Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2784 ggr
may-britt
0

sadel

hvordan merker man når sadelen er inte passa mere?

når den er for trang och  klemmer?

hvor skal man kjenna????

Cilla89a
0

okej, den filmen hade väl inte så mycket info, men jag kan i alla fall inte skriva hur man ska känna, vet inte hur jag ska skriva..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Maja
0

Jag flyttade inlägget till gruppen "Utrustning" från "Islandshästar".

Zabbio
0

Om man drar med handen längs med bossorna när sadeln ligger på (så att fingertopparna är i kanalen för ryggraden och armen kommer ut undertill, så drar man framifrån framvalvet och bakåt) så ska den ligga jämnt överallt; inte trycka mer framme eller bak och inte ligga an hårdare mot fingertopparna än handflatan osv.

Man ska kunna se dagljus igenom kanalen över ryggraden när sadeln ligger utan vojlock.

Den ska ligga an både fram vid manken och bak vid bakvalvet, och dessutom ligga an lika mycket ''på mitten'' så att den inte ligger som en bro mellan manke och ryggslut. Är den trång framme så  brukar bossorna inte ligga an överst, mot ryggkanalen.

Den ska inte glida fram eller bak (fast i vissa fall kan en felaktig sadelgjord dra fram en passande sadel)

Det är inte hela sanningen, men lite att kolla :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

may-britt
0

ok takk min er jo  ny nu  men Filma jobbar rygg muskler så  jag får kolla på  den om noen månar tenker jag.

hon har en W sadel nu men reiner med at når hon får mere musklar så  trenger hon en XW

Karin kommer vell ned for provning av sadel til sommaren så  da kan hon kolla.

Alex
0

Kolla även tryckmärkena efter ridturerna. Det ska vara jämnt tryck över hela ytan där sadeln legat. Börjar det bli ojämnt, eller mer tryck än innan (=tydligare/djupare märken) så har formen ändrats, antingen på hästen eller sadeln.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

may-britt
0

ja ok takk

pluttanna
0

Du ska lätt kunna dra handen där sadeln liger an mot hästen.

Den ska inte tippa fram eller bak, åt sidorna. Hela sadeln ska oxå ligga an så att den inte glappar i bak.

Det man ser mest är outvecklade muskler där just sadeln ligger. Att hästen blir gropig där ortspettsarna ligger.

Zabbio
0

Ibland ska man använda de kunskaper man har.. var säker på att min sadel passade å den är bomlös och jag har haft ute framvalvet och kollat. Ja..dför ett tag sedan.. jag borde ju har kollat det nopgrannare när jag märker att sadeln glider.. min häst har nämligen fått muskler… :3

Men nu är framvalvet fixat och utsågat exakt efter hans vinkel så nu ligger sadeln bra så länge den håller sig på rätt plats..tyvärr drar även gjorden fram den men jag har beställt en ny, svängd gjord som jag hopps ska hjälpa. Redan nu märker jag iaf att de torra fläckarna jag oroat mig för har utvidgats till att täcka hela anläggningsytan. Det kan ju inte vara för mycket tryck överallt så det betyder väl att trycket är jämnt helt enkelt. Nu ska sadeln bara bort från bogbladet också…

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Alex
0

Det absolut bästa är ju att låta en sadelmakare kolla på hästen och sadeln med jämna mellanrum, så kan han/hon fixa till den vartefter hästen musklas.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

may-britt
0

ja Karin får komma etter noen månter och  colla jag har så  unge hästar at jag most holde coll på  det så  ryggen holder i  mange år til.

men jag har en is sadel til Filma som er W och  en til Eldfari  som er XW så  viss det til Filma skulle bli  trang och  for liten når hon har jobbat muskler kan jag bruke den XW på  henne en stund.

eller har jag 2 bomlöse sadler jag kan sette på.

jag rider mine unge häster inn i  bomlös sadel  det er det beste har bare en til och  trena med i mars når han settes i  gang igjen.

han er inte 5 år för i  mai så  inte noe hast ennu

jag ser hvor mycke han har vokst och  hvor forandret han er sen jag red han inn mycke mere moden nu enn da.

så  ser frem mot och  begynne och  jobbe med han sen

Taktur
0

Man kan också ta en bit vitt tyg och lägga det närmast hårremmen, sen på med (ev. padd och) sadel. Ta en ridtur och kolla sen på tyget hur tryckmärkena ser ut. Det ska vara jämnt fördelat. Takturs sadel fungerar inte till 100 på Hind.Hon har lite kortare rygg. Det blev  för kraftigt markerade tryckmärken längst bak vid bossornas slut. För att avhjälpa det kan jag använda en tjockare gelpadd eller kilpadd,eller köpa ny sadel. Har även en bomlös och den fungerar ju men jag vill variera med sadlar.

may-britt
0

smart du er det kan jag gjöre så  jeg vet at den inte klemmer

den er ny nu men man vet inte hvor fort Filma legger sine rygg muskler sen hon trenas en go del nu

och  jag vill inte ha hennes rygg semmer hon er ung och  vill ha bruk for sin rygg i mange år.