Kraftfoder till häst som haft fång
Mitt sto fick fång maj 2006. Efter behandling och vila började jag ge ett special-foder för fånghästar från Dodson & Horell som jag var jättenöjd med. Nackdelen med detta musli är att det är för dyrt för min ekonomi… Har ni några tips på annat foder man kan ge en häst som haft fång? Något som är lite billigare? Min häst är 19år och motionsrids endast, hon har otroligt mycket energi jämt (hon är den typen) så jag söker ett kraftfoder som håller henne i gott hull (hon är lättfödd) och som hon mår bra av…

Jag hade satt hästen på enbart hö

Håller med #1
Överlag är det sällan man behöver ge krafftfoder överhuvudtaget till hästar som bara hobbyrids, dem flesta klarar sig gott och väl på enbart grovfoder.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Vi har prövat solrosfrön (av ren slump) på våra fånghästar, dock med skal då (köpt som fågelmat). Ingen av de 4 fånghästarna fick några reaktioner och fick då mellan ½ och 2 liter solrosfrön/dag. Det som är så bra nu är att det finns skalade 8 kg (har jag för mig för drygt 180) burkar till ett helt ok pris på granngården.
Vi var även in med en häst på Ulltuna (SLU) dock inte i fångsyfte och berättade att de äter solrosfrön vilket verkade intressera dem mycket.
Solrosfrön har mycket bra fett och flera nyttiga mineraler osv men inte sockerarter~ som med kolhydraterna verkar vara det som är det triggande (tillsammans med sockret i gräset).
Men som du säger är hästen också lättfödd och då behövs faktisk inget kraftfoder utan endast hö + vitaminer/mineraler vid behov.
Men behövs det ändå då hon behöver behålla vikten och det inte kan lösas med mera hö så skulle jag rekomendera solrosfröna ^^
Hakuna matata!
Tack för ett spännande tips! Jag har aldrig hört talas om det innan… Kanske kan vara något att prova! Ska läsa på lite om dem. Jag vill gärna ge henne "något" då hon börjar bli till åren och jag vill inte att hon ska falla ur, hon är jättefin i kroppen nu och jag vill att hon ska hålla sig sådan..
Har i alla fall bestämt mig för att öka högivan och minska på kraftfodret som "start".
Happy Horse har vell noe bra
Happy Horse är kanske ingen hit. Jag menar, ett kilopris på ca 15:- för typ korn, lusern, kli och betor samt kryddor, äppelskruttar, jäst, hö och druvskal. minst 10 kg i deras påsar är spannmål, vilket inte en fånghäst ska ha.
Om hästarna är i bra hull lär de inte behöva kraftfoder alls under förutsättning att de får tillräcklig med protein.
Om det nu rör sig om foder- eller betesutlöst fång så är det 2 saker som ska undvikas - stärkelse och tidigt, snabbväxande eller fruset gräs. Energin ska komma från fiberrika och fettrika fodermedel. Inte från spannmål.
ja ha inte det vell ok kansje best och bare gi hö eller holde seg til det man har gitt så int noko hender
Fri tillgång på ett bra hö/hösilage, och räcker inte det hade jag lagt till lusern till en början. Kraftfoder ska förhoppningsvis inte vara nödvändigt, om det inte är katastrofvärden på höet.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
6 du har inte rett happy hore har foder for fonghästar
Speciellt anpassad för utfordring av hästar med lågt äggvite, och energibehov.
Arbetshästar, fritidshästar, ponnyer och fordriga hästar har nytta av den måttfulla näringssammansättningen, fånghästar. Idealiskt som betestillskott.
Energi MJ/kg Vep 11,8Mj verd. protein 78 g/kg
PRIS: 350:- 14 kg
ps: kopiert fra hoppy horse sin side
om hon har lätt att falla ur så kan lusern vara bra istället för krafftfoder.
snällt mot magen plus att det är perfekt för de som behöver lite hull
om hon har lätt att falla ur så kan lusern vara bra istället för krafftfoder.
snällt mot magen plus att det är perfekt för de som behöver lite hull