Hjälpa mig lite =/?
Jo, det är så att jag har ju en 3åring som jag rider in.
Hon är inkörd och där är det inga problem, oftast.
Men nu är det så att när jag rider ut, så när jag ska sakta av från trav till skritt så vill hon bara fortsätta trava.
Jag plockar och plockar och jag verkligen sitter i sätet, använder magmusklerna och lutar mig lite bakåt.
Men hon travar på.
Bettet jag använder är ett 3 delat D-bett alltså med D formade "ringar".
Hon rida både med och utan sadel, samma problem på båda delarna.
Körningen går det bättre att sakta av, oftast. em man måste inte hålla på lika länge iaf.
Hur ska jag göra? Hon bara springer. Har provat med bommar att få henne att stanna där jag vill.
Kan vara så enkelt att det bara är för att hon är en riktigt bestämd men väldigt snäll dam. har inte haft samma problem hos andra 3 åringar.

Har du testat att ta tag i henne ordentligt så att hon förstår att det är allvar någon gång? Öva annars röstkommandon från marken och använd sedan dem när du rider också =)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

#1 Vill ju inte göra illa henne. Men har faktiskt tagit i henne ordentligt 2ggr. Ingen skillnad hon fortsätter som om inget hänt. Öron framåt hela tiden. Hon tycker det är roligt, men hon bör ändå lyssna.
Jag har longerat henne och då har det fungerat alldeles perfekt. men direkt på hästryggen blir hon sådär eller när man kör. Ibland även vid lognerandet, dock ej ofta 2 av 10ggr.

#2 Okej
Hur länge är hon riden och hur länge är hon körd? Kanske är så enkelt att hon inte förstår. Ta hjälp av någon som springer bredvid och förtydligar när du ger avsaktningshjälper! Om du tror att det är så alltså
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

#3 Hon är riden sedan i slutet av sommarlovet.
Och körd är hon i 1½-2år.

det låter som att hon inte riktigt förstår hjälperna, och eftersom hon inte verkar ha hunnit så långt (om hon nu bara är riden några månader) så kanske hon inte riktigt hänger med på vad du vill alla gånger.
om det finns möjlighet att lägga en volt, så prova det. gör det jobbigt för henne att göra som hon vill men enkelt att göra som du vill.
medarbetare på djurskydd.ifokus

#5 Jag gör volter jämt när hon gör sådär.
Men innan visste hon precis, då sa man pro, så stanna hon. Och how så sakta hon ner. Nu lyssna hon inte så värst på det längre =/

Då testar hon väl helt enkelt, jag skulle tagit med någon som kunde hjälpa till från marken när du rider och sakta av henne
Jenny

#6 hon kan ju testa gränserna lite också, har hon förstått röstkommandon tidigare så "glömmer" hon det ju inte bara. då lyssnar hon helt enkelt inte på dig, och det betyder att du måste jobba med hennes fokus. övergångar, kan hjälpa dig med det. eftersom hon inte vill lyssna i traven - börja med skritt.
iom att ni "tappar det" - backa ett steg, då kan du inte oavsiktligt lära in fel saker.
de spetsade öronen du beskriver innebär högst troligt att hon har fokus på precis allting utom dig. sträva efter att hon spelar lite med öronen fram och tillbaka.
många gånger har man också för bråttomt. hästen är inte riden så länge, så se till att allt, allt, allt funkar i skritt innan du går vidare. fungerar trav och galopp i longeringen - jobba då med det där och inte på ryggen förrän första steget (=skritt) funkar.
medarbetare på djurskydd.ifokus

#8 Tack för svaret.