Protein?
Kan man "överdosera" proteinet i hästens foderstat? Finns det några risker med att ge mycket protein? Min häst behöver bygga muskler, och lite mer kroppsfett skulle inte skada, så jag funderar på att ge lucern eller Krafft Pluss Grön eller något sådant som tillskott.

För mycket protein är skadligt på så sätt att kroppen måste göra sig av med det den inte behöver för att bygga upp kroppen. Den omvandlar proteinet till fett vilket frestar på levern, dessutom går det åt energi till detta i onödan. Det bästa är en väl uträknad foderstat. Vill du att h*n behöver mer fett på kroppen är det energi du ska ge mer av.
Skynda långsamt så går det fortare.
Överskott av protein från grovfodret är ofarligt. Så lusern kan du ge utan problem. Däremot ska man vara mer försiktig med proteinöverskott från kraftfoder.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Lättlösligt protein är skadligt i för höga doser. Och lättlösliga kommer som föregående talare från kraftfoder. Lusern tillhör ju grovfoder.
Sanning med modifikation är det att det kostar energi att omvandla ett proteinöverskott. Det är oxå så att den energin som det kostar redan är inräknat i den omsättningsbara energin (MJ). Och däremd fölorar du inen energi för att du har ett överskott.
När jag tog över min förra häst så var han tunn som en stick och helt omusklad. Jag föreslog då att vi skulle sätta till lucern (hade kvar hästen hos föregående ägare i ett halvår och rådgjorde mkt med honom), han sa då att hästen hade ätit lucern när han hade fått hem honom och snart därefter hade han fått problem som han kontaktade veterinär för och då var det proteinöverskott. Jag kommer inte ihåg vad det var, men har för mig det var något i huden, men är inte alls säker på det. Men han fick iaf sluta med lucernet och då blev han bra igen.
Medarbetare på westernridning.ifokus

#4 lusern PELLETS räknas väl inte som grovfoder har jag för mig, utan det ska vara i stråform.
sen om han fick kraftfoder och lusern så kan det ju vara det i kombination som blev för mycket? så ni skulle tagit bort kraften alltså istället. lite tankar bara
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

jag tror iofs det är ganska svårt att överdosera med protein, det mesta i kroppen är ju uppbyggt av protein.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#5 Ja det kan jag också tänka mig att dom borde ha gjort.. Kan även tänka mig att dom gav honom lucern för länge, alltså när han inte längre behövde det. Nu i efterhand har jag lärt mig att den människna inte ver så väldans mkt om foder, men det visste jag inte då.
Men varför skulle lucernet sluta vara grovfoder bara för att det är pelletrerat?

#5 varför skulle det vara kraftfoder för att det är pellets? även pelletsen är av samma gröda som strået och räknas in i grovfodermedlen.
TS, så länge som proteinet kommer från grovfodret så är det ofarligt, som någon ovan skrev. överutfodring med protein från kraftfoder skall man dock vara försiktig med, vad jag vet beror detta på att man från denna "typ" av protein kan få proteinknölar under huden, som jag också i nån av mina böcker läst ska vara en form av allergisk reaktion.
medarbetare på djurskydd.ifokus
#8 När du säger proteinknälar ringer en klocka i mitt huvud. Det var nog det som min förra häst fick av lucern hos förra ägaren. När lucernet togs bort (rekomendation av veterinär) så försvann proteinknölarna.
På människor är det så iaf, att kroppen bara tar emot ett visst antal gram protien per dag sen kissar vi ut resten. Vet faktist inte om det är lite samma med hästar :S Men tror inte det:P

#9 låter som att det var en rejäl överutfodring, tycker jag. hur mycket lusern stod den hästen på? var det motiverat i relation till grovfodrets proteininnehåll? men jo, de bör förstås ha försvunnit om överutfodringen försvinner=)
Tack för alla infallsvinklar! Hon får nu kraftfoder som är fattigt på stärkelse men som ger 315 g smältbart råprotein per dygn, utöver stråfodret. Jag vet inte den exakta analysen på stråfodret, men det är omkring 35-40 g smältbart råprotein per kg och hon får 16 kg/dag. Det skulle ge omkring 875-1000 g smältbart råprotein per dag. På det mår hon bra och bygger muskler i rimlig takt, och börjar få lite fett på kroppen också.
#11 Ingen aning… Detta var när ägaren före mig skaffade hästen, det är nog 10 år sedan och jag kände inte alls dom då så har ingen som helst aning.
Finns nget som heter protenknölar längre. Det var 10 talet år sedan man insåg att det var felaktigt. Då proteiner inte är ett ämne utan flera aminosyror som är olika sammanlänkade beroende på vad det är för ett protein.
Däremot allergi mot något annat i foderet kan göra så att det uppstår knölar.
Det är stor skillnad på det protein som redan finns i kropen som den är uppbyggd av och det protein vi propar i hästarna.
Redan det vi stoppar i dom rätter vi i två fack: Snälla och mindre snälla proteiner. DVS det som kommer från grovfoder vs kraftfoder.
Sedan finns det en mängd uppsjö av andra. Och faktum är att alla sorter måste tillföras på något sätt för att tillgodogöra hästens behov. MEN vi analyserar inte vilka olika sortes protein det finns i ett foder utan nöjer oss med hela klumpen så att säga som vi kallar för smältbara protein.
Därav är det viktigt att ett föl får proteinr från olika källor.
Olika proteiner kan förvisso utlösa allergiska reaktioner, men det är nog som #14 säger så att individen är allergisk mot ett visst protein, inte mot för mycket protein oavsett sort. En häst som får knölar av lucern kanske klarar potatisprotein och tvärt om.
Men jag begriper inte varför ett protein plötligt blir skadligt bara för att någon har klämt ihop det i en pellets.
#15 Varför skulle en häst behöva proteiner från ett kraftfoder om den får tillräckligt via grovfodret?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
En fullvuxen häst behöver det inte.
Skillnad på en fölunge som inte kan få sitt proteinbehov tillgodoställt genom enbart grovfoder då dom inte orkar äta tillräckligt.
#16 Det beror ju på vad det är för pellets. Lusernpellets är ju lika med gräs……
Det är för att dom är för lätt tillgängliga. INget överskott är ju bra men överskott från grovfoder är en häst gord för att klara av.
#18 Ge hästen fri tillgång till hö/hösilage/lusern dygnet runt så ska den nog lyckas äta tillräckligt. De klarar sig alldeles utmärkt på grovfoder med bra värden.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#20: Det är nog ganska individuellt. Min häst får så mycket grovfoder hon överhuvud taget äter, men det räcker inte för att hon ska bygga muskler (se #12). Och sååå dåliga värden är det inte på grovfodret hon får.
jag gir lusen og B vitaminer inte noe annat och hö da

#14 varifrån kommer den informationen?
i min vetenskapligt baserade nutritionsbok (för häst) från 2009 så finns det fortfarande proteinknölar, men proteinknölarna omnämns som en allergisk reaktion.
23: SLU