Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 1244 ggr
Lina
0

passar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min häst passar i skritten. Hur ska jag träna bort det? min tränare säger att jag ska vända honom och inte låta honom gå på raktspår. Han ska alltid ha något annat att tänka på. Därför ska jag gå i åttvolt och vända kvickt osv. Men jag kan ju inte hålla på så helatiden. Och han måste ju få skritta också.

Han är ett hbl. 5år. körd men inte mkt riden. Riden sen oktober..

Snuttan
0

Jag har korrigerat olika saker beroende på varför olika hästar har passat med mig… Men oftast har problemet legat i att jag inte är i rätt balans till hästen = jag hittar balansen så sätter jag hästen i balans och den slutar med pass-takten.

SarahPeace
0

Hmm är "passar" samma som när hästen "taktar" ?

Lina
0

nej han går passgång. som en kamel:S

Snuttan
0

Fast han går ju inte i passgång? Han lägger in pass-takt i skritten, så att skritten inte blir ren…

Jag skulle inte säga att takta och att lägga in pass-takt i skritten är detsamma, men det är rätt små skillnader…

Så antinge så skrittar han orent, alltså med fel takt, med passtakt istället eller så går han värkligen i en annan gångart… I passgång dvs, vilket betyder fotföring och takt a'la passgång…

Alex
0

När det gäller islandshästar är det ofta ett tecken på stelhet, men vet ju inte om det är så i ditt fall. Men i så fall låter det ju vettigt att i alla fall i början av varje ridtur rida mycket på böjda spår. Efter ett tag så kanske resten av ridturen går med bättre takt..? Men som sagt, bara en tanke, vet inte säkert. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Lina
0

då är det passtakt i skritten

Alex
0

Kan det kanske vara så att han är stressad? Kan också vara en anledning till det.. Att han har svårt att slappna av, vilket i och för sig kanske hör lite ihop med stelhet (stressar=blir stel).

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lina
0

Jag tror inte att det är så.. vad skulle det kunna beropå då? han har det lungt i hagen och i bxen. och jag stressar inte honom när jag rider heller

Eve
0

När Lykka blir jättepigg så gör hon nog det också.. Det känns jättemärkligt, men när man håller in henne så slutar hon.. Hon gör det bara på lång tygel i skritt, när hon blir jättepigg

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Alex
0

#8 Jag menade inte stressigt som ett negativt/stressigt liv för hästen, utan mer som Eve beskriver, att hästen kanske blir pigg/uppspelt och då kanske lite smått "stressad", helt enkelt inte slappnar av och går lugnt, utan spänner sig. Är han passtaktig även när du skrittar på lång tygel, när du skrittar fram/av (under förutsättning att han då går lugnt)? Eller när han leds/går i hagen?

Risken finns ju även att han har ont någonstans och därför går stelt och får passtakt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Eve
0

Fast när jag tänker efetr så är det såhär: Lykka börjar takta på långa tyglar, jag kortar upp tyglarna och då får hon denna märkliga stil… men när jag ber henne att lugna ner sig så går hon i skritt igen..

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Lina
0

han passar även på lång tygel när jag leder honom m.m. ibland gör han det inte