antalet kg grovfoder som ingår i stallhyran
satt och kollade lite stallplatser innan. jag blev så förvånad när jag läste att enbart 5 kg grovfoder ingick i en hyra på 2700:-. förvisso var det fyra torvbalar, in/uttag med osv.
men 5 kg räcker ju ALDRIG till en stor häst.
sedan kunde man köpa till extra för 100:- i månaden/ extra kg hö/dag
jag tyckte det var helt vansinniga priser.
är det verkligen så det går till på inackoderingsstallen, eller jag har missuppfattat?
att man får en viss mängd grovfoder, sedan får man betala till?
Jag får så mycket grovfoder(hösilage) jag behöver! Det tycker jag är bra!
Håller med om att det låter konstigt!!
5kg? hua….
Jag betalar 1700kr/mån och då ingår 8kg hör, 2kg havre och mineraler (granulat). men då jag inte ger havre eller de mineralerna har jag fått byta till mig 2kg hö istället.
så jag har lov att ta 10kg årshö per dag om det skulel vara så.
sen ingår fjolårshöet o vi får fodra så mycket vi vill av det.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Betalar 2200kr i det ingår fri tillgång på hösilage, halm, havre, betfor och mineraler, in- och utsläpp, fodringar och täckesbyten inkl lindor av vid behov.
Vi tar 1800 kr/ mån för stallad D-ponny. Då ingår allt inkl mockning.
Fast jag tror vi är billiga av vad jag hört från andra.

#4 ja det är ni verkligen!
#3 det tycker jag är ett bra pris faktiskt för vad du får!
jag har 10 kilo inkluderat i hyran där jag står, vilket är mer än vad Gejsa behöver dagligen ;) 2300 betalar jag för hel inackordering.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

jag har 9 kg inkluderat i stallhyran och därefter 2kr/kg. 1500kr/mån kostar hyran inkl. utsläpp, 3 fodringar/dag, paddock, täckesbyten. 1 jour/månad andra helger har man allt serverat.
men jag har en extremt lättfödd häst och vi har ett bra hö så han klarar sig på 5 kg/dag. i år har vi ett lite mer normalt hästhö så han kanske behöver mer i vinter men tidigare år har han gått på 6 kg på vintrarna men då med ett väldigt proteinrikt hö som egentligen är mer gjort för kossor. men förra året fick vi så in ängen med nytt gräs och då valdes hästgräs istället för rajgräs till kor om jag förstod det hela rätt.

Vi betalar 1.5 kr/kg. stallägaren väger upp fodret själv och fodrar så ingen tar extra. dock tycker vi allihopa att 1.5 kr är dyrt för hösilage
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Vi har 10 kg där jag står nu, och samma sak där jag stod förut.. Det tycker jag är rätt rimligt :)
// Cathie @ www.cathie.se

har ju lite svårt att säga något om det där, eftersom att jag bara har en häst installad hos mig just nu, och den har jag ansvaret för helt. Tar 2200 i månaden, då ingår mockning, strö, 8kg ensilage/dag, 0,5kg havre, in-utsläpp, täckesbyte samt daglig visitation. Tror jag är rätt billig ändå, men häromkring kollar alla snett och tycker att det är svindyrt. Tilläggas bör att hästägaren hälsat på hästen en gång sedan den flyttade hit i somras, så jag tycker att jag med rent samvete kan ta ut vad jag tar, med tanke på ansvaret jag har.

#10 det är superbilligt!!
// Cathie @ www.cathie.se

#11 det är den första vi har, stallet blev klart i år, så vi visste inte vad vi skulle ta :P vad är normalt för en sådan form av installning? det är en travhäst som är konvalescent, om det gör någon skillnad?
#8 Jag tycker det är riktigt billigt. Vi betalar 2 kr kilot för hösilaget vi köper.

#13 det finns mycket billigare hösilage att få tag i här med minst lika bra kvalitet. vi tycker iaf det är dyrt speciellt när det inte ens finns analys

kan ni inte skriva var i landet ni har hästarna? för det skiljer ju sig enormt, så fort man bor i en storstad, så kryper priserna uppåt.
jag har bara haft mina hästar i 2 inackoderingstall, först ridskolan, där kostade det 1500 kr, och då ingick krafft grund, halm, hösilage, in-utsläpp, 3 fodringar/dag.
en period gjorde dem så att dem begänsade antalet hösilage per dygn, men det blev ett sjuhelsikes liv från dem inackorderade, så dem tog bort det sen :P
nu var detta för 5 år sedan innan vi flyttade till gård, idag kostar samma 2000-2500 kr, kan inte priset exakt, fast nu har dem torv istället för halm.
sen har vi haft hästarna hos mina förra tränare, och där betalade man 500 kr i kallhyra och sedan betalade man för hur mycket det kostade, så man skrev upp hur mycket hö det gick åt på en månad, spån, krafftfoder o.s.v. och sen om man hjälpte till med hennes hästar lite, följde med på tävlingar o.s.v, så brukade hon dra av lite på månadshyran, så det kunde alltså skilja sig lite från månad till månad..
ska tilläggas att jag bor i nordöstra Skåne, i Hässleholm, en ganska liten håla ;)
nu bor jag ju på landet och har hästarna hemma.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Nu köper/slår jag eget hö men innan så betalade jag 700:- i månaden och då fick jag ta hur mycket hö jag ville. Gav ca 14-16 kg. (Utsläpp, strö och täckes påtagning ingår)
Bor i Norrland
Kan tillägga lite på mitt inlägg.. Jag bor i Småland,värnamo, och betalar 500;- för utsläpp och täckes påläggning, fri tillgång till hösilage och spån. Uppvärmd sadelkammare och torkskåp : ) Väldigt billigt tycker jag!! På sommaren betalar jag inget alls!! Är väldigt tacksam för min stallplats!
Hos oss separeras kostnaderna för hösilaget och för installningen… Installningen kostar 400:-/vintermånad och sedan får man betala fodret utöver det. Antingen köper jag av stallägaren (som i sin tur köper fodret av en bonde) och då kostar det 2.20/kg eller så får jag köpa själv och stå för det.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Hos mig kostar själva platsen i lösdriften 500kr. I det ingår mockning, betfor och mineraler. De har fri tillgång på hösilage som betalas per kilo. Så kan variera hur mycket det blir totalt. Men ca 1200-1500kr.
Har hästen ca 1 mil utanför Växjö.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

#8 vi stod en gång i tiden inackorderade hos en stallägare som sa att det ingick X kg hö i hyran (kommer tyvärr inte ihåg, det var 1998-99). Sedan "kontrollvägde" hon allas uppvägda påsar och lyfte ur det hon ansåg att den eller den hästen inte behövde. Resulterade i att hästarna inte fick det de skulle ha, började lägga sig till med dåliga beteenden och det blev förstås också väldigt dålig stämning i stallet.
Ja, alltså, det jag ville säga med det här var alltså: varför ska stallägaren väga upp? kan man inte ens lita så pass på att folk väger upp det det står i deras foderstat att hästen ska ha och som de dessutom betalar för?
Riktigt dåligt, tycker jag.
Kan också hålla med dig om att det låter i överkant med 1,50 /kg om det inte ens är analyserat.
medarbetare på djurskydd.ifokus

#20 dom väger nog inte upp av den anledningen, i så fall hade dom nog fyllt på spån åt oss också ;)
stallägaren har jobbat utomlands i 13 år och har en helt annan syn på hästhållning och service än vi här i sverige, på gott och ont. det är hennes jobb att driva den anläggningen och att väga upp kassar är en liten del av deras inkomst. dom sköter även alla fodringar. dessutom skulle det bli väldigt jobbigt praktiskt att förvara alla dessa kassar nån stans så dom lätt fick tag i dom till rätt häst. det står upp till 22 hästar i stallet så det skulle bli rätt jobbigt att stå och läsa på alla kassar vems det är ;) som det är nu står alla 5kiloskassar i en hög, 4 kg i en hög osv. skulle alla göra själva så skulle det bli runt 15 högar med 3 i varje ;)

#21 okej, då förstår jag bättre:)

#22 men jag tycker fortfarande hösilaget är dyrt ;)

#23 jag med=) tur att man själv tar in sitt eget hö, ett jäkla slit men definitivt värt det!=)

Jag betalar 2 kr/kg för ensilage. Bor i Göteborg.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Hyran på 2700 kr var normal och säkerligen VIT som dom borde vara men få är.
Sedan kan man se de från olika sätt.
Visst hade något kilo till kunat ingå.
Men hade hyran varit högre med fler kilon inkluderat så hade dom som har små hästar betalat för en stor överflödig giva.
Detta kansk evar deras sätt att skilja på ponny och storhästhyra.
Där jag står ingår varken foder eller strö i hyran, utan man får köpa till det till självkostnadspris. 1 SEK/kg för hösilage, 70 SEK per torvbal, 3,45 per kg Krafft Grund. Vill man ha annat kraftfoder får man köpa det själv. Det är i Älvängen norr om Gbg.
Några privathästägare packar egna påsar och hänger på ett speciellt ställe för varje häst. Annars packas IKEA-kassar med 3 kg i varje, och så får varje häst så många påsar per dag som den behöver. Min pärla käkar 5 påsar om dagen, så jag packar 35 påsar varje vecka och ställer i den allmänna högen.
1,5 kr/kg är ett normalt pris på ett SVART oanalyserat hö. DVS vill man göra rätt för sig och betal moms så får man lägga ut över 2 kr/kg för ett analyserat grovfoder.
Så att säag att 1,5 kr är i överkant….. då vet man inte vad man pratar om om man inte själv begår skattebrott dagligen.
Sen varför ska man inte kunna lita på att en stallägare väger upp foderet och ger det som står angivet på boxarna lika väl som en stallägare ska kunna lita på sina inackorderade??
Dålig stil tycker ja!
#28: Priset beror väldigt mycket på hur mycket man köper - några småbalar ibland eller flera rundbalar i veckan på 400 kg styck. Hö är ju rimligen dyrare än hösilage också.
Men faktum kvarstår att bonden vill ha vad det kostar att göra foderet samt lite till när han dragit skatt och moms oavsätt hur stor mängd folk köper……
#19 Bedriver du då näringsverksamhet i och med din lösdrift?
Skulle vi ha 500 kr för själva plattsen och våra fick betala grovfodermängden så skulle dom faktist hamna över 2000 kr/månaden….. (stora kallblod om dom fick fri tillgång…)
#30: Japp. Och det kostar betydligt mindre än 4 gånger mer att skörda och köra hem och leverera 1200 kg hösilage än 300 kg, så man kan ge mängdrabatt. Förutom att bonden kan budgetera för en fast inkomst från fast storkunder och därmed slipper lägga på lika mycket "riskmarginal" som om h*n sålde småposter en i taget. Och som sagt, hösilage är billigare per kg att framställa, både för att det är tyngre (mindre jobb per kg) och för att det inte kräver samma lagringsutrymmen och leveranssystem.

#28 vem riktar du det till?
1.5 kr kg för HÖSILAGE är väldigt dyrt här, ja. vi vet ställen där det blivit mycket billigare (0.5 kr kg) med likvärdig kvalitet
Att sitta o gämföra 300 kg….. det fins inte ens folk som odlar så lite.
Bönder kan ge mängdrabatt men behöve rinte göra det. Det beror på hur lågt dom har satt sit pris från början.
Här finns det ingen mängdrabatt. Priset ä rlika oavsätt om folk hämtar balvagnar eller en transport.
LEveranspriset sätts utefter hur långt sträcka som skall köras och varierar alltså då. Och på så sät blir den inte heller dyrare att leverera dina 300 kg eller dom 1200 kr.
Hösilage diskuterades des väl inte ens en gång?
#34: Hösilage nämns i vart och vartannat inlägg, tycker jag. Den som skrev att 1,50 var dyrt (#8) nämnde till exempel bara hösilage.
Leveranspriser per kilogram blir naturligtvis betydligt lägre om man levererar mer åt gången, liksom alla andra hanteringskostnader blir lägre per kilogram om man hanterar större balar i stället för mindre. Vad jag försöker säga att hanteringskostnaden för 1200 kg hösilage inte är 4 gånger större än hanteringskostnaden för 300 kg hösilage, därför kan odlaren sälja 1200 kg på en gång till lägre pris per kilogram än 300 kg.
Om en hösilageodlare levererar 4 st. 400 kg hösilagebalar (1600 kg) per vecka året runt till en anläggning 500 m från hösilageupplaget, så kan h*n ge ett bra pris per kilogram. Naturligtvis MÅSTE h*n inte göra det, men många företagare ger ändå rabatt till stora, återkommande kunder, utan att för den skull vara momsfuskare. Och en stor kund har en bra förhandlingsposition när priset ska förhandlas fram, utan att behöva bli anklagad för att köpa svart.
DU har rätt att det faktist var hösilage i ursprungsfrågan jag svarade på.
I ursprungsinlägget angavs bara grovfoder som jag "antog" som hö.
I vilket fall som hälst så är det en enkel huvudräkning att bonden inte har moms på sitt grovfoder om den säljer till låga priser med tanke på vad det faktist kostar att göra. Men leverantören kanske gör sitt med god vilja för att inte gå pluss. Eelr rent av sponsrar sina hästägare.
För med dom siffro jag fått klart för mej att ett foder kostar att göra så kan man inte gå ner så mycket mer än till 1,3 kr/kilot för ett hösilage med 70% ts för att överhuvud taget få intäckter till vad foderet kostar att göra. Då räknar jag med ett medelvärde då det även kan kosta mer.
Eftersom att du själv är bonde så vet du ju redan detta och då förstår jag inte hur du kan tycka att ett foder kan kosta mindre samtidigt som det är helt vitt.
För mej är dett ahelt ologiskt eftersom att leverantören då inte får pengar till att bekosta vad foeret kostar denne att göra.

pluttanna #36 du skulle inte kunna skriva vem du skriver till i dina inlägg? :S
Vi betalar 1350 i månaden och då ingår 8 kg hösilage/dag. Och då går våra på fri tillgång under dagarna också, då är hästarna ute ca. 11 timmar om dagen. MINST.
Där jag hade min häst var månadshyran 2200 kronor och då ingick 15kg ensilage/dag och 2kg havre
Mvh Jenny