undersökning
nu ska jag ut till stallet och vänta in både veterinär och hovslagare för undersökning på Fontane!!! Hoppas det inte är något allvarligt med honon….. Wish me luck!

Lycka till vännen!! Hoppas allt går bra!
Finns här om du behöver mig!

Tusen tack!

Hoppas det inte är något allvarligt
Är nyfiken på uppföljningar med hur det går!

Lycka till!
hoppas det går bra !

Lycka till, hoppas på det bästa!
Underätta oss om hur det gick.

Så nu är jag tillbaka.
Konstaterades att han har dåliga hovar. Måste skos runt om med heltäckande sulor. Idag går han direkt på sina sulor därav ömhet och helspänning i rygg. Även halt på vänster fram och höger bak men veterinären tror detta kunde ha samband med ömheten i hovarna och att han gått och spänt sig och därmed belastat hela sig sjäv fel. hovis kommer imorgon kl 16.00 och skor honom då han inte hade dessa sulor med sig idag samtidigt ska Fontane går på Fenylbutazon i 6 dagar för att se om det blir bättre. Ska efter 14 dagar kontakta veterinären igen. Han ville inte (som vanligt) ta blodprov då han inte trodde det skulle ge någonting. Hans beteende kunde ha med ömheten att göra. Vi får väl se om det blir förändring.
Veterinären sa även att jag i samband med medicinen nu skulle sätta igång honom ordentligt och longera honom 15 min/två ggr per dag…..det vette fanken rätt ut om jag vill…… inte så bra för benen ju…. kan väl lika väl ut i skog och mark. Huvudsaken är väl att han rör på sig….. Vet att min alternativbehandlare är helt emot longering. Ska ringa och prata med henne vad hon säger. Hon kommer även den 22/1, känns skönt. då kommer en med utbildning att kolla rygg m m

varför vill han inte ta blodprov?
bra oh skönt att du fått reda på vad felet varit!

#9 Han sa att han gärna kunde göra det men att det var att kasta pengarna i sjön. Han tyckte jag skulle börja med detta som steg 1, räcker inte detta så går man vidare sen. Dyrt med blodprov tydligen….

men då måste du ändå ha ut veterinären då och det kostar oxå.. så det är kanske lika bra att ta kostnaden direkt… :D

Min hovslagare rekommenderade inte att jag skulle köpa en häst med dåliga hovar då jag vill ha honom till tävling fram över…men han sa att går det nu med skor så är det ju bra. Han pratade något om att de verkar växa dåligt och att det är ett problem. Förstod inte vad han menade. Någon här som förstår???? Ska fråga imorgon igen vad som menas

#11 han sa att det går på samma som idag, även om det blir att jag måste ha in honom på klinik. Detta var tydligen en veterinär som i vanliga fall jobbar på helsingborg djursjukhus…..

Vad skönt att du vet orsaken nu iaf!
Blodprov torde inte vara sä värst dyra, har tagit flera på finnen då när hon var som sämst med andningen. Vi tog fastän de menade att det nog inte behövs och det visade sig att hon också hade infektion i kroppen.

#14 blir det inte bättre efter dessa 14 dagar så får de ta ett blodprov…..

Vad skulle dom se på blodprovet då? OM det är borelia eller?
Så där är ju min Gobban. Han är halvblod/fullblod och måste ha sulor även sommartid. Han kan inte gå annars. Blir så öm under sulorna. Får lätt hovböld också då.
Om inte strålen når marken så blir det inte lika mycket blodgenomströmning. Då växer kanske inte hovarna lika fort. Så är det ju tex med hundars klor. Ju oftare man klipper klorna desto fortare växer dom.
Ungefär som du beskriver att din häst är nu har ju även skrivit att en inackorderingshäst blev för att dom ville att hästen skulle gå oskodd. Det går nog över rätt så snart när skorna sätts på. ´Då törs hästen röra på sig igen. Skönt att det inte var värre iaf. Men hovarna måste väl ha varit extra varma då när han hade så ont?

#16 nej hovarna var inte varma… De sa han har mkt dåliga hovar och växer sakta, vilket kan bli ett problem när man skor…. så ska även ge biotin och soja för hjälpa till där. Sen blir det att avvakta i 2-3 månader och se om hovarna blir bättre.

tror att du hade ut samma vet. som tog bort min pojke idag.. helt underbar vet.!!

#17# Varför ska du ge soja?
Om du skor och hovarna växer dåligt så kan man ju få vänta längre med att sko om bara. Förstår eg inte varför det skulle vara sämre. Är dom trasiga och så massor eller?

#18 de va inte samma vet…

#19 förstår inte heller riktikt….

#19 veterinären jag hade jobbar i vanliga fall på djursjukhuset i helsingborg. Han sa att det hjälper till att ta upp biotinet snabbare… samt hjälpa honom i hullet

"#20 jo det var samma veterinär vi hade….. pratat via pm och det var samma