Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2052 ggr
Luthien89
0

Lymfangit?!

Hejsan.

Är det inte det ena så är dte jäävla det andra :'(

Precis fått min häst friskförklarad efter sträckning i ben och rygg. Hunnit skritta han en dag i skogen i 10 min och igår när jag kom till stallet var hans bakben stora och tjocka som träääääd! Bara bakbenen, alla 4 benen är jämnvarma och frambenen ser ut som vanligt men bakbenen är gigantiska.

Har han fått lymfangit? Isåfall varför? Och vad ska jag göra?

Lorita
0

Ja, av mugg en gång för längesen….(det är därför jag har grusat hagarna)….ring veterinären och få ett recept med sulfa inringt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Luthien89
0

#1 Han har haft mugg i sommras, men det tvättade jag bort på 1 vecka, sen har han inte haft nån mugg. Men hagarna är ORDENTLIGT leriga :(

okej, ska ringa när jag kommer hem :) Tack så mkt..

Linjerat
0

Om det inte går över så ring veterinären, då kan din häst få antibiotika.

gejsa
0

Usch vad otäckt det låter. Att dom blev tjocka när du red. Har du ringt vet?

E_hjo
0

Usch! Lymfangit är hemskt! =/

Luthien89
0

Alltså, igår när jag kom till stallet så var han bara varm på bakbenen och och det ena benet var mindre svullet än det andra :S Kan detta verkligen vara lymfangit då?

Tydligen hade hästarna sprungit som tokar i hagen samma dag som jag upptäcke att han var svullen i båda bak (förrgår)

kan han inte ha vrickat sig? Fast han är RIIIIIKTIGT svullen alltså :O

gejsa
0

Tycker det låter mycket mysko när din häst blev tjock om benen efter ridningen. En del hästar blir ju bättre av rörelse. Har aldrig haft eller sett en häst med lymfangit så jag kan tyvärr inte svara dig. Hur ser det ut i dag då?

Luthien89
0

Han blev inte tjock i benen samma dag som ridningen. Jag red i lördags. Söndags var det storm så han fick vila då. Sen i måndags kväll såg jag att han hade två GIGANTISKA BAKBEN! Och då var han lika varm på alla 4 men frambenen var helt normala. Men jag fick veta att dem sprungit som idioter i hagen på dagen för min hund hade jagat dem, grrrrr! Och igår så var han bara varm på bakbenen och det ena bakbenet var lite mindre svullet än det andra.

Har inte kunnat titta på honom idag eftersom jag vatt i skolan sen 6 imorse..

Tänkte om det kan vara kotvrickning? Eftersom han sprang som en idiot i hagen alldedles svettig ocg lerig när han kom in i måndags kväll, men då måste han ha vrickat båda bakbenen, och hur troligt är det?

gejsa
0

Jaha, ursäkta att jag inte fattade vad du skrev. Men då är det nog en vrickning och överansträngning.