Vad har hänt med min häst?
När min unghäst (3 år, sto, vbl-travare) satte vinterpäls blev hon lite mjällig i pälsen. Frågade kompisar om någon visste vad det kunde vara, men alla som såg henne sa att det inte såg konstigt ut.Men jag tycker att hon bara blev mer och mer matt i pälsen.
Efter ett tag (nu var det väl någon månad sendan) så blev hennes svansrot väldigt mjällig och det verkade som om hon kliade av sig den. Det blev tora rovor i svansroten och när dessa lossnade så åkte även tagel med. Jag smörjde med en antiseptisk salva och på 2-3 dagar var hon helt okej igen (nu är svansen näst intill återvuxen och ser bra ut).
Så i helgen märkte jag att hon började tappa lite päls över ena ögat. Detta har för varje dag som gått blivit ett större område med avsaknad av päls. Så igårkväll när jag kom till stallet och tog ut hästarna så hade hon avsaknad av päls på höger bak (vit på bakbenen) och det såg nästan ut som ett sår för det var aldeles rött.
Såg även igår att hon fått lite pälsavfall i öronen.
I övrigt har hon väl mått bra, haft en hålvägg på höger bak så vi har tagit det väldigt lugnt med henne i det sista. En grannes häst (som jag varit och hälsat på) har/har haft regnskållor, jag visste då inte att det var smittsamt - kan det vara det, även om hon inte direkt har skållor (vad jag sett)?
Tänkte jag skulle ringa och rådgöra med veterinär, men tänkte endå att det kunde vara av värde att fråga här inne.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Det första som jag tänker på är mineral/vitaminbrist?
Man kan ju skicka in hår för analys och se värdet.
Aha… Kan det vara det? Dom ar en mineralsten i ligghallen, dom slickar båda två på den en hel del.
Har du några bra tips på ställen man kan skicka in för analys?

skållor är väl smittsamt har jag för mig. orkar inte kolla i artiklen just nu, men läs här.
#3 Ja jag har läst massa om regnskållor. Det kan stämma in på min häst (speciellt som jag varit och hälsat på grannens häst med regnskållor), även om hon inte har själva skollorna utan hon är "bara" mjällig över hela kroppen) och tappat päls på två ställen (över ena ögat och på ena bakbenet).
#3 Ja jag har läst massa om regnskållor. Det kan stämma in på min häst (speciellt som jag varit och hälsat på grannens häst med regnskållor), även om hon inte har själva skållorna utan hon är "bara" mjällig över hela kroppen) och tappat päls på två ställen (över ena ögat och på ena bakbenet).
Behandla mot regnskållor då och ge samtidigt lite extra vitaminer för pälsen :) B-vitamin ska väl vara bra vid pälsfällning m.m.?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Har varit i kontakt med veterinär som inte alls trodde att det var regnskållor på det jag beskrev. Därremot trodde hon det var ringorm =S Ja, det är ju i princip lika illa vilket som igentligen.
Så nu ska vi behandla mot ringorm och isolera henne i en månads tid (åt minstone en vecka - 14 dar efter friskförklaring) vilket även innebär isolering av min andra häst Brorsan som går ihop med henne. Jäkla skit, inga träningar mer i år =(
Behandling är helkroppstvätt med speciellt schampoo (kommer bli kallt då jag inte har något varmstall att stå i =S), kommer inte ihåg hur många gånger det var men det står ju på flaskan.
Ja, nu får vi hoppas hon blir frisk av detta, det fanns risk att man behövde ge medicin sa hon.
Det verkar som om jag har fått det också =S
Lägg på en massa fleecefiltar efter duscharna och byt ut efterhand som de blir alltför fuktiga, och ge hö/halm att äta så håller hästarna sig varma :)
Lycka till!
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#8 - fleecefiltar är säkert bra, men ännu bättre är ylletäcken - ull har nämligen den egenheten att det värmer även när den är våt!
Ja jag kör med ylletäcken till mina hästar =)
kolla så det inte är ringorm också.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Ringorm smittar även till människor! och sedan vidare till andra djur så ha på dig andra kläder som du stoppar i påse, tvättar när du kommer hem, och sedan duschar dig själv ordentligt.
KLIA INTE PÅ DIG SJÄLV om du tatt i hästen! jag fick ringorm för att jag klappat en hund och sedan kliade mig på armen. väldigt onödigt. För då blir du också en smittbärare.
descinficera alla borstar, tvätta alla utrustning i ytdescinficion. och sanera där hästarna står. Ringorm är ingen höjdare, sätt också upp skylt i stallet att hästarna är sjuka och inte får bli vidrörda av folk som inte iakttar anti-smittskyddsspridning.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Vi hade ringorm på en häst för flera år sedan. Vi fick instruktioner av veterinären att behandla de hårlösa fläckarna med VirkonS och jodopax ( köra dem om I, virkon ena dagen, jod nästa dag).
Fungerade jätte bra och vi slapp bada då vi hade det i februari
.
Tog bort alla krokar och hyllor i stallet och sprayade allt med virkonS.
Skitjobbig sjukdom, men peppar peppar har vi inte haft det sen dess.
Lycka till.
Vi har också haft det på ridskolan. Virkon S var det som gällde för hela slanten, hästar, stall och utrustning. Klädesbyte och extra renlighet innan man träffade annat djur.
#14 Virkon på hästarna?? Jag har blivit ordinerad av veterinär att behandla hästen med Imaverol och desinfisera stall och utrustning med Virkon. Även ta ut bädden *suck* och bränna den.
usss jobbi
#15 Vart själv tveksam då det stod på påsen att man inte skulle komma i hudkontakt med Virkon, så jag var tvungen att ringa vetten igen för att dubbelkolla att jag inte hört fel.
Men som sagt, virkon på de hårlösa fläckarna och det blev bra på några dagar ( eller rättare sagt det slutade komma fler fläckar, som tidigare dök upp nya varje dag), pälsen tog ju givetvis längre tid att komma ut.

#15 Virkon på hästarna gör susen vid svampar och bakterier :) Japp hade nått svampliknande på baken en vinter för många år sedan, allt hår lossnade, man kunde dra bort stora kakor av hår, sen var det blött och klibbigt och kliade på honom gjorde det med :/ Ev, skållor, vetrinären var inte riktigt säker. Vi tvättade med Virkon och det hjälpte :) Vet även folk som tvättar med Virkon på ringorm.
#17 Det stämmer bra det att Virkon inte ska ha kontakt med huden, mamma använde inte handskar när hon tvättade Japp och blev riktigt dålig..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#18 Jaha.. spännande, då kanske man skulle prova det på dom hårlösa fläckarna… Hmm eller vågar man det när det är i ansiktet?
Man säger ju att varken ringorm eller regnskållor kliar, men kanske det var allvarlig mugg? Det låter ju som det du beskriver.

#19 mugg på baken? ;) han tappade hår på hela rumpan, dvs länd, kors m.m. visst det kanske inte var skållor, ringorm var det garanterat inte, men vet trodde det var någon slags svampinfektion eller skållor, men kunde inte säga vilket, i vilket fall som helst så Virkon botade det hela :P
Fast mugg är väl svampinfektion? Så, tja, möjligt :P
Virkon kan används i huvudet med, dock skulle jag väl inte använda det alltför nära mun, mule, ögon och öron.

dubbelt
#20 Aha, sorry, måste läst slarvigt, tyckte jag läste bakben. Ja även mugg är en svampinfektion.
Hon har nakna fält även intill ögonen… Får se om jag vågar =S hehe… =) Nej men blir det ingen skillnad av imaverolen så får jag prova det…
men hva sa vetrinären det var?
jag fikk noe som var jätte fint for mugg skal kolla hva det heter når jag går i stallen i kveld.
min häst fikk mugg på begge bak ben och jag brukte det i en uke så var det borte
Pyoderm till muggen och Imaverol till ringormen sa min veterinär.