ridproblem....
Min lilla foderpålle har inte blivit riden särskilt mkt innan han kom till mig men har nu kommit i rätt bra kondition och har lite mer muskler och så. men nu har han börjat få svårt få höger varv och ajg ahr ignen aning om vad det beror på. men i volter i skritt går allt utmärkt, i trav och galopp däremot så faller han inåt, men han verkar itne ha några problem med balansen ändå. men tillsut så går han nästan i en "bakvänd piruett", huvudet i mitten och "snurrar runt" med bakdelen. han gör itne så i vänster varv, bara i höger. jag försöker "ta in" bogarna på honom, för han har en tenedns att sticka ut med dem åt lite olika håll och försöker slippa det jobbiga.
när vi avrit ute i skogen och galopperat har han oftast haft vänster galopp men jag brukar bryta av och fatta höger lite då och då så att det blir ungefär lika mkt i båda varven.
ngn som har ngn aning om vad jag gör fel utan att ha sett mig rida? och tips och råd på vad jag ska göra istället?

det är en travare du har va? många travare har problem med ett speciellt varv. vblet jag hade på foder hade oxå problem med höger varv.

japp travis, men han är varken tävlad el tränad. avr på inkörning på travet men ägaren tog hem honom, vet ej riktigt varför för hon haar dragit två historier där så jag ahr ingen aning om vad som hände, det kan ju också vara så att inget av det hon sa stämmer heller.
Jag med har fått höra från fler att trav-raser sliter lite mer med ena galoppen enn ridhästmodäller. Alla hästar har ju en sida dom är stärk och svag på, även travhästar, har för mig det är nåt med hur musklerna sitter på travhästen som gjör at det lär bli lite svårare för travhästen med den ena sidan :) Men det kommer bli bra om det jobbast med tror jag nog.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

men han har ju ändå inte fått travarmusklerna eftersom han inte blivit körd. det märks lätt vilken sida som är hans svaga men han "faller" inåt extremt mkt och det gjorde han inte tidigare, inte lika mkt iaf.
men tack för era svar! vill gärna höra fler kommentarer!
jag tänker inte på muskulaturen som dom stärker vid travträning, jag tänker på hur dom är konstruerat fysisk gjennom avel nu :) det är ju där antigen dom är travtränat eller inte och försvårar litegrann för oss som vill rida en travare.. :) Men det går att jobba med, jag har sett travhästar tävla dressyr i a klasser med flytande fatningar i båda varv så det är absolut inte omöiligt :D

Hm, tips, nu skall vi gräva i min dammiga hjärna.. ;)
Jag är inte världens duktigaste egentligen, men lite teoretiska tips borde jag kunne klara gräva fram.
Jag skulle tro att det att jobba över kavaletter på volt borde va lösande, dom lyfter benen när dom travar kavaletter och om dom jobbar på en volt mjukar det upp. en tjei jag såg la två bommar på marken och sen kavaletterna på tvärr över dom igjen, så kavaletterna kom typ 10 cm upp från marken. Inget problem att gå/trava eller gallopera över, men hästen får lyfta litegran mer på benen :)
Att rida slalom är mjukande det med. rida i sikksakk mellan koner eller hinder-stativen tex..
Kombination av kavaletter och serpentiner osv..
Rida i djup snö alltid bra, mycket arbete för rygg och röv.
Tempoändringar hjälper att stärka musklerna man behöver för att hästen skall kunne fatta gångarten utan besvär. stoppa skritta, stoppa skritta, trava, skritta, trava, stopp osv osv. även det är en utmärkt lydighetsträning, att ta 10 minuter nånting där man rider på stor volte och ber hästen fatta olika gångarter och stoppa i random order som det så fint heter. Vi brukade ofta få besked om att värma upp så i skritt och trav på ridskolan. Målet är ju då en häst som är så välriden och har muskler till att klara fatta samlat galopp från stillaståande.. :) Självklart, för att fatta galopp från halt måste ju hästen va uppvarmat, det är ju inget man värmer upp med!
När hästen väl är uppvärmat kan man begjära trav från halt, och övergonger mellan trv, galopp osv
hm, hva mer sa min ridlärare till mig i min ungdom.. klätra självklart, jättebra för att bilda muskler, men ingen överdrift självklart.. Massage av musklerna hjälper att losna evt spänningar i muskulaturen och många hästar tycker det är underbart. Fast man måste ju veta va man skal gjöra, så det är en fördel att få instruktioner på det innan man knådar i väg på hästen.. ;)
Tömmeköring i volter, serpentiner och bågar, över kavaletter, i djup snö (även perfekt trim för ryttaren). I och med att han värkar fatta galoppen på ena handen är nog problemet i att han är stel på andra handen. Sist men inte minst: alltid jobba lika mycket på varje hand.
Om hästen kan hoppa, ett tips att "tvinga" hästen fatta rätt galopp är vid löshoppning: löshoppa honom varm, sen ställ ett hinder i ett hörn, och få honom gå mot hindret så han kommer hoppa rakt inn i en sving, förhoppningsvis kommer han landa så att den rätta, svåra galoppen är ända naturliga val, och hästen kommer då forsöka ta den galoppen sedan den skall svinga i galopp :) inte alls säkert den klarar av det, i alla fall inte i början, men om det går så hjälper det honom! Detta kan du även gjöra under hoppning medan du sitter på, lägg vikt i den stigbygeln mot den svåra sidan och ha hindret så att en sving är ända val äfter hoppet. Hoppas du förstog va jag forsökte förklara här? :)
Fler tips kommer jag inte på, inte min kompis heller.. :) Hoppas der är nåt här du kan använda :)

Mangis gjorde så, men i vä varv. Mest galopp. Stärkte med fattningar i båda varv, tog väl ett halvår att få bort helt…

idag travade han "rakt" i höger varv, han var väldigt ställd utåt men han gick längs spåret på ena sidan i paddocekn där han bruakr vända in istället. den andra sidan av paddocken bruakr inte vara något problem med. Han tyckte det var jättejobbigt och blev dyngsur av svett. Jag tror att problemet kom till pga dels hans svagheter men även när jag skulle lära honom galoppfattning så lät jag honom springa in i galoppen men då på en volt så att han inte sprang iväg alltför fort i traven. detta kan ju ha satt sig i honom trots att det var mest på den andre sidan vi gjorde volter för galoppen.
lite "fel" häst för mig kanske, iom att han itne kunde ngt när han kom till mig mer än gas, broms, höger och vänster. men han är supergo och vill verkligen vara till lags och det gör honom så rolig att ha att göra med.

ska prova det du föreslog, Rita, hann inte läsa inlägget innan ridningen igår så det får bli ngt utav det idag istället.
Är du säker på att du gör rätt då? Att du har lika mkt vikt i båda stigbyglar? Böjer dig rätt egenom kroppen?
Är du säker på att det värkligen var fysiskt jobbigt att vara rakstäld igår och att det är därför han svettades så mkt?
Hästar svettas även väldigt mkt när de är stressade eller om de måste göra någonting som tar emot… Eftersom din häst naturligt dras emot att inte vara rak så skulle jag fundera på om det inte är så att han kanske är sned på något vis? Är han kollad utav vet? Kriopraktor? (hyffsat nyligen förstås…)