långt men jag är så glad så glad
dom senaste 2 månaderna har hästägandet inte varit kul varje dag i stallet har slutat med tårar ,
det började med att sadeln var för trång när vi fick hem henne musklerna hade trykts ner så det var bara att kasta bort sadeln , sedan hade hon sår i munnen så bettet rykte också aja mkt tömkörning och barbacka ridning , hon var väldigt pigg kunde inte skritta traven var fin i galoppen drog hon bara i väg , har jobbat som tusan och kom ingen vart har varit nära på att ge upp och undrat vad jag har köpt för häst hon var ju inte alls så utbildad som sas man fick inte peta ens med skänkeln så exploderade hon nästan nä men allt betydde fram och fort ska det gå
sedan skadade jag mig när jag flög av och kunde varken rida eller tömköra på kankse 4 veckor skaffade då en tjej som höll igång henne sen så började jag rida såren i munnen var läkta så började med bett , hon vägrade ha bett tuggade som ett tok och var almänt jälig nu började jag känna att jag ger upp jag orkar inte,
jag bröt ihop och ställde henne på vila tills vi skulle flytta "ska flytta om en vecka nu" men iaf så betämde jag mig att jag ska börja om från start jag började rida henne som en unghäst och enbart i skritt många tårar satt bara uppe på häst ryggen och grät allt vad jag va värd ville inte alls fara till stallet. mitt stora mål med henne va då att hon skulle skritta både på lång och kort tygel så fatta att jag bröt ihop ,,,
MEN NU har allt släppt hon kan verkligen skritta på både lång och kort tygel och hon har tillockmed börja jobba i form och söker sig neråt . en kopis som red henne när hon hade kommit trodde att det inte var min häst hon kände inte igen henne från att hon tyckte att hon var hemsk att rida till underbar eller ja nästan :)
idag tömkörde jag och hon var underbar och travade lite och det är inte samma häst jag är så lycklig och glad vet inte vars jag ska ta vägen att det skulle hjälpa så mkt och idag skäms jag nästan förmodligen var hon nog ganska stressad och därför kunde hon inte skritta och nu när vi har tagit det aldels lugnt och fint och sansat så kan hon verkligen slappna av och arbeta jippie varför gjorde jag inte så från början ?
man blir lätt efterklok glad glad glad :D
så flott at du fikk hästen til och at du inta ga upp.
hvordan jobbet du med hästen for och få henne til?
gunden med allt var att tänka bakåt "rygga" och att stå still så fort hon stressade/ trippade så va det halt rygga och stå still , sedan skritt igen sen satte jag upp små små mål till varje ridpass och ett stort mål innan jag skulle börja med att trava och sedan kunna skritta lugn igen efter traven
mål 1 skritta på långa och korta tyglar i paddoken
mål 2 kunna ha skänklarna mot hennes sidor untan att hon började trippa
mål 3 kunda ställa henne lätt med en skänkel
mål 4 kunna göra volter skänkelvikningar mm
mål 5 kunna länga och korta skritten samt samla henne
mål 6 kunna trava några steg och sedan kunna gå tillbaka till en samlad lugn skritt
ungefär så här har jag lagt upp det och jag håller fortfarande på även om jag tycker skritten är rätt okej nu så har vi börjat smått med traven :D
så duktig du er med din häst