Då och Nu

Vilken härlig färg han har!
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..
Vilken snygging 
Vilken förändring :) Väldigt snygg häst ^^
Han har gått ur fölstadiet och in i ettårs kantigheten. (Har alltid fått höra att hästar ska se lite snea och vinna ut som åringar).
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

#7 - Ja, han har inga runda fina former än :)

puttar lite
Fantastisk färg
min drömfärg.

Hur går det med knutorna han hade på benen? är dem borta nu? :)
Medarbetare på Dressyr.ifokus

wow så himla snygg han har blivit =)
Supersnygg!!!
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

#16 - De är fortfarande kvar, men ena har minskat lite. Så vi håller tummarna :)
Riktigt snygg häst 

Vi hoppas på att han växer lite mer. Han är ca. 152cm i manken nu.

nyare bilder? =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#21 - Nej de nyaste är de senaste som finns här. Men ska ta i helgen när vi ska gå på promenad och en 3åring ska sitta på honom :) Så ska publicera de nästa vecka.
Oj han är mkt friskare i själen nu än dom första två bilderna!! Det syns på hela han, ögonen mår mkt bättre.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Men har ni kastrerat honom? Eller planerar ni fribetäckning?
Jätte fin!
Önskar jag hade en häst som såg ut som honom!
Älskar färgen och sen att han har ljus man till!
otroligt vacker!
Mvh Fijah!
Fridamanheij.blogg.se

#23 - Va kul att höra!!
#24 - Han är inte kastrerad än. Vill helst ha kvar honom som hingst, men det beror helt på hur han beter sig. Planerar ingen betäckning direkt. Han har inte varit på stot någonting och då är det en som kollar de hela dagarna. Men det skulle inte vara hela världen om han skulle lyckas.
# inte hela världen? Så ett vinterföl vill ni ha , samt inte visa honom innan, dessutom kan han bli söndersparkad om det går fel.

Vad fin han ser ut att bli. Vad är det för skäck som han går med på sommarbilden?

#28 - En valack som han gick på bete med.
skulle inte tro att det var han på dem andra bilderna efter dem första. värkligen en stor föredring
Fotograf av både Ridsport
Http://wickiwallgren.n.nu
Wallix´s Hamstrar
Jag kan inte annat än hålla med #27… Ditt sto har väl dessutom KS?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Håller med Alex och Lindbygarden…
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Såg att det var en ny tråd men vill bara poängtera att jag vill inte alls vara taskig och vill du använda din hingst i avel/produktion så är det helt upp till dig.
Men att låta de lösa det helt själva ensamma i hagen när det är en yngling som knappt kommer fatta vad som händer när det väl rasslar till och blir överp''sk kan göra att både han och ditt sto skadas.
Vid naturlig betäckning prövar man stona mot hingst först just för att stona många gånger slår ifrån om de inte är helt redo.
Det är ju inte svårt att se vad som kan hända om han försöker betäcka ditt sto tidigt i brunsten och hon börjar slå ifrån?
Det kan gå bra men det bästa vore ju att isf betäcka vid hand första gången så han vet och har fått sitt första innan ni släpper ihop. samt ni ser att hon står bra för hingst.
sen att jag frågar om du ska visa honom beror på att det är inom hblaveln väldigt höga krav på avelshingstar och ger inga gröna papper vid sk buskavel. Hade han gått svår hoppning eller dressyr kan jag förstå om man kanske ändå väljer att använda men just nu så är den enda fördelen jag kan se just att han är isabell. Det är vad jag tror är orsaken till att du har honom med ditt sto.
Hoppas du inte tar illa upp utan fundera lite till. Vill du ha isabellföl så finns det en fin godkänd hingst som heter Ravell (A-prem) som är mörkgulbrun och kan då lämna gult samt sen Ravells far Bernstein (Elit) som finns på fryst. Två mkt fina hingstar som jag tycker du ska anävnda istället för din icke godkända unghingst.
Om ditt sto har KS så tänk på att det visst kan vara ärftligt och ta det i beaktande att fölet kan få samma problem samt glöm inte berätta det för ev fölköpare sen så de vet om ev risk.
Skulle jag vara du skulle jag meritera min hingst först samt visa honom för danska palomino, tror inte vi har ngn svensk som godkänner hingstar; och få honom godkänd om han nu är så bra att du tror du kan få igenom honom. PLUS att han ska ha andra goda egenskaper bortsett ifrån trevligt temp och gul färg. Sen kan du använda honom i avel till ston som matchar honom väl och inte bara är gula eller fuxfärgade.
Men som sagt du har inte bett om råd utan jag bara hasplar ur mig. Fast snälla låt dem inte sköta det själva om du nu promt måste avla på dem utan låt honom handbetäcka när hon verkligen står bra och är sugen första gången och släpp ihop därefter. Givetvis i vår så fölet har bästa förutsättningar när det föds sen.
Lycka till!
#33 håller helt med.
TS- varför låta ett sto med defekter gå tillsammans med en hingst, som öht inte har ngt konkret att ge sina avkommor?
Din hingst må ha en fin färg, men i dagsläget är det också det enda han har. Han har inga meriter what so ever!
Ska man avla så får man ta sitt ansvar att avkomman blir det bästa möjliga, utan nedärvbara defekter osv.
Och jisses, hur vågar du ha dom i samma hage?? En spark från ditt sto och din hingst kan väldigt fort bli valack.
En unghingst som aldrig har betäckt förr, ska inte gå med sto. Du har ingen aning om hur han reagerar när poletten trillar ner och han blir riktigt könsmogen.
Nej, ta ditt ansvar och sära på hästarna tycker jag!

Snacka om snygg häst! Wow, jag blev helt kär… :)
Han är inte bråkig då? jag tänkte när han är hingst… fast det kanske inte har börjat ännu..?

Denna tråd får gärna låsas. Då jag itne vill ha några kommentarer om att jag har mina två hästar i samma hage…
#36 men tycker du inte själv, att det säger sig självt att man inte bör ha en hingst och ett sto i samma hage?
Vad gör du om han betäcker henne nu? Då får du föl nästa vinter, är det bra? Med en nyfödd fölis mitt i vintern? Vad ger du den för första start i livet?
Med 2 föräldrar som kanske inte ens matchar varandra, det kan gå helt galet. Sen står du där med en fölunge som ingen vill köpa, pga att hingsten inte är godkänd för avel.
Du har inte tänkt igenom detta ordentligt. Om du taggar ner och lyssnar på vad folk skriver, läger ner försvarsattityden, så kommer du också inse att det inte är optimalt att dina hästar delar hage!