Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: dressyr
Läst 1770 ggr
Lina
0

sticker i galopp och trav.

Min häst kan få för sig att sticka i galoppen ibland. vad ska jag göra åt det? Min tränare sa att jag skulle ha graman på honom så jag kunde dra ihop honom när han sticker. hon sa att Han kan hålla huvet i ett läge där han inte känner bettet.

Jag red på gramanen idag och han stack en gång och då använde jag gramanen men det tog ändå ett tag innan han stannade. finns det något annat man också kan göra?

I traven så springer han iväg och är svår att sakta ner igen men han har blivit bättre. där skulle jag också använda gramanen men eftersom den ska hänga när jag inte använder den blir det en massa jobbigt plockande.

sunglasses
0

Du kan ju börja med att vända honom 90grader så fort han börjar öka, funkar inte det så kan du prova att plocka ner honom på en liten, liten volt så fort han börjar öka… och släpp inte ut honom på spåret innan han går lungt igen… brukar kunna hjälpa. Du bromsar inget utan svänger bara in honom på en volt, och den ska va nästintill en snurr, men låt honom ta det lungt där, ingen press alls mer än att han traskar runt… när han går runt så, tar du bort drivningen i bakdelen, och då kan han inte rusa iväg…såvida det görs rätt vill säga. Men bromsa inte nått med tygeln!

Snuttan
0

Han kan ju stänga av även med gramanen, dels för att han väljer att helt enkelt dra emot, eller om hästen knäper av ordentligt i nacken så hamnar han i samma läge som det din tränare nämnde…

Jag vet ärligt talat däremot inte hur du ska få bukt på det, beror väll lite på varför han sticker och hur pass stor och stark häst du sitter på…

Lina
0

Han är nog förstark för mig.. men jag har gått över från ponny så det tar lite tid innan man lär sig… 

Han är inte riden så länge så han är okunnig och sen så tycker han att det är så himla kul att få komma ut och springa.

#1 så gör jag när jag rider på bana men det är i skogen som jag har mest problem och där  e det svårt att gå in på volt..

Terrierlina
0

Vet att det finns nåt bett som de inte kan ta…. det lixom viker sig tror jag… det kanske kan va något!

Snuttan
0

Blir du rädd när han sticker?

Jag tror nog att eftersom det är en unghäst som inte kan så mkt, så skulle jag inte göra så stor sak utav det annars… Utan se till att han stannar, backa lite, skrittar ett par steg lugnt och sedan går framåt igen. Varje gång han sticker så skulle jag rycka tag i honom, för han får absolut inte sticka, men så fort han ger efter skulle jag låtsas som ingenting och börja om tills jag kunnat trava den sträcka jag bestämt innan utan att något händer…

Lina
0

Nej jag är inte rädd för att han sticker utan för om han skulle stica ut på en väg med massa bilar det hade inte varit sp kul:S

sunglasses
0

Jag har ridit en kallblodstravare som hade en förmåga att öka farten hela tiden, dock inte sticka!

Men honom lärde jag in röstkommandon på så att han fick en varning och kunde rätta sig innan jag tog tag i honom… men lyssnade han inte på rösten så tog jag ner honom och ryggade honom några steg rätt tufft (hur tufft beror ju på häst!). Det funkade på honom, han har även blivit mkt lugnare ute nu när han vet vad som är ok och inte… Många hästar blir ju osäkra när dom inte vet vart gränserna går!

fridak
1

vad gör han om du ger efter på tygeln? alltså släpper så att du inte har kontakt längre? min pålle försöker ibland öka och då drar han framåt genom att ta stöd på bettet så jag behöver bara släppa tygeln så är han tvungen att sakta ner tempot.

Sara
0

Jobbigt problem det där med att hästen sticker. Själv har jag trillat av en gång i ett sådant läge och blev efter det livrädd när hästen ökade så idag måste jag ha kontroll hela tiden. Inga galopp tävlingar på ängarna här inte..

Rider ibland en häst som drar i galoppen och när hon gör det så gör vi ett akutstopp. Alltså håller stöd på ena tygeln och tar ett par snabba tag i den andra. Visst är det obehagligt för hästen men det kan snabbt bli riktigt farligt om man inte kan få stopp på sin häst.

Ignorerar din häst bettet så pröva med ett hackamore.

Thiedemantygel fungerar som en graman men har inga extra tyglar.

Sara

Lina
0

han fortsätter och springa om jag släpper. jag tar och ger helatiden.

Snuttan
0

Ajdå, är ju lättare om man har långa grusvägar utan annat på att träna på… Du har inga långa grusvägar i skogen alls, som du kan rida på och träna på tills han slutar dra med dig?

Om du rycker tag riktigt ordentligt i ena tygeln så du värkligen sätter honom ur balansen för att du leder huvudet, vad händer då?

Jag vet att många inte tycker det är okej, men jag tycker att man måste säga ifrån om man har en häst som sticker med en, är ju faktiskt så att det är rejält farligt och hästen får inte veta att den kan göra det… Så om jag var du skulle jag nog rycka till riktigt ordentligt, antinge i båda tyglarna eller i ena tygeln… 

Min tanke är att tar du i en graman så ger den signalen neråt-bakåt. Ett tygeltag däremot rakt bakåt blir bara rakt bakåt och all energie ifrån dig hamnar, bakåt. Medans gramanen kommer dela upp det så att det blir inte lika skarpt ryck i munnen när du rycker tag i tygeln och energien i det hela kommer delas upp på att korta upp gramanen neråt och bli bakåt, till mer delar att bara korta upp sig än att faktiskt gå direkt bakåt… Alltså blir ett tygeltag skarpare, bakåt… Men det beror ju på även vad man vill komma åt…

Lina
1

så långa vägar är det inte 500m kanske.. fast man kan ju vända in på andra väckar också så det kan bli riktigt långt..

Jag orkar inte honom när jag använder en arm så jag får ta tag i en tygel me båda händernamen jag har varit rädd att ta i förmycket för det känns som han kan gå omkull då..

Snuttan
0

Men en frisk häst går inte omkull så lätt… Den ska kunna rädda sig och inte gå omkull om det inte är hallt eller något… Och en grusväg är ju ändå inte så smal :p I nödfall så kommer man väll upp i skogen (bra att inte göra nödbroms-sväning åt det hållet det finns diken eller annat ;)).

Jag skulle nog faktiskt tänka som så att "låt honom gå omkull, då kanske han lär sig att det är otäckt att springa fort", för han kommer ju inte gilla att gå omkull… Men jag förstår om du däremot inte känner för att gå omkull…

Lina
0

heh ja det kanske hade varit det bästa men det är ju inte kul om han skadar sig.. men jag ska försöka väända honom nästa gång