Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 4578 ggr
[vamir]
0

Bra foder ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det fanns ingen sajt som hette enbart "häst", så jag skriver mitt inlägg här istället :)

Jo, jag tänkte.. Finns det något foder som är bra för gamla hästars tänder och skelett? Jag har ett gammalt ponnysto här hemma, och jag vill inte att hon ska få dåliga tänder osv, visst det går ju kanske inte att direkt stoppa, för hon åldras ju. Men jag tänkte något som får tänderna att vara starka längre… Min kompis fick nyligen avliva sin ponny för dåliga tänder, fick lite skräck i mig då…

Hon är nästan enbart som sällskap, så hon arbetas inte så mkt heller… Någon promenad då och då, så fodret får inte kräva så mkt arbete… Någon som kan komma med tips? :)

Sen har jag även ett minne som satt sig fast i mitt huvud från då jag var mindre… Min mamma hade häst när jag var liten, hästen var runt 30år gammal, och fick ungefär en halvliter A-fil varje dag… (vet inte exakt om det var så mkt..) Brukar man ge hästarna det, är det bra för magen eller vadå? :P

tacksam för svar..

Cilla89a
0

Att hästarna får sämre tänder när dem blir gamla är helt naturligt, dessutom brukar dem börja tappa tänder när dem är gamla, min ponny som är 26 år har tappat två kindtänder.

Sen är det precis som oss människor, vissa åldras psykiskt och fysiskt snabbare än andra. 

Förövrigt sägs att ponnyer ofta lever längre än stora hästar.

Angående foder, så har gamla hästar svårare att ta upp näring precis som gamla människor, är viktigt att ge lite extra protein samt vitaminer i form av t.e. foderjäst.

Och det här med A-fil har jag hört att man brukar ge för dem är dåliga i magen, hurvida det funkar eller ej, vet jag inte, men det är vad jag hört i alla fall.

Min ponny, Japp, är 26 år, och han är fortfarande lika pigg och fräsh som när vi köpte honom för 10 år sedan, då han dessutom gått på ridskola i 10 år innan vi köpte honom.
Jag tycker snarare han blir fräshare och fräshare fysiskt för varje år ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

[vamir]
0

#1 Okej, som jag sa; att tänderna blir dåliga går ju inte att stoppa, utan jag sökte bara efter något foder som bevarade tänderna längre :) Jag har funderat på att köpa foderjäst, men har aldrig hittat det.. Vart finns det att köpa, och ungefär hur mkt ska man ge per dag?

Cilla89a
0

#2 jag hade en teori för ett tag sedan att man kan spara tänderna genom att ge uppblötat, mjukt krafftfoder och ett lättuggat grovfoder som är mjukt och skört och inte långt och grovt.
men sen måste ju tuggytan slipas ner för att inte få vassa kanter, och gör dem inte det genom när dem äter, gör ju tandläkaren det.
så jag vet inte hurvida min teori stämmer ;)

foderjäst går ofta hitta på lantmännen/granngården, sen mängden står på spannen :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

[vamir]
0

okej, får ta och fråga där en gång till… sist såg dom rätt så frågande på mig… :S :)

Gronstedt
0

Biotin + kalcium brukar vara bra för hovar och skelett, men tänderna är som de är - de växer inte till. Blött eller torrt kraftfoder gör nog ingen större skillnad, men man ska nnog undvika hel spannmål, som kräver mycket tuggande. Mindre grovt stråfoder är lättare att ta till sig, eftersom det inte kräver lika mycket tuggning. Tarmbakterier (jag ger hellre kapslar eller pulver än fil) gör att de bättre tillgodogör sig den näring de får i sig, även om kanske maten är lite sämre tuggad när de sväljer den.

Elshira
0

A-fil är en beprövad metod och är bra för tarmfloran över huvud taget. När hästarna börjar äta andra hästars bajs (visar på fel i tarmfloran samt ofta B-vitamin brist) så kan man ge dem A-fil =)

Jag skulle nog föredra vanlig fil före kapslar osv - ju naturligare det är destå lättare brukar kroppen ha att tilgodose behoven med det. Sessutom är det billigare ;)

Hästar brukar inte gilla tunnt fint hö då det blir som "tuggummi" och därför brukar de som har problem emd tänderna plocka ut det (i.af  de 4 vi har haft) och lämnar det fina kvar. Men annars är ensilage bra då det är nästan lika mjukt som vanligt gräs och därmed bra för tänderna. Dock dyrare (om man bara har en häst~) men ofta mer omtyckt =)

Hakuna matata!

Gronstedt
0

#6: Fil är inte naturligt för hästar, de är vegetarianer. Kapslarna är betydligt mer naturliga (framodlade ur kors tarmflora, har det sagts mig) och effektiva. Men var och en blir salig på sin fason.

[vamir]
0

#7: vad är det som gör filen onaturlig ?

Gronstedt
0

#8: Den är inte onaturlig i sig, det är bara inte något som hästar naturligt äter. Den innehåller sockerarter, proteiner etc. som de kanske inte har enzymer för att hantera, i synnerhet inte när de är vuxna.

[vamir]
0

#9 aha okej :P Blev lite fundersam eftersom att du sa att de var vegetarianer i samma mening, men nu fattar jag :)

AnnaLundin
0

Vill man stabilisera tarmfloran på hästar så är det bästa och billigaste att ge dem vanlig bakjäst. Den jäststammen är bevisat att den främjar de goda tarmbakterierna.

Hästar och människor har inte alls likadan tarmflora och därför är det inte alls säkert att de som funkar bra på människor gör det på hästar också… Sambandet är nära nog obefintligt när det gäller mag-tarm-åkommor.

Att äldre hästars tänder blir sämre beror inte på något annat än att hästarnas tänder växer hela tiden och nöts ner efterhand. Det är en lång tand från början som växer längre och längre ut och till sist finns ingen frisk tand kvar helt enkelt. Det man möjligen kan göra är att minska slitaget genom att ge färdigtuggat foder (uppblötta pelletsar) så att tänderka nöts mindre. Men jag tvivlar på att det spelar någon större roll

[vamir]
0

#11 Tänkte mer på om det finns något foder som stärker tänderna, ungefär som att mjölk stärker ben och tänder hos människor, tänkte om det fanns något foder med samma effekt för hästar :)

Lika bra att kanske säga det, så ingen hoppetoss påpekar det; Nej, jag tänker inte ge min häst mjölk bara för att det stärker ben och tänder hos människor ;)

AnnaLundin
0

#12 - nej, tänderna är nog vad de var när de bildades när hästen var väldigt ung. Jag tror inte att man kan stärka tänderna på människor heller, utan möjligen förstöra dem…

[vamir]
0

#12 okej, då är det bara något dom vuxna sa när man var liten då :P

kaka1234567
0

De är ingen fara att hästen får fil de har blivigt vanligare och vanligare att hästar får fil.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

jeanette
0

Fast även om en häst har obefintliga tänder så kan den leva och må bra helt utan grovfoder. Betfor kanske inte många vet kan helt ersätta hö och i samband med tex uppblött lusernpellets samt olja kan en nästintill tandlös häst leva och må bra ändå. Ang betforen så snackar jag då INTE om några dl eller så, utan kilovis. enda nackdelen med sådan kost är väl att det blir dyrt, och alla har inte kunskapen att fodra så.

Elshira
0

Lusern fårstår jag att man kan ge uppblött (har själg gett delvis till en gammal häst), men betfor är rena dynamiten att ge kilovis. Fång lär komma som på beställning om man inte sköljer ur den ordentligt, och jag vet inte hur mycket socker som blir kvar ändå efter det…?

Hakuna matata!

SannaHolmgren
0

Jag hade en gammal häst vars tänder blev allt sämre. Han kunde till slut inte tugga höet, utan bara bollade det till bossor och spottade sen ut det. Han hade däremot tuggbehovet kvar, så hö fick jag fodra med ändå, för att sedan slänga bort det.  Näringen bestod i att han fick 7-8kg lucernpellets/dygn, (lucernhack kunde han inte heller tugga) blandat med något halvkilo med betfor samt en hel del med vetekli, och denna diet fungerade så att han fortsatte att vara glad och pigg och fullt ridbar i några månader till. Men det var oerhört kostsamt, oerhört arbetsamt, oerhört tidskrävande och mycket plågsamt för mig som fick titta på när han försökte äta hö som han ändå inte kunde få i sig. Hade det inte varit för en lång väntetid på hans pass (trots påtryckningar) så hade han tagits bort tidigare.

Jag vill med detta säga att även om man kan ha kvar hästen på annan diet trots slitna tänder så kanske man ska överväga om det är värt det. För mig är det självklart att jag accepterar att hästen blir för gammal för att han ska få vara kvar, det känns lite själviskt annars, för det är ju inte för hästens skull som man gör allt det extra jobbet