Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1599 ggr
joooossan
0

Müsli

Jag har sedan i somras använt mig av Salsas müsli och det har funkat super. Men nu vintertid har jag svårt att få tag på det utan att åka långt.
Har endast använt mig av müslin då jag och Dite trivs med det, men har tänkt på ex. pellets. Typ groov 125 eller 90. Finns allt med där också eller?

Blir svårt att få analys, visst skulle det funka på höet, men det får hon 4 kg/dag annars går hon på fri tillgång på ensilage och det varierar ju hela vintern..

Funderar nu iallafall på att byta bort salsan då det inte funkar vintervis, istället gå över till en annan müsli eller vad som är bäst..

Sedan förväntar jag mig inget supersvar eftersom ni inte har just analys men kanske kan få lite mer kött på benen vad gäller alla sorter m.m. Vad som är att rekomendera bla.

Josefinejumpforjoy.blogg.se

joooossan
0

Kan tillägga att Dite nu går på,

Morgon

1/2 kg musli
morötter
fri tillgång till ensilage i hagen

Kvällsmat

4 kg hö
1/2 kg musli
b-vitaminer
e-vitaminer
magnesium
morötter

sus-sharon
0

jag har inga bra rekommendationer på foder, tyvärr. däremot tycker jag du ska surfa runt lite och kolla innehåll i olika foder från olika tillverkare, i regel kan man hitta vad de innehåller på fodertillverkarens hemsida eller beställa en liten broschyr om deras foder gratis.

jag vill dock fråga varför du tillsätter b, e och mg till din häst på kvällen, eftersom du ger ett färdigfoder som ska innehålla såväl vitaminer som mineraler? troligen innehåller grovfodret en del också.

att jag frågar är av ren nyfikenhet, samt att det bör bli rätt dyrt att köpa tillskott om man redan ger tillräckligt med hjälp av grovfoder + färdigfoder. isf kan man ju lägga de pengarna på annat:)

medarbetare på djurskydd.ifokus

joooossan
0

Därför att min häst har problem med musklerna, hon har gått snett, hennes muskler är det ingen spänst i m.m. Listorna kan göras långa.

Det är min massör till henne och en foderrådrivare som har sagt åt mig att hon ska äta dessa tillskott just för hennes muskler m.m. Magnesiummet ska hon äta en kur, sedan ett uppehåll i ca. 3 månader för att sedan ta en kur till. :)

Jag gör allt och lite till för att hon ska bli bra nu, hon har varit med om så otroligt mycket skit i livet..

Peppe
0

vilken av salsas müslisorter använder du?

du kan kolla på den här sidan vilka näringsvärden din müsli har och sen jämföra dom med andra fodersorter, t ex kraffts om du har lättare att få tag i det. kraffts hemsida så kan du välja nåt som är likartat om det funkat bra med dom värdena

fördelen med müsli är ju att den inte behöver blötas som man bör göra med pellets

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

joooossan
0

#4 Tack! Hon går nu på Salsa Bas.
Problemet är att Krafft utger sina siffror i procent och salsa i gr/kg.

Men som sagt, tack ska kolla! :)

[countess]
0

man kan ringa till krafts foderråd givare och höra vad som passar just din häst

joooossan
0

Ja, om man har analys. Annars har de inte så mycket att säga. Har mailat..

Zaphix
0

5: Fast det är väl bara att räkna om från procent till gram? Du vet ju hur många gram det är i en säck.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[countess]
0

#7 ja men jag meandde att dom vet vilket foder du bör ge om du ska byta till ett likvärdigt

Peppe
0

#5 ta bara kraffts siffra och multiplicera med 10. står det t ex 10% smältbart råprotein så blir det 10x10=100 g smältbart råprotein

#8 du behöver inte veta hur många gram det är i en säck för att räkna om % till promille ;)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Zaphix
0

10: Jag gillar att göra det den krångliga vägen ju. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

joooossan
0

#9 Jaha du menade så, ja det som skulle vara mest likt är ju den blå müslin för de andra var för högpresterande eller typ ungehästar m.f :)

Tack för tipsen :)