Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 6801 ggr
joooossan
0

Back on track

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dite har haft lite problem med sin rygg, jag har haft ute en kiropraktor som låst upp hennes låsningar hon haft och det har varit guld värt!

Hon har blivit en helt annan häst, superfin. Men, nu senaste gången blev hon inte så fin som hon brukar. All ömhet i ryggen är borta men hon känns fortfarande stel och ofrivillig.

Jag har funderat lite på back on track, en ryggvärmare exempelvis. Aldrig använt mig av det innan så vet inte om det gör någon skillnad, kanske någon av er har erfaranhet av det?

Dessutom ska jag ringa en massör nu i dagarna, mjuka upp henne lite genom det..

Vad säger ni?

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Cilla89a
0

Jag använder back on track täcke på Brimad, och jag tycker hans muskler i rygg, länd och kors har blivit mjukare, dessutom har han varit öm i just rygg, länd och kors muskulaturen i våras och i samma veva som jag började använda täcket försvann också det ömma.
Sen om det verkligen är back on track täcket som gör att han är mjukare i musklerna och det ömma försvann, det vet jag inte, men det inbillar jag mig i allafall ;)
Jag mår i alla fall väldigt bra utav att Brimad har täcket på sig ;)

Tänk bara på att vänja in försiktigt med några timmar i taget, och sedan ska det ligga på i minst 8 h gärna längre för att ge effekt.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Elshira
0

Jag har endast använd back on track som jag fick låna av grannen då en av mina hästar blev halt plöttsligt. Så om det blev bättre eller itne med dem vet jag inte.

Men grannen som jag fuick låna dem av har travstall och enligt henne så har hon i.af sett skillnad på dem som har lätt att få tillbaka skador där BoT har använts i förebyggande syfte och att om de gjort illa sig så ökar det blodflödet och läker bättre.

Sedan vet jag några här på forumet som använt sig av BoT på t.ex sina problemknän etc med resultat, så jag tror att de fungerar för de flesta i.af =) Jag tycker defenitivt du ska pröva med det i.af efter som det ökar blodflödet!

Hakuna matata!

joooossan
0

Det låter ju super iallafall! Och som ni säger, absolut värt att prova, jag knappast något att förlora på det..

#1 Vad för täcke använder du? Eller det spelar väl kanske inte någon roll föresten.. Alla är ju BoT :)

Cilla89a
0

#3 jag har ett "back on track nättäcke" och har precis beställt ett "back on track "rime" stalltäcke" med 170 g fyllning.

MillaJ
0

Jag har en ryggvärmade som jag har sytt fast i ett fleecetäcke med kryssgjordar. Min häst har varit öm och stel i just rygg och ländmuskulaturen och det verkar hjälpa iallafall :)

emeliekarlssoonn
0

Jag har använt mig av både ryggvärmaren och nättäcket och båda funkar toppen! :)

På en kurs i våras red jag ett halvblod som innan han har värmts upp ordentligt inte kan ta ut skritten ordentligt. Det tog ca. 40 min för honom att gå i en rörlig skritt.
 Med BoT täcket så hade han den skritten direkt från början. :)

joooossan
0

Som sagt, låter super :)

Ska beställa ett täcke, vet dock inte vilket. Står och vägen mellan nät och fleece. Massören som ska komma på Tors sa att hon inte rekomenderade nät pga att de tydligen lätt går sönder.

Inget ni som har det märkt?

kaka1234567
0

#1.Lite nyficken på varför man måste vänja in för jag hade tänkt att skaffa ett sådant till min framtida häst.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Cilla89a
0

#8 hästens leder/muskler kan svullna efter någon dags användning, vilket beror på den ökade blodgenomströmmningen, vilket också är ett gott tecken på att det keramiska tyget har effekt.
därför ska man max börja med 4 timmar i några dagar och sedan öka. dock visste jag inte det när jag köpte täcket till Brimad och körde på med 8 timmar direkt ;) men det var nemas problemas.
nu står han med det dygnet runt.

kaka1234567
0

Vad bra då vet jag de.Täcket låter ju skitt bra man blir sygen på de redan nu =9

De finns ett BoT täcke på hööks är de samma täcke ?

_Mvh kaka
_

joooossan
0

Hööks har nättäcket :)

kaka1234567
0

Ja men de va ju bra sliper man bästela på nätet eller åka långt.Man kan köpa från hööks prova om de passar och om inte är de bara att lämna tilbacka =)

Skit bra ju =) Hööks kan va bra ,jag köpte ett skit bra täcke där i ull.Passa perfekt tåligt och snyggt och är mit favo skitt läkert.

_Mvh kaka
_

Peppe
0

lånar tråden

jag funderar också på att köpa ett BoT-täcke men vill inte ha nättäcket. en kompis har ett BoT i glansigt, sidenliknande material (bävernylon typ?). nån som vet vart man får tag i sånt? det finns ej längre i den butiken som hon köpte sitt i.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

joooossan
0

Jag har kollar just MYCKET nu när jag ska köpa ett, har sett täcket på någon hemsida. Kan leta upp det :)

Peppe
0

=)

Cilla89a
0

#13 kan det vara detta?
http://www.tahorseware.se/back-on-track-sommartacke-undertacke-med-mycket-luft-och-slapper-igenom-fukt-p-560-c-222.aspx

ser glansigt ut i alla fall ;)
vad jag vet så har dem billigaste B O T på detta ställe + att dem har en hel del rabatt nu på  B O T produkter, har precis beställt ett  B O T stalltäcke "rime", 170 g..

jag är för övrigt väldigt nöjd med mitt nättäcke, jättebra på sommaren och att ha under andra täcken, eftersom det bara är keramiktyget och ett tunt nättyg över, hästarna blir överlag varmare i sina back on track täcken jämfört med vanliga täcken.

joooossan
0

Kan det vara detta kanske? Ser så ut, ett sommartäcke.

Får jag fråga varför ett nättäcke inte är ett altanativ exempelvis? :)

Peppe
0

#17 jag har aldrig sett nättäckena på närmare håll men det låter inte så hållbart med nät ;)  sen det som kompisen har är som sagt glansigt så det håller sig rent från spån och sånt =)

båda länkade rätt täcke, tack =D

Peppe
0

För övrigt, är det nån som använt BoT på sig själv? känner man nåt? jag har funderat på att köpa nackskydd till mig själv, men är supernojig om man skulle känna nåt :P

joooossan
0

Men så känner jag också, att flecce är skitjobbigt pga av spånet och så. Men att nät ska gå sönder, detta sommartäcket lät ju super ju.. Kanske ska satsa på ett sådant istället :)

Bah, tycker det är skitvårt om vilket av alla täcken man ska köpa..

kaka1234567
0

Jag skulle nog köpt ett blankt eller ett nett de värkar likabra men mer ine på de netta.

Sen är de någon som har erfarenheter av vinter täcket som #17 länkade ?

Hur ska ma ta till vägs med de ska man också vänja in även om hästen ett BoT stall täcke mm.Bärätta gärna är se slitstarkt,varmt mm bäreta och förklara =)

_Mvh kaka
_

Cilla89a
0

#17 länkade till samma täcke som finns i #16, så det är inget vintertäcke, utan ett sommartäcke, ett lager med keramikryg och ett lager med glansigt tyg, inte alls tjockt.

alla B O T täcken är enkelt sammanfattat likadana och har samma effekt, alla har ett keramiktyg som givetvis ligger närmast hästen, och sedan tyget/materialet utanpå varierar allt från fleece, nät, glansigt och sedan finns det även dem som är stoppade med fyllning (bomull) för att det ska bli tjockare, men i det hela är det samma effekt och då behöver man heller inte vänja hästen mellan de olika täckena, eftersom det är samma keramiktyg, det är bara yttertyget/yttermaterialet som skiljer sig.

hästarna blir överlag varmare i B O T täcken eftersom keramiken i tyget gör att värmen reflekteras, Brimad är mycket varmare när han står med sitt B O T nättäcke än när han står med ett vanligt fleecetäcke.

kan tillägga att det fastnar inget spån på nättäcket ;)

kaka1234567
0

Asso jag prata om ett vikter täcke sidan som #17.Hade länkat  så fanns de olika täcken och jag hitta ett vinterr och frågand hur de va mm.

ock de har samma efekt så man behöver inte vänja då vet jag de.

Men hur är de med vinter täcket är de slit starkt varmt och allmänt bra ??

Och hitt jag ett par lindder som värka bra.Men rekomenderas inte att användas under natten ,typ för att man kan råka lindda för hårt och stasar blodflödet. Är de värkligen sant behöver man inte ta i för att de ska henda eller är de så förr att de är BoT och kan hända mycket lättare?

_Mvh kaka
_

Cilla89a
0

#23 jag har ingen erfarenhet av deras vintertäcke, så jag kan inte svara på om dem är slitstarka.

lindor skulle jag inte köpa, jag använder dessa;
http://www.backontrackshop.se/product.asp?product=26

hur smidigt som helst, man slipper linda :D

risken finns med alla lindor att man lindar för hårt och stoppar blodflödet, spelar ingen roll om det är B O T eller vanliga lindor.

joooossan
0

#24 Jag var ju inne på nät från början, men min massör rekomenderade inte det pga. att det lätt går sönder. Inte något du märkt? Sorry frågebombarna ;)

Dite tog nämnligen sönder sitt stalltäcke, fattar däremot inte hur men, men.. Iallafall, därför blir jag bara lite tveksam mot nät när jag får höra det :)

kaka1234567
0

#24 dem värkar ju bra men då kan man lika gärna ha linder ovs de är som ett par vanliga linder bara att se hjälper blod syrkulationen Flört

Jag gillar att linda ben men de kan va krongligt ibland Flört

Men dem du länka kan va fiffiga Glad

Enu är frågebombare Flört

Är de någon som har erfarenheter av vinter täcket ??

_Mvh kaka
_

Cilla89a
0

#25 jag har haft mitt nättäcke ½ år nu och används flitigt (dygnet runt) och det är fortfarande lika helt som när jag köpte det ;)

när och nät, hm, det är ett väldigt tätt nät, det är inte så att man ser keramiktyget igenom, så tätt är nätet.
jag kan ta närbild på det ;) fast det får vänta till imorgon, för nu sover Brimad ;)
jag var också skeptisk när jag läste "nättäcke", jag trodde det skulle vara stora rutor, typ som sånt här gammalt svettäcke i nät som man alltid hade förr som hade så stora rutor, vet du vad jag menar?

så planen var att köpa ett B O T fleecetäcke, till jag kom till falsterbo och klämde på de olika varianterna och pratade med expiditen som tyckte att nättäcket var det som var bäst på att andas.

Cilla89a
0

#26 hade du tänkt ha dem när du rider bara? ska hästen stå med lindorna över natten måste du ha en padd under.
men ska du bara rida med dem så :)

kaka1234567
0

Nej jag tänkte ha de under natten(om han nu blir min) och kanske under dagarna.Måste man ha de även om de är i flecce?

Men förstås undre ridning med =)

_Mvh kaka
_

Cilla89a
0

#29 japp, japp, ska hästen stå med lindorna över natten måste du ha padd under, och då kommer lindorna inte i direkt kontakt med benen vilket gör att effekten går förlorad, i så fall är det bättre att köpa B O T paddar http://www.backontrackshop.se/product.asp?product=18 
som du kan ha under lindorna, eller dem med kardborre i #24 så du slipper linda helt och hållet, bara till att fästa kardborrarna.  

helst ska du ha padd under lindorna vid ridning med, dock har jag aldrig padd under mina fleecelindor när jag rider.

kaka1234567
0

#30.Ok då låter hyfsat då vet jag de min häst ska gå klär i BoT och de tror jag är bäst för en gammal kropp. Glad

_Mvh kaka
_

joooossan
0

Har hittat ett nättäcke tillsalu, Bara provat för 1000:- halva priset ju. Jag tror jag ska slå till :)

kaka1234567
0

De låter bra vart???

_Mvh kaka
_

joooossan
0

Det finns i Södermanland, men hon skulle mäta för storleken.

Dite har 135 i vissa täcken och 145 i vissa.

Cilla89a: vore super om du ville ta ett kort, hur är bot i storlekarna ? :) tack för all hjälpa!

CarCar
0

#19 Jag använde BoT nackskydd till mig själv när jag arbetade som montör. Det hjälpte mig jättemycket och jag mådde mycket bättre än mot tidigare då jag ofta hade svår smärta i rygg och nacke efter en arbetsdag.

Cilla89a
0

#34 hurvida dem är i storleken kan jag inte säga, Brimad har så otroligt olika storlekar i täcken beroende på märke.
men han har strl 155 i Back on track i alla fall.

folk jag pratat med säger olika, vissa tycker dem är små i storlekn, andra tycker dem är stora i storleken.
så jag tror att dem är ganska normala igentligen.

930530
0

Vad är det i back on track som gör det så bra?

Cilla89a
0

"Back on Track är namnet på några unika textilprodukter, som utvecklats ur kombinationen av gammal kinesisk erfarenhet och moderna vetenskapliga rön tillsammans med goda kunskaper inom textilframställning. Resultatet är ett tyg av polyester/polypropylen med insmält keramikpulver. Keramiken reflekterar kroppsvärme i form av infraröd strålning.

Back on Track-effekten:

• Smärtlindring
  • Lindrar inflammation
  • Minskar muskelspänning
  • Ökad blodcirkulation
  • Läkning påskyndas

Funktion:

• Lindrar och påskyndar läkning av skador i muskler och leder
  • Uppvärmning av muskler inför arbete eller fysisk träning
  • Förebygger skador i muskler och leder"

[Angel88]
0

Sträckar du före och efter ridning?.. massera in lite linement efter ridning.. få henne stt "skura rygg" så som katter gör, och dra ut svansen.. detta sträcker ut ryggmusklerna och ryggraden.. det gör ja på granda före och efter ridning.. hon ömman istort sätt inget alls längre.. bra lite tränings värk.. att sjuta rygg gör såhär: tag två hovkratsar, ställ hästen rak, och ställ dig bakom rumpan på den, dra hovkratsarna ca 10-15 cam från svansroten på varige sida, börja ca vid länden och dra neråt.. du märker om du hittar rätt… det synts tydligt..

detta tippset fick ja av min häst massör.. du kan även massera med cirkel rörelser med handflatan mot dom ömmande regionerna, tryck så mycket att hästen reagerar men inte spänner sig.. håll på i man 10 minuter till 15 minuter per sida.

Peppe
0

#35 okej =)  men känns det nåt när du har den på dig? typ kryper under skinnet eller nåt? ;)

joooossan
0

#39 tack för tipset! Har en massör på torsdag som kommer så förhoppningsvis kan hon även visa detta då, tack! :)

joooossan
0

Nu har jag beställt ett nättäcke, Kändes endå bättre att köpa nytt :) hoppas bara att det ska passa också :D

kaka1234567
0

Vad kul =)

_Mvh kaka
_

CarCar
0

#40 Det känns inte alls konstigt, jag blev bara varm över partiet där jag hade skyddet vilket var jätteskönt för det lindrade värken och musklerna blev varma vilket gjorde det lättare att arbeta.

Peppe
0

#44 okej, tack =D

CarCar
0

#45 Jag tycker att du ska prova Glad

Peppe
0

#46 ja jag har funderat på det länge, har sådana spänningar i nacken som hindrar mig i ridningen =) *går och skriver upp på önskelistan*

joooossan
0

Fick hem det i onsdags och hon går just nu på invänjning :)

kaka1234567
0

Fint täcke och fin häst ,hoppas de holler bra och fungerar som du vill ha de =)

Lycka till =)

_Mvh kaka
_

Cilla89a
0

#48 du får berätta sen om du märker någon förändring :)

joooossan
0

Det ska jag absolut göra, hon går ju på tillskott som är extra bra för hennes muskler nu, har en massör som kommer var 3e vecka och detta BoT-täcket. Så hoppas verkligen både hon och jag ska märka skillnad!! :)