Utrustning och hjälpmedel?
Hej hopp! Jag satt och funderade lite efetr det att jag har deltagit i en diskussion om martigal. Egentligen, en häst ska ju kunna ha alla sorters bett, hjälptyglar osv, bara ryttaren kan behärska det?? Jag menar, alla hästar ska kunna gå på tränsbett, bara ryttaren vet hur man ska kontrollera det. Likadant, alla hästar ska kunna gå på pelhambett, även om det är skarpt. Bara ryttaren kan behärska det…
Så egentligen så kan man inte säga "nej, jag kan inte ha pelhambett på min häst för att det är alldeles för skarpt för henne/honom" för i själva verket är det väl så att man säger "nej, min häst ska inte ha ett pelhambett för att jag inte kan behärska det". Sedan kan man ju ifrågasätta varför man ska ha ett sådant bett fast man inte behöver ^^.. men det är en annan femma :P
Så man kan heller inte säga "min häst blir knäpp om den har martingal" Men isåfall har man väl använt martingalen fel?
Eller vad säger ni?
Haha, ursäkta min tankspriddhet…

Jag brukar säga att jag inte kan rida med martingal för att jag inte kan ta ledande tygeltag, jag känner mig så fruktansvärt begränsad 
Kan du inte ta ledande tygeltag annars heller??

Jo då, då finns det inte en ring fäst i ett lädersnöre som tar emot
Fast om martingalens ring tar emot när du ska leda har du nog satt den för hårt eller fel..
Jag anser inte att all utrustning är bra eller hästvänlig. Och att man bör kunna rida på all utrustning. Pelham bett tex är rätt onödiga, är en rätt dålig stång. Likaså pessoa tex, det är ju ett bett vars inverkan är så underlig att man INTE KAN använda bettet på ett bra sätt…
Finns helt enkelt uppfinningar som inte är hästvänliga. Eller ryttarvänliga.
Sådana som helt enkelt inte ger några rätta hjälper hur man än vrider på det, utan bara begränsar.

Ja det är möjlig, jag har inte haft det på mina utan det är när jag sitter upp på andras hästar som jag inte gillat det.
#5 - Får jag fråga hur hårt du har dina martingaler? En martingal ska inte göra så att hästen behöver kröka på nacken.. Den ska bara förhindra hästen att slänga upp huvudet för mycket..
Jag rider på ett gummipelhamstång när jag hoppar, och det har inte haft något negativ inverkan på lykka. Så länge man vet hur man ska rida med det så tror jag inte att det gör något, hade det varit skadligt hade det inte sålts.. i alla fall inte överallt. Jag har pelhambett för att Lykka blir så djävulskt stark när man hoppar. Har jag det så slipper jag ju att slita henne i munnen för att få henne att sakta ner. Jag anser att ett pelhambett ör bättre än ett tränsbett på lykka i hoppningen..
#6 - Okej.. :)
Ja, och även om den är så pass löst spänt att den bara hindrar hästen ifrån när den går upp rätt högt med hals och huvud så gäller detsamma.
Och varför rider du på ett pelham? - För att hon inte lyssnar på dig och går emot dig. Varför inte ta tag i det problemet istället och se till att hon lyssnar på dig? Du pratade ju om att inte ge dig ut på hoppbanorna om du inte kan klara av din häst. Om du måste sätta på skarpare utrustning för att klara av din häst så klarar du ju inte av den.. eller?
Finns massor med skadliga produkter som säljs. Om du inte lägger in pessoa-bettet i den kategorin så har ju saker så som chukels, pessoa-selen, halsförlängaren, friser-selen osv. Allt beror ju förstås på vad man ser som skadligt… Är iallafall mkt vanligt förekommande produkter som jag anser är skadliga och aldrig inverkar på ett bra sätt utan massor med dåliga inverkan samtidigt.
#9 - Jag kan kontrollera henne med ett tränsbett, men då får jag ju ta i mycket, mycket mera. Det är väl ändå bättre för munnen om man tar mjuka tag med pelham än att verkligen ta i med ett tränsbett? Det är så jag resonerar
Ett mjukt tygeltag på pelhamet är ju detsamma som ett kraftigt tag på tränsbettet. Så det spelar ju ingen roll. Bortsett ifrån att pelhamet gör att du inte kan ge små fina signaler om hästen skulle börja lyssna, du kan inte ta ledande tygeltag.
Jag skulle faktiskt hellre sitta på ett tränsbett där jag kan ta i ordentligt, läxa upp hästen en gång för att den inte lyssnar och sedan kunna rida med korrekta tygel-hjälper.
Om man desutom ska vara petigt så kan du inte ens ta ett korrekt uppbromsade tygeltag på ett pelham. Eftersom det är en STÅNG så är det enda du kan göra med det korrekt, är att be hästen runda överlinjen i halsen mera och öka trycker nedåt… Vilket gör det ännu uslare :P

Jag håller väldig mycket med snuttan, nu har jag aldrig känt något behov varken av hjälp tyglar eller skarpare bett någon gång och jag trivs med att rida så avskalat som möjligt.
Något jag använt det är halsförlängare (innan grästygel fanns) och då på barnens ponny, det var roligare för dom att rida när hästen inte nådde ner att beta, då kunde dom rida hel själva utan att en dum mamma som höll i hästen.
Men som vuxen ryttare så är det markarbete/dressyr och åter markarbete/dressyr som gäller, hjälpmedel försenar bara ridningen och att man kan komma framåt, sen måste man ju tyvärr ha kandar och stångbett i vissa tävlingsklasser och då gäller det att kunna rida med det.
Ett tillägg: jag ser inte stångbett som i kandarstång+bridong som något ondeskefullt. Att däremot bara rida på en stång i syfte nödbroms (så som pelham är/använts) anser jag däremot inte är något vidare..
Att använda en stång när man kommit så pass långt att man gör högre samlade rörelser i galopp, där man kan behöva lite stång som hjälp för att faktiskt runda överlinjen (än en gång: det enda en stång är bra på) kan jag se anledning till varför man använder. Pratar alltså mer om galopppiruetter här, serier med galoppombyten (dressyrbyten inte hoppbyten) och liknande…
Snuttan - Nej, men Lykka blir verkligen övertänd när hon hoppar. hon lyssnar, absolut, och jag rida mycket med sätet. Men att ha pelhamstånget ser inte jag som något dåligt efetrsom att hon verkar trivas med det.

För mig är det självklart så att den mesta utrustning som finns (och som är tillåtet att använda) går att använda på ett positivt sätt av en kunnig människa. Sedan är ju den jobbiga frågan om man är kunnig nog själv? Jag vet t.ex. att jag inte har den kontroll över min kropp som jag skulle önska, vilket då ger effekt hos min häst. Under tiden som jag försöker lära mig behärska min kropp genom diverse övningar (både uppsuttna och avsuttna) kan jag hjälpa min häst med t.ex. en pessoa-sele. Kanonbra redskap om man vet hur den bör användas! En häst som hade svårt att lyssna skulle jag tycka att det kunde hjälpa att rida på hävstångsbett (om man är lite mer finmotorisk än jag) för att hjälpa den att lyssna. För visst är det möjligt att ge fina hjälper även med ett sådant!
Eve: Då har vi olika syn på det. Jag vill faktiskt ha mer kontroll på hästen än så, jag ska inte behöva använda någon sorts hävstång för att få hästen och lyssna på mig. Och både martingal och pelham fungerar som hävstänger för att kunna tvinga hästen till något.
Jag skulle helt enkelt inte hoppa henne ofentligt tills det att hon kan beté sig. Är hon så omöjlig ute på tävling eller vid hoppning så har du ju ett rejält problem. Din häst ska ju lyssna på dig i alla situationer. Sedan kan man behöva påmina den lite om det ibland, men det ska räcka med att göra det bara lite grand någon gång, så som Nina gjorde i början av andra filmen. Efter det gjorde han inte om det (eller iallafall så grovt).
Skulle du rida mkt med sätet skulle du ju kunna hålla tillbaka henne utan att betsla upp. Så jag tror att du rider mindre med sätet än vad du själv tror ;)
Att hästen värkar trvias med något betyder inte att den gör det. Eller att det är någon bra ridning.
Mangis: Vilka fina hjälper /tygeltag är det du kan ta med pelhamet då?
Är det som så att du kan ge några andra korrekta hjälper än be hästen länga överlinjen med ett pelham? Hur fungerar det? Hur gör du då?
För jag kan rent tekniskt förklara varför det inte fungerar, har hittills inte hittat någon som tekniskt kan förklara hur de skulle kunna ta någon sorts tygeltag förutom ovanstående korrek.
läste inte allt här.. ville bara kommentera om ledande tygeltag och martingal och hur den var spänd.. martingalen skallrunt halsen vara spänd så du rymmer en handsbredd mellan hals och remmen. mellan frambenen skall martingalen ligga emot hästen och inte glappa (iaf allt för mycket), sedan skall de två delarna med ringar på vara så att när det andra är spänt rätt kall ringarna vara så långa att dom räcker till halva halsen när hästen står naturligt. (ursäkta att jag inte vet vad delarna heter, hoppas ni förstod ändå).
visst brode man väl kunna göra ett ledande tygeltag om man har martingal? har inte tänkt på det måste jag säga, men det borde ju iaf gå leda en del, så att tygeltaget går fram… hm… sedan är det väl svårare om man har en sådan martingal där de två delarna med ringar sitter ihop. eller är jag ute och cyklar? måste testa!

#17 Precis samma som med ett vanligt tränsbett. Du har bara en längre hävstång som gör att du får större effekt om du använder samma kraft. Använd mindre kraft och du kan få samma effekt… osv. Inget för mig med min brist på motorik, men definitivt ett verktyg för bättre ryttare.
Ett hävstångsbett fungerar/inverkar på exakt samma sett, med exakt samma kraftriktningar som ett vanligt tränsbett (ex. ledande tygeltag ger tryck på utsidan munnen, bromsant ger tryck framåt/nedåt mot lanorna, även mungipan påverkas). Det är ju det som är poängen med hävstången!
Det skulle vara mycket intressant att höra den tekniska (eller kanske snarare fysiska) förklaringen till varför det inte skulle fungera.

Inga problem att göra ledande tygeltag på Mangis med martingal. Men det har väl att göra med hur stora ledande tygeltag man tar? Kanske kan vara svårt på en oskolad/ovillig häst när man måste ta ut handen mycket? Jag flyttar inte handen mycket, men mer än jag vill (det där med kroppskontrollen igen
)
Ems: Du kan ta små ledande tygeltag. Men inga större. Och om man är i situationen att man övht behöver ta ledande tygeltag så behöver man oftast ta de stora, då är de små rätt värdelösa eftersom man isåfall bara svänger för tygeln, eftersom man inte får till vridningen i tyggraden för att svänga med kroppen, vilket är mer än hälften av meningen med ledande tygeltag…
Mangis
Om vi börjar med det leande tygeltaget: Du kan inte ta ett leande tygeltag på ett hävstångsbett eftersom du inte kan föra det i sidled. Är så enkelt som det. Vilket beror på att bettet är fastspänt med en kedja och har en över och underskänkel. (behövs närmare beskrivning?). Försöker du ta ett ledande tygeltag på ett korrekt satt stångbett kommer du bara placera bettet snett i hästens mun, inte så trevligt när hästen har rätt ont om plats i munnen…
Att du inte kan ta upplyftande tygeltag beror på att ett upplyftande tygeltag ska gå uppåt i hästens mungipa och stångbettet är ju fastspänt om underkäcken och kan aldrig röra sig uppåt. Då har du spänt kedjan för löst och har ett bett som faller egenom, vilket gör att betet kommer snurra i hästens mun. Har du en port på mundelen är det rejält grymt emot hästen…
Lika dant blir effekten om du försöker ta trängande tygletag, enda du kan få är att du kan lägga bettet snett i hästens mun.
Att du inte kan ta uppbromsade tygeltag, vilket ska fungera som en lätt liten kramning/vinkling utav handen bakåt beror på att ALLA tygeltag som tas med ett korrekt inspänt stångbett kommer uppfattas på samma sätt. Vilket är att be hästen sänka huvudet och länga sig neråt-inåt.
Det hela kan komma ifrån att hävstångsbett är gjorda för att ridas på en hand. De är inte gjorda för tvåhandsridning. (Bara se på när de uppfanns och hur de användes ifrån början).
#16 - Ska försöka luska fram en film från någon träning i veckan så ska jag visa vad jag menar. Lykka går inte emopt så tt hon inte går att stanna, men hon är väääldigt stark, och jag tycker dels att det ser MYCKET snyggare ut att ta små förhållningar med pelham än att ta i för kung och fosterland bara för att jag promt ska ha tränsbett. Självklart är detta något som ska läras om och Lykka gör inga dumheter på banorna. så det där med att visa mig offentligt tycker jag var orättvist sagt

#21 Om bettet sitter fast såpass att du gör det snett lär det sitta rätt obekvämt från början. Spänner du det så hårt att det inte kan röra sig alls lär pållen stasas i underkäken… Du får fortfarande ett ökat tryck på utsidan (vilket hästen för huvudet ifrån). Vilket väl är vitsen med ett ledande tygeltag?
Alla hävstänger fungerar som så att kraften förstärks. Kraftens riktning kommer med ett hävstångsbett att ligga mer framåt/nedåt lanorna ist.f. mer rakt i den riktning tygeln "dras" (även om vissa tränsbett får en viss hävstångseffekt). Vet inte om hästar märker ngn markant skillnad?
Men jag håller med dig om att hävstången historiskt använts i ett annat syfte och att det inte bör användas i onödan. Dock, för att återgå till den huvudsakliga frågan, är det knappast en fråga om att hästen inte klarar utrustningen utan snarare en fråga om att ryttaren inte gör det.
Snuttan - Ingen fara.. Men nu förstod jag inte bara för det ^^
Mangis: Gör det snett? Är snarare som så att det sitter löst, har du stången för hårt spänt kan du inte få den sne utan kommer bara bocka hästen i nacken och lägga sidvärtstryck så att hästen måste börja rotera snett på nack-kotorna.
Du får ett ökat tryck på sidan, men tar du ett ledande tygeltag kommer även bettet hamna snett i det att hästen antinge måste lägga huvudet på sné eller att ha huvudet rakt och få bettet snett i munnen. Har du för långt bett får du ett förskjutet bett.
Ökat tryck på utsidan och leda insidan är meningen med ett ledande tygeltag, Ja, det är vi överäns om.
Men hävstänger är inte något som jag tagit upp i exemplet urusel utrustning. Rätt använt är det en bra hjälp. Men det är rätt få som behöver den… Och än färre som använder den rätt, hur vanligt är det inte att använda ett stångbett som nödbroms så som Eve gör..?
Snuttan - Fast jag använder den liksom inte som nödbroms.. Hon går mycket bättre på det bettet är vad hon gör på det andra..
Bara man vet vad man gör, så är det väl okej även med andra bett.

#27 Jag tyckte du skrev att bettet vreds snett? *förvirrad* Jag kan för mitt liv inte begripa hur det skulle gå till med ett vanligt, normalt litet ledande tygeltag. Det är bara att konstatera att vi tycker olika i det här fallet. Jag köper inte dina argument och du köper inte mina.
Jag har inte följt disskussionen. Men jag tycker ni glömmer en sak.. Vad gillar hästen?!?! Det är ju så att hästar gillar olika saker olika mycket. T.ex. min häst. han HATAR vanligt två, tredelat träns bett. Han kastar med huvdet och är jätte irriterad över det, men sen när jag bytade till rakt metall bett med fasta ringar "muffbett" blev han en heeeeelt annan häst och stortrivs med det bettet.
Tänk som oss vi gillar ju våran "utsrutning" klädsel olika mkt, det finns ju dem som ääälskar att gå i myskläder och andra som vill gå i tajta jeans och tajta tröjor.. För dem tycker det känns bäst, och trivs i det..
Det kan ju vara lika dant med hästen, att det skiljer sig från häst till häst vad dem gillar för utsrustning.. Och man får ju prova sig fram.. Men visst kan man lära en häst att gå på en viss utrustning precis som vi människor lära att gå i en speciell klädsel..
Bara en liten tanke..

#30 Ja, det köper iaf jag. Alla är vi individer…
#21, jag svänger nog mest genom att sätta mig lite tillbaka, hålla lite i yttertygeln och svänga hästen för ytter skänekl och vikt… itne så ofta jag gör ledande…
Hur jag svänger: De dagar min kropp är med mig svänger jag genom att vrida på ryggraden när hästen är på ytterbak och genom att flytta mina axlar flytta hästens bogar, lite så som i en öppna. Vikt lite mer på innersittben i sväng, precis som i en öppna det med.
Ledande tygeltag gör jag när min kropp inte är med mig, eftersom om man gör ett ledandetygeltag korekt får densamma rörelse som jag beskrev ovan.
Skänkel betyder framåt eller möjligtvis sidvärts på häst som inte flyttar för sittbenen för mig…
Håller absolut med Luthien89, vilket också jag säger.. Lykka trivs med sitt pelham, hon går mycket bättre på det..

#32 Jag vill ha den möjligheten, sen är det inte säkert att jag utnyttjar den, men ofta så är det bar att ta ett ordentligt väg visande tag på en häst som kastar upp huvudet….och då kan man ge sig sjutton på att ägaren har martingal
en hjälptygel som hindrar ryttaren från att kunna rida ner hästen mer bestämt, en genväg som är en återvändsgränd, för man sitter fast när man inte kan jobba fullt.
Ang. Martingal: Jag rider med den minst 1 gång/vecka. Det funkar alldeles utmärkt att leda med martingal (har iofs min väldigt löst spänd) jag har bara min för att jag inte uppskattar att få Foxens huvud ivägen när jag hoppar samt att när det blir lite högre vill jag ha ngt att hålla i.
Jag använder även halsförlängare ibland och anser att jag behärskar den på ett vettigt sätt.
Utöver detta äger jag ett fullcheek bett som jag är helt emot att rida med men som funkar utmärkt när man tömkör.
/Amanda
Mandysan, du nämner tre utrustningar. Martingal, Halsförlänare och Fullsheek bett (antar att du menar parellstänger?).
För att visa hur pass olika syn vi har på saken, de två sakerna du anser är okej vid ridning anser jag inte är okej. Den enda sak jag skulle kunna tänka mig att använda är den enda du inte kan tänka dig att använda.
Jag är nyfiken som alltid, vad är effekten du vill ha ut utav halsförlängaren? Hur spänner du den då?
Varför vill du inte rida med ett parellstångsbett (om det är det du menat)?
#37 Jag använder halsförlängare de fåtal gånger jag rider ridlektion i grupp och det är dressyr. Då spänner jag den löst under magen.
Effekten jag strävar efter är att kunna koppla bort att ha koll på vart halsen är utan på min häst räcker det bara med att spänna den väldigt lös så fattar hon att det är allvar;). Då kan jag ist ha fokus på övningarna som oftast är gränsfall till för svåra för Foxen.
Så anledningen är helt enkelt ren och skär lathet från min sida, spänner jag den extremt löst så jobbar hon endå i låg, snygg form.
Ang. Fullcheek så tycker jag helt enkelt inte om att rida med det. Min häst är väldigt känslig för ledande tygeltag och blir lätt vinglig. Då tycker jag bättre om ett vanligt tredelat.
Men samtidigt har jag aldrig ridit ngn annan häst med fullcheek, så min erfarenhet är inte så stor:)
/Amanda
putt
Fast varför skulle du vilja ha koll på vart huvudet är? Du ska ju inte sitta och placera huvudet alls, att du ens tänker så visar på att du rider ifrån "fel ända utav hästen"…
Huvudets placering kommer ju när baken är på plats… Så då undrar jag lite över vad du gör på dina dressyrlektioner…
Att du itne rider med fullcheeket för att det inte passar på din häst föstår jag, blev bara lite fel när du skrev "fullcheek bett som jag är helt emot att rida" och när man disskuterar så utgår man oftast ifrån en allmän syn på alla hästar, inte bara på en specifik… ;) = Har du inte erfarenhet ifrån flertal andra hästar med den utrustningen kanske man skulle valt att hoppa över att kommentera judet det ;) Men det är lättare att vara efterklok :P

#40 så bara för att man inte har erfarenhet av hur olika hästar fungerar med en viss utrustning så får man inte skriva sina åsikter?
Det var inte vad jag menade helt och hållet, blev lite slarvigt och rätt fel.
Vi får vi se skillnad på vad Mandysan skrev och vad hon menade att skriva.
1. "fullcheek bett som jag är helt emot att rida med" var vad hon skrev
2. "fullcheek bett fungerar inte på min häst så jag rider inte med det" är vad hon menade. Vilket är helt OT för tråden…
För att få en allmän syn som i punkt ett krävs att man ju antinge har praktisk erfarenhet eller teoretisk, eller helt både ock. Har man ingen erfarenhet, eller mkt begränsad (som i Mandysans fall) så kan man knappast ha en särskilt klar åsikgt, eller hur? Så långt är alla med.
(Och eftersom det är stor chans du eller ngn annan här vänder det emot mig eftersom jag inte är särskilt populär så säger jag det redan nu; ja, Jag brukar vara rätt nogran med att skriva ut om jag inte har någon praktisk erfarenhet, om det bara är lite flumm ifrån min sida där jag sitter och funderar eller annat. Gör jag inte det så är det en miss. Och ja, Mandysan kunde ha gjort en miss och då är det inte mer än att skriva ut det och så är det inget mer med det. Men eftersom jag har överdriver mtk tid och kommenterar massor på forumet så valde jag att även kommentera detta vidare eftersom språk intresserar mig och jag har för mig att Mandysan är rätt ung och skrev därför ut en kommentar om vad jag anser om det hela.)
Intressankt ifrån din sida Lisette är att du regerade på min åsikt om att man borde ha en bildad helaktig åsikt innan man skriver en slutgiltig kortfatad åsikt, medans du inte reagerade ett dugg på när Gejsa tidigare skrivit att jag inte borde få skriva på forumet alls eftersom jag är "instabil" och "sjuk"… 
#40# Vadå bara för att jag vill att min häst jobbar korrekt med halsen betyder det för dig att hon inte jobbar med ryggen oxå?!
Det gör hon! Men det är så att när hon väl jobbar med ryggen så vill jag faktiskt få med halsen oxå.
Du har aldrig sätt varken mig eller min häst IRL så du vet banne mig inte hur min häst går!
Men om du spänner in henne fram, eller börjar ändra henne fram, så kommer inte positionen fram utav att hon jobbar bakifrån…
Hade hon jobbat bakifrån korrekt hade du aldrig behövt tänka på någon positionering utav hals eller huvud alls…
Om halsen och huvudet inte kommer med när du tycker att hon jobbar med ryggen så jobbar hon inte med ryggen, för då hade hon kommit framtill med… Är helt enkelt så eftersom rygranden sitter ihop.
Jag utgår ifrån vad du skriver Mandysan och säger om det är som du säger så kan det inte vara rätt eftersom det helt enkelt inte är tekniskt möjligt efter hur en häst är uppbygd…
#44# Självklart rider jag fram innan jag spääner in! Läs mina inlägg igen så förstår du nog hur jag menar.
Rider fram?
Läste igenom mitt inlägg igen, men kan inte se vart du fick den uppfattningen ifrån…
Inte att du värmer upp. Utan att du spänner in henne framtill. Du kan då inte rida henne bakifrån, fram, eftersom huvudet redan blivit placerat och linjen i ryggraden har blivit avbryten så att hästen helt enkelt inte kan komma upp med ryggen bakifrån längre, eftersom den inte kan balansera sig fram och använda hela ryggraden. Är mkt enkelt och a och o biomekaniskt…
#46# Okej, så här ser det ut dom fåtal ggr jag rider inspännd:
10 min skritt på lång tygel
10 min uppvärmning skritt+trav
Ridläraren kommer, inspänning på.
35 min Intensivt arbete med olika rörelser tex skolorna.
Inspäning åker av
Jag leder av henne i 15 min
Alltså min häst jobbar med ryggen innan inspänningen åker på.
Men, nu missade du vad jag skrev eller så har jag forumlerat mig ofantligt klumpigt.
Det har INGET med FRAMRIDNING eller UPPVÄRMNING att göra.
Utan att du SPÄNNER in hästen FRAMTILL. Läs sedan ovan inlägg igen och se om du förstår, annars förklarar jag om vad jag pratar om.
#48# Nu misstolkar vi varann hela tiden;)
Jag ska gå och titta lite på tv och göra läxor så svara jag imorrn när jag har klart för mig vad jag ska skriva,)
/Amanda

#42 inte för att jag förstår vad DET har med DENNA tråden att göra?
Lisette, vilket utav det?
Min förtydligan utav vad jag menade, eller min påpekning av exemplet med Gejsa?
Ja åter till ämnet hjälpmedel…
Jag själv har aldrig använt martingal på ngn av mina hästar.. inte andra som jag ridit heller…Jag kanske har haft tur.. om den häst jag rider har en tendens att slå med huvudet så brukar jag sitta ner, räta upp, använda mkt säte samt fånga upp.. det var det jag syftade på när vi talade om hoppning.. försöker hästen springa ifrån eller nonchalera mina hjälper så rider jag hästen in i handen helt enkelt…Jag kanske råkar på den kusen ngn dag som inte svarar på det och då får vi se vad som händer! Men nu rider inte jag på grand prix nivå och då kanske man inte kan hoppa utan martingal…vad vet jag..
När det gäller bett så handlar det ju mkt om hur hästen ser ut i munnen! Vissa har mer utrymme än andra samt tungan kan variera i tjocklek etc etc..
Jag tycker om vanligt tredelat för då behöver jag inte oroa mig för att det ska vika sig uppåt… Har från AE fått höra att raka bett, gärna med lite tungfrihet ska vara bra… jag har inte så stor erfarenhet av olika bett ¨då jag återigen har haft turen att inte behöva exprimentera med dem.. Jag har dock ägt ett pessoabett när jag var 18, 14 år sedan, tyckte min dam var lite het på gröten, hon slog dock inte med huvudet utan skulle framfram fram… det enda jag uppnådde med det var att hon knäppte av i nacken…så då fick jag "lära mig " att rida meeeer!!!:O)
Men men olika saker passar olika hästar och människor!
Detta var bara min erfarenhet…
ojdå! Såg att det med grand prix nivå kunde misstolkas!
Jag menade att många ryttare som man ser på touren rider med martingal!
Har inte läst allt som redan står i den här tråden, och hjälptyglar har jag i stort sett noll erfarenhet av så det kan jag inte uttala mig om. Men när det gäller bett så står det en väldigt (enligt mig..) vettig grej på en planch i stallet. Planchen heter 'Betsling och munstatus' och handlar om olika bett och hur hästens mun tar skada vid missanpassade bett osv. Men det står i alla fall i en ruta i mitten: "Glöm ej bort att kraften alltid kommer från ryttaren eller kuskens hand. Det är bara koncentrationen av kraften från ryttaren/kuskens hand som kan ändras via betslet".
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Hej allihopa! Nu kommer jag och blandar mig in….
Eve, det du skriver tycker jag är lite konstigt, i första inlägget skriver du att alla hästar ska kunna ridas med vilket bett som helst, i alla discipliner antar jag, om de inte kan det så är det ryttarens fel, sedan säger du att Lykka inte kan ridas på vanligt tränsbett i hoppningen (för isåfall hade du väll gjort det?) Var ligger problemet då?
Själv rider jag med rakt silikonbett, ingen martingal, inga sporrar. Och vissa folk klagar på att min ponny slänger med huvet, det gör han, men det är saker jag jobbar med istället för att slänga på en martingal!
Då skulle jag ju vela se dig, Eve, eller någon annan här på forumet rida en 120 klass med sin storhäst med rakt silikonbet…