Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 7417 ggr
LinneaG
0

Får ni rida på åkrar?

Hur är det hos er? Får ni rida på åkrar och ängar?

Det är så olika på olika ställen. Där jag har mitt stall där får man inte rida på en enda åker eller äng, knappt så man får rida på traktorvägar.
Där jag stod på bete i somras, på två olika ställen, där fick man rida på alla stubbåkrar och alla ängar.

Hur ser fördelningen ut? Får de flesta eller inte?

Birke
0

Det är vell allemans rätt? Rätta mig snabbt om jag har fel, men om man inte förstör ngt (sådd, mark om det tex har regnat o det är mjukt) så får du rida på stubb, slagna ängar osv. Traktorvägar borde du absolut få rida på. Sen är det ju trevligast mot markägaren att alltid höra sig för, o respekter om h*n tex inte vill att ngn rider på tex ängen, men traktor o skogsvägar/stigar får du rida på. Har markägaren sagt att ni inte får rida på markerna?

Gronstedt
0

Hästen är vad jag vet att betrakta som fordon, och fordon får inte framföras någon annan stans än på allmän väg utan markägarens tillstånd. Hästar omfattas alltså inte av allemansrätten. Eller?

Edit: Där hade jag fel! Jag hittade det här i ett dokument om hästnäringen i Sjöbo kommun (på www.sjobo.se).

"1:1 Ridning i lagstiftningen

1:1:2 Allemansrätten och ridning

Ridning omfattas av allemansrätten, gränsen sätts av brottsbalkens bestämmelser gällande "olovlig väg". Det är inte tillåtet att rida över tomt, d v s ryttare får ej passera så nära huset att det finns risk att störa. Det är inte tillåtet att rida i planteringar, på gräsmattor, igenom plantskolor eller i parkplanteringar. Det är inte tillåtet att rida där det är risk för att marken skadas. Skaderisken blir större ju oftare ryttaren passerar samma platser och ju fler ryttare som gör det. Vid upprepad ridning på samma område krävs markägarens tillstånd.

Särskilda regler gäller för ridning i nationalparker och naturreservat. På motionsspår och vandringsleder är det normalt ridförbud, även om det inte finns något allmänt förbud.

Kommuner, organisationer och turistföretag har ingen kollektiv allemansrätt och kan inte hänvisa till allemansrätten vid organiserad verksamhet på annans mark. Men det finns inget stöd i lagstiftningen för en markägare att hindra organiserad eller kommersiell verksamhet, så länge inte skada eller olägenhet uppstår."

Så det verkar som man kan rida en gång, men får inte göra det till en vana utan markägarens tillstånd.

Birke
0

#2 Jah oj :S

[chriistina]
0

Där jag har hästen får man inte rida på åkrarna. Varken stubb eller någon annan slags åker. Ängar finns där inga.
Men rider man en bit bort så finns där ridslinger längs vissa åkrar. Rider man mot ett annat håll finns där en stor gräsmatta som är komunens, den rider jag ibland på, men vet inte om man får.
Vi har rätt dåligt med ridvägar och en sur bonde äger alla åkrar runt vårt stall.

Thorsson
0

Vi får rida på ängarna som tillhör skolan, innan dom harvar, sedan på stubb :)

Cilla89a
0

#2 jag har hört att hästar räknas till fotgängare..
det stod en jättebra artikel om detta i ridsport för några år sedan.
och jag la den väl på minnet, eftersom ena grannen även kallad "sura gubben" äger en hel del skog och stänger av vägar till höger och till vänster, och sätter upp skyltar, vilket är olagligt, om han inte har tillstånd från komunen, vilket han inte har. 
sen hur det gäller på fält, så minns jag rätt, så får man rida där, om inget är planterat, men det kan ju vara svårt att veta, t.e.x många rider hej vilt på stubbåkrar, men den kan ju en insådd=planterat.

jag får inte rida här på fälten runtikring, då grannen tar grovfoder, eller halm, om inte grannen har en åker han ska plöjja upp på hösten, då brukar jag få rida där från att han tar sista skörden tills att han ska plöjja upp den framåt vintern..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lindbygarden
1

Jag får nog rida på alla stubbåkrar här ikring och ja den mark som inte skadas eller som ska plöjas..

De jag pratat med har inga problem med det.. frågar man först så brukar det gå bra..

niare
0

vi har 4 ängar vi får rida på hur mkt vi vill för ena ängen är utlånad just för att vi ska kunna rida på den ect , de andra får vi rida på för att dom alla slås eller görs något med, sedan har vi ju vissa som man får fråga om lov på som hos alla andra :) men har gott om ängaråret runt ^^

måste jag passera en åker som jag inte frågot om rider jag i kanten men får ju absolut inte rida över dom utan lov

Lorita
0

Hästar är inte fordon utan får ta sig fram i skog och mark om dom inte skadar naturen.

När det gäller åker då ska man fråga markägaen före för man kan inte veta om något känsligt är insått.

Jag rider inte själv på åkrar efter som jag har bra träningsmöjligeter på min egen mark. På vintern kan jag rida på vår egen åker, då för att dra pulka efter hästen.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

fridak
0

vi får rida på stubbåkrarna. sen har ena markägaren lämnat en bit på två åkrar för ridning. den ena så att vi slipper rida på vägen där han kommer med rätt breda fordon och den andra så vi inte rider på hans traktorväg som han sliter rätt mycket på själv. Han kan även tänka sig bygga ett ridhus bara någon annan kan engagera sig och se till stället sköts och att han får in ridhushyra, men det är ingen som vill ta på sig det…

trex
0

Transportstyrelsen har trafikreglerna för häst, och detta utdrag ur allemansrätten.

Allemansrätten - vilka vägar får jag rida eller köra på?

Ridning och körning med häst är tillåten på de flesta vägar och i terrängen. Att gå, rida eller cykla anses ingå i allemansrätten. Allemansrätten innebär en begränsad rätt för var och en att färdas över annans mark och tillfälligt uppehålla sig där. Med rätten följer även krav på hänsyn och varsamhet mot natur och djurliv, mot markägare och mot andra som är ute i naturen. Naturvårdsverket sammanfattar allemansrätten med orden "Inte störa - inte förstöra!".

Några vägmärken

Gång- och cykelbana (det finns flera märken för gång och cykelbanor).
Här är det inte tillåtet att färdas med häst.

Ridväg.
Det är tillåtet att gå på en ridväg.

Förbud mot ridning.
Innebär inte  förbud mot att leda häst.

Förbud mot trafik med hästfordon.
Innebär inte förbud mot ridning.

Länkar

Externa länkar:

Zabbio
0

Har inte frågat men får säkert om jag skulle vilja :P Utanför huset får vi rida tvärsöver eller runt lite när gräset är kort, men ''ängen'' som det är är ju faktiskt våra hästars framtida hö! Nu i vnter får jag rida där så mycket jag vill me det är så halt och slirigt..

Sen vet ni väl att hästar som äter hel havre kan råka så vildhavre på åkern om de skiter där, och det kan markägaren få böter för om han inte tar hand om det. Så det är också en anledning till att vissa inte tillåter ridning på stubb, de vet ju inte vad era häsrar äter.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

WhoCares-01
0

där det inte finns gällande skyllt upsatt av kommun eller polis som visar att ridning är förbjuden så få man rida på all mark som inte är trädgård, tomt eller odlad mark. åkrar är alltså förbjudet om man inte har markägarens tillåtellse. om du med ängar menar där hö odlas så är aven detta en åker.

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

CelsiusT
0

#10 Oj oj…det låter ju häftigt.. Han kan stå för kostnaden att bygga ett ridhus om någon tar på sig att sköta det? Det är väl endå inte så himla farligt skötsel att inget vill det?

Vi rider inte så mkt på ångar och åkrar i träningsyfte, men därremot så har vi vissa ställen där ridvägen korsar en åker/äng. ALla dom ställena har vi pratat med markägarna och det är okej att rida där när det inte förstör, alltså halva året ungefär. När det inte är okej så har vi slingor som går runt åkrarna så man kan rida endå. Men det är ju så härligt att rida över en åker/äng och bara släppa lös och rejsa =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Alex
0

Jag har ridit på åkrar i alla stall jag haft hästen i, då det har vart stallägarna som ägde åkrarna runt omkring har det inte vart några problem. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

jackiejohn
0

Jaa får rida vart ja vill med mina hästar dock inte när de är vall som växer men när de är slått och när de är snö går de bra och de säger sig ju nästan själv….! Dock har vi (ja och grannen) pratat med närstående markägare om de går bra att vi rider i skog och mark (dvs överallt) och de går bra de ville veta hur hästarna ser ut och va för ras de är så att dom vet de om nån frågar markägaren om han är medveten om att de rider hästar på hans mark =)

Men är man osäker så fråga!! Man kan få två svar antingen JA elr NEJ ;)

Vi fick vår vall på en åker förstörd engång pga av hästar som vart där och ridit dock fick va aldrig tag på ryttarna men då va vi inte glada…

Tusen
0

Mina barn rider på vissa åkrar men inte särskillt ofta. Av flera orsaker som nämns här. Dock är vi säkra på att inget odlas där just då. Aldrig två gånger på samma mark under ett och samma år heller. Man kan faktiskt t.o.m. rida på golfbanan så länge man inte förstör marken och inte rider på green (som räknas som trädgård)

Alex
0

#17 Lycka till med att rida på en golfbana utan att förstöra marken… Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lorita
0

#17 det finns buskar och träd mellan gräset så det är säker inga problem att rida utan att förstöra

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Zaphix
0

Rider inte på lägdor, bara på sidan så man förstör så lite som möjligt. Skulle själv bli tokig om nån höll på att rida på mina lägdor (om jag hade några), förstör så mycket.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

fridak
0

#14 Någon ska sköta det hela, se till att det underhålls, se till att han får in pengarna för det i form av ridhushyra, ordna med bokningarna av ridhuset så det inte blir dubbelbokat o.s.v. Han är ju bonde så han vill ju inte gå back på det:)

Tusen
0

#18 Det går alldeles utmärkt att rida på golfbanan utan att förstöra. Dels rider de russ och dels finns det något som kallas Fairway och ruff. Där är det både oklippt och träd och grejjer i vägen så det är inga problem alls att rida där på sommaren utan att förstöra. Dessutom har golfbanan små grusade skogsvägar mellan utslagsplatserna och där går det även att rida på vintern. Jag har kollat med jurister om detta och det är helt okej att göra så.

Linnea
0

#22 Men jag tror inte golfbanas personal/ägare uppskattar det. Har en här hemma som jobbar på golfbana nämligen.. Ruffen kan säkert vara ok men de uppskattar nog att man fråar först. Fariwayn är inte så superhållbar faktiskt, inte alls som en vall eller nåt. Men skrittaande russ kanske inte gör några spår men min stora häst hade nog gjort märken även i skritt eftersom han är såpass tung. Man vill ju inte göra sig ovän med markägarna heller.

Här hemma kan jag rida överallt nästan, det mesta är all och jag brkar rida i kanten utom när det är snö. Har ju tillräckligt med vägar att rida på. Jag känner alla markägare här utom en, så jag vet vilka åkrar man kan rida på =).

Skynda långsamt så går det fortare.

Alex
0

#22 Som #23 säger så är fairway ingen hållbar gräsmatta… En häst gör garanterat märken, och såna märken kan förstöra. Och som sagt uppskattas det knappast, så även om det är lagligt tycker jag att man låter bli det av ren moral. En sak är det ju att rida på sidan, grusvägarna eller "skogen". Men själva banan tycker jag man håller sig borta från av rent sunt förnuft.

Sen måste jag fråga, du skriver att de rider där på sommaren? När folk spelar golf?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Silenos
0

Jag har ingen egen mark, utan rider på Grannböndernas marker.

Oavsett vilka lagar som finns, tycker jag att det är viktigt att repsektera markägaren, och försöka ha en god relation.

Jag frågar, och de talar tydligt om var vi får/inte får rida, och de har goda skäl när de svarar ja eller nej.

Tusen
0

#24. Om det rids på sommaren så är det sent på kvällarna när golfarna gått hem. Annars är det mest på vintern. Sen är det helt rätt att man inte ska rida där om det blir märken men då dessa små gått i ruffen blir det knappast någon skada i marken. Sen är jag inte så haj på vad vad som är vad i golfspråk. Så där kan jag ha fel. Men naturligtvis rids det inget på golfbanans marker (inte ens på deras vägar) då det finns golfspelare där. Det blir sent på sommarkvällar eller på vintern.

Golfbanan lyder under allemansrätten så man behöver inte fråga så länge inget blir förstört eller om man rider där regelbundet.

Alex
0

#26 Fairway är själva banan de spelar på, fram till green. Håller ni er i ruffen är det ju en sak (det högre gräset runt det kortklippta), där skadar man knappast nåt. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Cilla89a
0

Tycker väl det handlar lite om sunt förnuft också vart man väljer att rida, även om det råkar vara tillåtet att rida på ett visst ställe, så kan man ju visa hänsyn.
Fotbollsplan kanske också är allemansrätt? Och det är väl alla ryttares dröm att rida på en kortklippt helt plan gräsmatta, men man har ju sunt förnuft och låter bli.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

painten
0

Nej, ingen åkerridning här. Sådda åkrar får man inte rida på, stubbåkrar vill jag inte rida på och har man andra förslag får man fråga markägaren först.

Alex
0

#28 Precis, det var lite dit jag ville komma… För både fotbollsplaner och golfbanor är väldigt känsliga områden, speciellt om det är blött!

Mvh Alex
Värd för Ridsport

lisette
0

jag tror inte en fotbollsplan räknas som allemansrätten.

en fotbollsplan är ju preparerad och underhållen för att spela boll på. inte bära en häst på xantal hundra kilo. gubbarna i byn hade blivit vaaaansinniga om vi ridit på vår fina fotbollsplan som inte används.

rider inte på åkrarna, vet inte vilka vi får rida på och därför håller jag mig undan dem.

niare
0

här får man absolut inte rida ut på en fotbollsplan även om de ser lockande ut, samma sak gäller golfbanan även om den ser så lockande ut med flera km klippt gräs :P men de är förbjudet att beträda denna mark då hästarna kan förstöra den och göra hål i marken

pluttanna
0

Man får aboslut INTE rida på åkrar och ängar utan MARÄGARENS tillstånd.

Många tror att allemansätten är lika med att allt tillhör alla verkar det som.

Och ja du har tillgång till naturen om du inte förstör.

Men hur i helsike vet ni om ni inte markägaren sått in i åkern om ni inte frågat?

En stubbåker kan ha insådd, lika så slagna ängar. Slagna vallar används troligtvis till både 2 och 3 skördar med.

Jag frågar ALLTID om jag får rida på aktuella åkrar. Det är igentligen inte nödvändigt men för roligt skull. Och jag rider enbart på åkrar som skall plöjas om.

Även för trevlighetes skull så frågar man trotts att man VET att åkern skall plöjas om.

Annars kommer alemansrätten tas i från ryttare vilket har hänt på et ställe i sverige där ryttare utnyttjade sin rätt och förstörde mest. Det har faktist varit uppe  och diskuterats på dagorningen i regeringen.

Det skulle medföra att man enbart får rida på anlaggda ridvägar. Och hur många har tillgång till det?

lisette
0

#33 vart var det någonstans?

pluttanna
0

Får söka lite på det då jag inte komer ihåg.

Men det stod i ridsport om det.

Tusen
0

Jag har också hört att det varit upp i riksdagsnivå men har för mig att det fick avslag. Jag vet också en bonde i trakten som gjorde en anmälan till högst domstolen om att hans marker inte skulle gälla under Allemansrätten. Inte heller han fick rätt.

#33 Undrar om det är den artikel som du är ute efter. Allamensrätten gäller i hela Sverige och därför kan det inte göras undantag. Då måste hela Allemansrätten bort i så fall.

jackiejohn
0

De hör till god ton att kolla med markägaren innan man rider på nån åker för som överstående skriver så är de egentligen inte en allemansrätt på de viset, i en av våra fd. hagar red ja mkt men när sommaren kom va den portad för både människor och djur sen när vi slått fick de växa upp igen så slog va nert igen sen släpptes kora på och efter de kom hösten och man kunde rida igen.

Frågar man med markägaren och får ett nej är det oxå de som gäller. Man blir vansinnig av att få skörden elr åkern förstörd..!

painten
0

#36 Om inte jag missminner mig, så räknas åker som odlad mark och odlad mark får man inte rida på.
Ex åkervall är det tyvärr många som verkar rida sönder i området här.

#37 Håller med!

satin
0

Tycker inte det är ok att rida på åkrar!!!
Jag är angelägen om att bönderna ska kunna odla så bra foder som möjligt till våra djur.
Här i mina trakter rider vissa i smyg sönder åkrarna på kvällen så fort det mörknat.

velepa1986
0

Vi arrenderar ut våra åkrar, för en väldigt billig peng. Ändå får jag inte, fast de är stubbåkrar.. och jag är alltid på kanterna :/ Hade en granne som hade häst hos oss, dom har en åker precis bevid hagen och den fick vi rida på innan han plöjde den :)

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

pluttanna
0

JAg vet som sakt ite vart jag läste detta men hitar inte repotaget längre. Men jag kan ju som sakt ha misstagit mej oxå ox missförtått repotaget.

Hur som hälst så är det ju så att man inte kan som bonden tyck att åkrarna ska tas från allemansrätten. Men allemansrätten innebär inte att alla får vara överallt.

MAn får vara där man inte förstör och faktum är att hästar förstör. Är det då åker eller plantering så får man alltså inte rida där.

Liksom att man inte får gå och rasta hunden i potatislandet, i havrefältet eller gå ute och gå på vallen där gräset står högt/nyslaget.

Många tror att alemansrätten innebär att allt ditt är mitt men så är det inte. Se bara på alla polacker som komer hit o plockar bär hur dom betér sig svinaktigt mot markägare och naturen.

Tusen
0

#38 Helt rätt men denna markägaren i mitt inlägg här ovan (#36) ville få bort Allemansrätten på övrig mark, så som skogen och vägarna.

Odlad åkermark räknas INTE in i Allemansrätten.

#41 Tycker inte du skall rasa ut över polackerna som kommer hit och plockar bär. Det är samma bär som du sedan köper i affären. Var du tacksam för att de gör det arbete som inga andra i Sverige vill göra. Det är så himla lätt att skylla på andra men oftast är vi, själva, inte ett dugg bättre.

kaka1234567
0

Ja hoss oss får vi rida på åkrar och ängar.De klipper gräset där då och med en stor traktor.Men balarna lämnas kavar då  de är ej ätbara.PÅ dem ängarna går hundägare ut och ryttare med häst.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Julia-Sirocco
0

Eftersom hästar skadar så mycket marken där den går så måste man alltid ha ägaren som äger markens tillåtelse att få rida på åkern. Där jag bor är det olika från ställe till ställe, men som tur är så har vi många stora åkrar som min pappa äger där vi kan rida hur mycket vi vill.

AusaBausa
0

Rider aldrig på planteringar eller åkrar. OM jag inte frågat markägaren först. Dock har vi pkrar som int eanvänds som jag rider på för att ta mig till skogen. Annars har vi kanonfina ridvägar mellan åkrarna, traktorvägar, som jag får rida på…

Som "yngre" red jag gärna på stubbåkrar utan att ta hänsyn t om markägaren gillade det eller ej men inte nu..frågar hellre först för att inte förarga ngn;-)

Knackat på i ett hus för att fråga om jag fick rida genom deras gård för att ta mig t en annan skog.

Elshira
0

Som sagt vid upprepade ritter måste man fråga markägarna då ridning ger mer slitage än man tror ibland. Jag har sådan tur att jag får rida nästan vart jag vill flera kilometer åt både det ena och det andra hållet (antingen äger vi själva marken eller så har vi frågat markägaren).

Och är det någonstans jag inte får rida på så har jag 5 km grusväg (eller ja jordväg, för det är inte mycket stenar på den) som är en allmän väg =)

Frågar man bara innan man ger sig ut så brukar de flesta markägare säga ja så vida man rider på diverse redan befintliga vägar/stigar eller rider i kanten av åkrarna =)

Hakuna matata!

jackiejohn
0

Hade upp denna diskussionen med en i min klass som oxå rider och hon tyckte de va okej att rida på åkrarna utan att fråga för älgar och rådjur går ju där och ligger och förstör och jo visst de gör dom men de är ganska så lite och man behöver inte försötöra åkern mer bara pga det! Förvånad eller har ni annan åsikt där?

En sak ja oxå reagerat på när ja va ute i skogen så såg ja färska hästspår över ett hygge där folk nyligen gått och sått nya små granar och sånt gör mig sur! De är lika illa som att rida sönder en vall elr vad tycker ni?

Markägarens ord och sunt förnuft!!

Alex
0

#47 Och allemansrätten. Man får rida och gå i stort sett vad man vill, så länge man inte förstör. Så en sådd åker får man faktiskt inte ens gå på.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

LLennartsson
0

Vi får träna häst på vår grannes åker som är 1000m innan dom harvar. =)

Stall Bråna

Elshira
0

#47 Älgar, rådjur mm hör till naturen men förstör de? Nej det kan jag inte påstå. Rådjur är så lätta att de knappt lämnar några spår efter sig. Älgar är ju betydligt större, men dessa jagar man ju och håller ner ordentligt då de äter nyplanterade plantor.

Men inga av dessa djur lämnar några större spår efter sig till skillnad från vad vi gör med hästarna. Är det helt torrt - ja ok då blir det inte mycket även om gräs slits och säd blir nedtrampad där vi går. Och är det det minsta fuktigt i marken skadar vi rötterna på de flesta växter. Och oftast så rider vi på samma ställe flera gånger vilket ger en stig ganska så snart.

Och precis som Aleks säger, på en sådd åker får man itne ens gå!

Hakuna matata!

pluttanna
0

43: Det är just det jag INTE gör. JAg är tacksam för att dom FÅR plocka bär som sedan jag köper.  Utan det var deras syn på allemansrätten som jag var ute efter;) och gämförde med några andras här.

Rafflan
0

Rider inte på ängar pga att jag vet att dom kan ha sått till nästa år å då kan jag förstöra det om jag rider där.

Några ängar vet jag dock där man får rida, men är det mjukt i marken måste man följa en stig så man inte förstör ängen.
Sen finns det mycker skog och vanliga vägar att rida på, och en och annan upptrampad stig som man ibland kan rida ;)