vaccintation
Är det någon som vet om man sak vaccinera efter 5 månader? (grundvacc. min häst i somras, det vill säga två gånger inom 91 dagar) eller ska hon vacc. om ett år?
tack för svar:)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

iih shit vad bra du tar upp detta… fick också göra om grundvacc i somras efter att ha glömt, 29 maj gjordes andra sprutan. har vi missat det igen!?!? :O
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Det krävs bara de två grundsprutorna, sen är det ett år efter sista sprutan som gäller, så länge det inte fortfarande finns vaccin som kräver att man vaccinerar igen efter fem månader… Men det kan jag ju inte förstå varför folk skulle använda när det finns andra.
Men kolla med din veterinär om du är osäker.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Fick en broschyr av min veterinär när jag vaccinerade från Equip vet. Där står det
Influensa eller influensa + stelkramp (Equip F Vet, eller Equip FT Vet)
Grundvaccinering
Två vaccinationer med 6 veckors mellanrum. Därefter en tredje efter 5 månader (enbart influensan, dvs Equip F Vet).
Därefter var 12e månad med Equip F Vet och vart 3 år med Equip FT Vet (influensa´+ stelkramp)
Enbart Stelkramp
Grundvaccinering
Två vaccinationer med 4-6 veckors mellanrum
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
hvor lenge moste en häst stå och vila etter en vaccine?
Vad bra :) Då slipper jag lägga ut pengar på det (för jag har inga x) Men jag har en Rekommenderat vaccinationsprgram enlige FASS.SE
och där står det:
grundvaccinering: två vaccinationer med 6 veckors intervall med EquipF vet eller FTvet. därefter ges en tredje vaccination efer 5 månader med Equip F
årlig revaccinering: vaccinera kontinuerligt mot influensa med 12 månaders intervall med Equip F vet. och vart 3:e år ochså med stelkramp med Equip Ft vet.
:S
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Enligt vår vet. räcker det med de två första och den tredje inom 12 månader, så länge man tävlar inom Sveriges gränser och inte galopp. Dagens vaccin är mycket bättre än de man hade förr.
#6, hoppas på din vet. Har mailat till agria (fråga vet) så får se vad de säger :)
Ja min veterinär har sagt samma som #6.
Och enligt Svenska Ridsportsförbundets hemsida räcker det med två grundsprutor också…
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Vad kostar det att vaccinera ?
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
#9 Varierar beroende på plats, veterinärer, samt vad man vaccinerar mot… Men runt 300 kr per spruta brukar det väl vara ungefär.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#9 för mig kostar det ungeför 600 kr (eller iaf när jag grundvaccinerade henne) =)
hvor lenge står deres hästar etter vaksineringen riden samme dag? dagen der på ? eller viler de noen dager?

min veterinär ska ha ca 600 för att vaccinera en häst. 300+150+20+moms
tyckte det lät dyrt
#12 Min får alltid stå några dagar. Det är ju trots allt en del av sjukdomen som sprutas in i kroppen. Reagerar de på vaccinet märks det oftast först efter några dagar dessutom.
#13 Vad är de 150 och 20 kr för?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
ok

150 är själva vaccinet och 20 bilresan…
#16 Och 300…? 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

arbetsarvodet. :D
Jag fick betala 1300kr när jag vaccinerade. Vaccinerade mot botulism och influensan. Det dyra var inte sprutorna utan reseersättningen.
Mvh Emelie & Jack
#19 Just vaccinet mot Botulism är jättedyrt pga av att det ligger i doser om 6. detta gör att man rekomenderas att gå ihop flera stycken för att få ner kostnaden.

#20 de har gjort mindre doser var det någon som skrev för ett tag sedan, så man behöver inte betala för fler än en dos numera.
Kollade på fakturan. 670kr för veterinärtjänster, 370 för läkemedel och 260kr i moms. Hua!
Mvh Emelie & Jack
Själv är jag lyckligt lottad med att både vara relativt nära vän med min veterinär och ha henne bo endast 10 minuter bort. Då är det inte så långt bort när man behöver akut hjälp med kolikhäst eller liknande! Och reseersättningen blir ju inte "enorm" precis ^^ Brukar oftast bli ca 150-200 kr för att komma ut hit sedan kostnaden för själva sprutan och om det är något annat som tar längre tid så beror det ju självklart på vad vi behöver göra. =)
Hakuna matata!

Har en pensionerad veterinär här som fortfarande får utföra vaccinationer. kostar 150-200 kr totalt och då kan han oftast komma direkt. skrev som sagt #1 i tisdags och han vaccinerades dagen efter. så nu är allt löst här =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

min veterinär bor 3 km bort och jag är ofta hos honom och hjälper honom med datorn. men inte tar jag något för det…
visst att han ska ha in pengar till sitt företag med, men samtidigt så tycker jag tjänster och gentjänster. kan köpa att man får betala för materialet - men resekostnader när han kör förbi och ett arvode på 300 (och sen moms på rasket) är ju vansinne!