din ponny? har ett som ska vara 10,5 som ja tänkte sälja, då det var förlitet för min tös.. eller om det va att hon inte gillade det..

märke Knights…

Elshira
0

Vad jag tänkte på med är att gummibett ofta är väldigt tjocka. Själv brukar jag leta efter brongbett när jag letar vanliga tränsbett till mina ponnyer.

Ska du inte tävla på ponnyn så tycker jag att det snällaste är pelham med korta skänklar och två tyglar. Har du två tyglar kan du reglera själv så att du bara använder hävstången när den verkligen behövs och inte hela tiden.

Det är svårt då jaktkandaret/kimberwick, efter som man väljer antingen det ena eller det andra hålet, men jaktkandaret är snällare än pelham med delta.

Personligen tycker jag många hästar inte alltid är så förtjusta i gummibett (dels för tjockleken och dels för gummit) och ska man ha det så ska det vara novabetten som inte skaver. Men hur mycket ska man egentligen behöva slita hästen i munnen för att gummit ska ha någån verkan med att det är mjukt? Inga bett är ju som "gelé". Så har man inte en häst man behöver slita som en galning i munnen (av någon anledning) så fungerar metallbett precis lika bra och blir lika hårt i munnen. Dock finns det ju hästar som ändå föredrar gummi bett ändå och kanske med någon smak.

Hakuna matata!

LindaKarlstrom
0

Orsaken till att det är ett gummi pelham är för att jag ska låna ett bett, och det pelham med korta skänklar som finns att låna är i gummi. :)

#2. Gummit på pelhamet är inte svart utan vit/ljusgult… typ :)

Nej jag ska inte tävla med bettet, utan kände att jag vill betsla upp honom på luciauppvisningarna vi ska vara med på för att få lite mer kontroll då jag vet han kommer bli övertaggad. :)

#3. Jag är tyvärr inte intresserad av att köpa ett bett då jag enbart ska använda det en gång och kommer sluta rida banjo efter nyår. :)

#4. Okej men då ska jag låna pelhamet och ta två tyglar!

Tusen tack för era svar! Skrattande

[Angel88]
0

#5 det är 2 delat va?… ta inte det!! har du hävstång ska du ha ett rakt bett. annars slår bettet upp i gomen så fort du tar i tyglarna…

Elshira
0

Novabetten (om det nu är ett sådant då det är ljust) har i.af en variant som är helt rak?

Men är det tvådelat ska du absolut inte ha det, ta hellre jaktkandaret då.

Men tänkte på det, om du bara ska ha det en gång antar jag att du inte ridit med två tyglar förr? Då det kan ta ett tag att hitta "snitsen" med två tyglar tycker jag ändå du ska ta jaktkandaret om det bara ska vara för en gång med en tygel.

Hakuna matata!

Peppe
0

tycker också jaktkandaret, du kan ju sätta i det skarpare hålet om du är orolig =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
0

Pelham ska ha rak mundel, och ridas på två tyglar.

Jaktkandar så är rungfriheten skarpare, medan akt mildare. Vill man inte ha nedre hålet kan man sätta tygeln som vanligt i bettringen istället för att använda de pre-fabricerade hålen. Då får man ett mellanting. Men jag som rider min starka kallblodskille som blir lagom toppad ute på jaktkandaret med tygeln i det översta hålet funkar skitbra.

Prova att rida med bettena en eller två gånger innan så du vet hur det fungerar och känn efter v ad som känns bäst.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

LindaKarlstrom
0

det är inte tvådelat pelam, vet att dom är dåliga Glad jag har ridit en annan ponny på pelham flera gångern så jag har koll på två tyglar med :)

Jag ska inte rida han förän på lördag, så jag kommer inte hinna testa betten flera gånger, det är lite synd. det är därför jag startade den här tråden för att höra vad som rekomenderas :)

Elshira
0

Ja kan du rida med två tyglar så är det det bästa alternativet i min mening och därmed pelhambettet =)

Hakuna matata!

LindaKarlstrom
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu i efterhand är jag mer än nöjd med mitt beslut att betsla upp honom idag, jag kunde knappt hålla honom trots att ett pelham! Han hade hamnat uppe på läktaren om han haft sitt vanliga tränsbett Förvånad

greggan
0

Jag provade rakt gummipelham på min ponny med det var alldeles för stort. Har letat ett jaktkandar men hittar inget i strl 10-10.5… Tänkte även prova ett vanligt rakt pelham och se om det funkar :)

Sehvrin
0

#13 Ponnytravprylar.se har jaktkandar i storlek 10.5 (både med och utan tungfrihet)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

greggan
0

#14 åh vad bra! :D Då måste jag genast beställa hem ett :D