Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2655 ggr
Maja
0

Spänd med spö

Hur går du tillväga för att bota "spörädsla" hos en häst?

Låt oss säga att hästen blir spänd och orolig om du har ett spö i handen vid ritten. Accepterar du det bara och rider utan spö resten av livet eller tränar du upp hästen för att klara av att ridas med spö? Hur gör du i så fall?

Alex
0

Blir hästen spänd och nervös är det träning från backen som gäller, med att smeka med spöet över hela hästens kropp (man får ju självklart börja försiktigt på de "eklaste" delarna och sen arbeta sig vidare allt efter hästen accepterar det). Det görs tills hästen står stilla och tillåter beröringen utan problem.

Det är något jag anser är bra även på hästar som inte har problem med spöt uppsuttet. Även att lära dem skillnaden mellan spöets användning då, så de vet när de ska stå still och ta emot beröringen från spöet och när de ska flytta undan för det.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

lisette
0

slappar hästen inte av alls under ridningen?

Cilla89a
0

Brimad är känslig och rädd för det mesta ;) Kan inte säga att han är spörädd, men blir helt klart spänd när jag byter spöhand och om jag bara så viftar lite med spöet eller tar ut det från min kropp blir han spänd. Men jag gör ingen deal av det, ignorera han bara när han blir spänd, håller jag spöet stilla så bryr han sig inte alls. Och jag rider så gott som alltid med spö (dressyrspö) för att kunna nudda honom lite på baken för att påminna honom att trampa på lite mer med bakbenen och skjuta på lite extra med bakbenen. Jag behöver bara precis "smeka" honom med spöet på baken och jag får en jätte reaktion. Och mer än så kan man inte använda spöet heller, att lägga på spöet i tillrättavisningsyfte, då får man tillbaka kan jag säga, blir jag sur så blir han sur, så det är bäst att hålla sig vän med honom, annars är risken stor att man får sig en flygtur ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

jackiejohn
0

Mitt sto gillade inte spö till en början räkte hon såg ett så ja börja med att ha de framme så hon såg de varje dag och sen börja ja ha med de (dock låg de på baken) när ja markträna henne sen fick hon nosa på de hon tog de steget själv! Och då lyfte ja upp de och strök med de över henne hon tyckte de va lite obehaglig och spratt iväg och så höll ja på tills hon inte brydde sig.

Jag rider aldrig med spö elr nåt sånt men de är bra om dom är vana med de tycker jag, och jag tränara uppvisning med hästarna och så ska man ju ha spö men ja använder de inte utan håller bara i de x)

De är individuellt detta jag vänta ut min häst för till slut blev hon för nyfiken på detta läskiga spö som följde oss så gott som över allt :o hahahah!

Maja
0

#2 - Det var en allmän fråga bara. :)

Valacken i stallet har lite svårt, men vi jobbar och det går bra. Arbetar främst från marken nu, stryker lite, låter honom nosa och lukta. Idag red jag med spö och han var lite spänd i början, men gav sig till slut.

WinterPrince
0

Jag hade lekt friendly game med spöet först från marken och när det fungerar även från sadeln, med någon som håller i hästen för säkerhhets skull.

Zabbio
0

Vänja hästen från marken och sen likadant uppsuttet.

Rider inte med spö men kräver av mig själv att mina hästar ska klara sånt :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

cathie
0

Jag rider utan spö, för jag har ingen användning av det, speciellt inte när hästen är rädd för det…

// Cathie @ www.cathie.se

Alex
0

Bara för att komma in på ett litet sidospår så är det en väldigt bra anledning till att alltid rida in en häst med spö. Självklart behöver man inte använda det (till en början behövs det ju definitivt inte) men bara ha med det, så hästen är van vid att det finns med från början och inte bryr sig.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

JenD
0

Jag har faktiskt inte haft någon som varit spörädd men vissa som varit känsliga och då vänjer dom sig med tiden, jag tror som andra, friendly game med spöet och sen inte göra en sån big deal om hästen reagerar utan fortsätta som vanligt. Det är en vanesak som allt annat..

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **