Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3339 ggr
Zabbio
0

Ni med två hästar..

Rider ni båda?

Känner ni ''behov'' att ha båda? Nu tänker jag inte på att ni har lärt känna och tycker om dem som man ju gör med sina djur, men om ni ståt helt utan häst just precis nu, skulle ni fortfarande ha skaffat två ridhästar eller hade ni nöjt er med en? :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Lorita
0

Jag har fyra, en jag rider på och tre små ponnyer som jag också arbetar.

Jag kan svara på din fråga med att jag skulle haft två, inte en och jag vägrar att ha en häst som jag inte arbetar som bara går och finns som sällskap.

Två av mina är alltså för mycket men jag tror jag har kommit på en lösning på det utan att sälja någon Glad

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina döttrar har alltid haft minst två hästar förrutom då de var riktigt små då de bara hade varsin. Under tonårstiden hade de mellan 3 - 5 hästar var. I dagens läge har den yngre två och den äldre tre. Då det gäller den äldre VET jag att hon aldrig skulle vilja ha färre än två hästar. Den yngre är jag mer tveksam kring då hon just nu är i begrepp att flytta hemifrån. Vi får se hur och var hon hamnar i framtiden. Det är nog rätt avgörande.

sus-sharon
0

eftersom jag har en välutbildad och en med påbörjad utbildning känner jag definitivt ett behov av att ha bägge hästarna.

den första jag köpte var outbildad och jag slet hårt med henne tills jag köpte den andra hästen som är väldigt väl utbildad.

när man har möjlighet att varva och dessutom använda den hästen som kan till att prova sig fram lite, då går arbetet lättare med den häst som inte kan också. för mig har det varit ovärderligt.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Cilla89a
0

För mig räcker det gott och väl med en häst som rids och tävlas, skulle varken vilja eller ha motivation att rida och tävla 2 stycken. Jag vill lägga all tid och energi på en "ridhäst".
Därimot har jag ju 2 hästar, men Japp är ju pensionär och går bara i hage och latar sig och äter ;)
Men jag skulle kunna tänka mig att ha fler hästar i form av 1 eller 2 avelston med föl/unghästar. Men inte en "ridhäst" till.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Zabbio
0

Tack för synpunkter :)

Blir lite nyfiken; tävlar ni och så?

Jag funderar till mig själv, om nu Solon blir såld så tittar jag lite efter en riden kallblodstravare - en som kan grunderna och där jag slipper tänka på om det är tölt eller pass eller trav eller whatever när jag rider utan bara vet att ''nu är det trav, det har alltid varit trav och det kommer alltid förbli trav'', lite ombyte från allt fokus på att få Crows tölt ren och hälsosam. Älskar tölten men det ger mig mycket huvudbry, lite att byta av med hade inte varit fel. (också därför jag inte behåller Solon, en islandsunghäst med mycket tölt och pass känns inte riktigt som rätt för mig egentligen.. men han har iaf haft ett gott hem och fått komma upp i hull och hantering efter vanvården och blivit en fin häst, jag får se på det så)

Samtidigt känns det som att jag borde motionera pappas häst, en nordsvensk, mer. Visst, det är pappas häst men jag vet ju att tiden och orken inte alltid räcker till. Speciellt inte att få upp konditionen som behövs nu. Och jag och Dacke..tja. Vi har en ömsesidig överenskommelse; om vi inte kräver för mycket av varandra och är snälla, så går det utan för mycket sura miner. Dvs jag kan rida honom och han är en bra häst (pappa älskar honom :P) men det är dels lite enmans häst och dels inte riktigt min typ av häst.. en kallblodstravare är det ju ofta lite mer fart i om man säger så, och lite annat psyke om jag förstår det rätt.

Sen är det ju det att jag gärna tar med kompisar ut på ridturer.. Dacke är perfekt speciellt för nybörjre, men ibland har kompisarna en respektive som det inte finns häst till.. Att skaffa en häst till av den anledningen är dels inte helt motiverat eftersom det inte är sååå ofta, och dels är ju sde tillfällena perfekta för att ge Dacke motion. Med en piggare häst som är i bättre form är risken nog ganska stor att det blir den nya hästen som får följa med många gånger om inte alla tre behövs..

Om jag bara ser till mig själv.. så hade jag velat ha en andra häst, utan tölt. Men med allt runtomkring.. är det verkligen nödvändigt?

Det är ju en extra kostnad också, även m den är ganska låg för mig. (I princip bara kraftfoder som kostar, det mesta andra har jag bra kontakter för)…

Lorita
0

Jag skulle börja mde pappas häst en tid och om ett år och du känner för en häst till så leta och köp en då, två ridbara räcker gott.

Cilla89a
0

#5 jag tävlar LA dressyr på Brimad.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Zabbio
0

#6 Problemet är ju att jag och pappas häst inte direkt trivs ihop.

Lorita
0

#8 ge den en möjlighet genom att vara första häst ett tag funka det inte så kan du sen skaffa en häst till, det är svårare att sälja om man tar på sig förmycket.

Se på mig som sitter med fyra hästar Skäms

Zabbio
0

#9 Vi har haft honom och Crow i över två år nu, det är helt enkelt inte min typ av häst. :3 Och heller inte min häst utan pappas… Jag har arbetat med honom (bl.a. lärt honom att galoppera under ryttare, något han sällan gick med på förr, och lite andra småsaker som en vagnshäst med allehanda olika sorters halvt-genomförda ridutbildningar kan tänkas behöva föer att bli en trevlig skogsmulle) och han och pappa går bra ihop men Dacke och jag är helt enkelt inte ett bra ekipage.:3

Innan Crow blev inriden ordentligt och innan jag blivit av med hästrädslan var det Dacke jag red på eftersom han är en trygg och stabil häst. Han är fin, men inte min typ…Jag känner inte att det är en häst som är intresserad av att arbeta med mig, han är gladast om saker och ting är som de är. Lite som pappa - han vill också bara rida kravlöst och ha en bra stund.

Det jag är tveksam till emellanåt är om jag bör ha två hästar. Dacke kan aldrig bli min ''andra'' häst, han är pappas första häst ;)  Ofta känns det som att jag absolut hade mått bra av en häst till, men ibland undrar jag lite.

För det mesta när jag ridit Crow och kommer hem har jag enorm lust att rida mer, rida ut en sväng till, men då är Crow rätt trött (efter 3-4 timmar ute) och vill ju in till sitt kraftfoder eller til gräset i hagen. Trots att det är mörkt tidigt nu och det inte är varje dag jag är ledig och kan rida, så de dagarna jag är fri vill jag rida mer. (och pilla och rykta.. fast det har jag ju gjort med Solon..) Jag skulle också vilja kunna arbeta mer i just trav och galopp, samling m.m. Speciellt nu när Crow bara ska skrittas (töltsättning bl.a.) men även annars. Det är inte Dacke rätt häst för, inte på det sättet och inte för mig. Det har hänt att jag ridit honom efter att jag ridit Crow, men det har inte varit några sådana ritter som jag tänkt mig. Trevliga och fina, men inte på det sätt jag önskat.

När jag tänker på det känns det självklart att jag vill ha en extra häst. Sen kommer en liten röst ibland och frågar vad det ska vara bra för.. och påminner om kostnader.. men kan man spara 2-3000kr varje månad så ska man väl kunna hålla en häst till när man inte ens behöver betala stallplats och hö? :3 Rädslan att det ska ändras finns iofs, Crow har jag nog råd att stalla upp, men en till? Å andra sidan finns ju inget som helst tecken att det ska ändras inom de närmsta 20 åren.. och om det gör det har kanske min jobbsituation eller nåt också ändrats, eller så har jag köpt en liten gård eller vad som helst.. man kan ju inte leva i rädsla för förändringar..

Tusen
0

Ja mina barn tävlar sina hästar. Numera i trav och monté men ska numera börja med klassisk körning. Tidigare tävlade de i galopp och hoppning också.

may-britt
0

jag har 5 och  det er for mycke men den 5 er en 20 åring is så  hon behöver inte rides vär dag.

min isabella valck  står och  vilar etter kurs och  så  han red jag inn och har lagt inn tölten så  det er Filma och  Eldfari jag rider nu jag tycker det er greit med 2 hästar sen noen dager vile trenger de med och  da kan jag ride en av dem mens den andre viler.

i full trening er 2 passe men 3 for mycke.

jag starter opp med den 3 i  mars da skal han rides for fult men har jo noen månter jag bare skritter han och  så  for och  få  han i  gang men etter det undrer jag om han skal få  gå  til min trenar for rest trening på  tölten och sterka sin overlinje så  har jag 2 och jobba med 2 månter hos min trenar fra mai hadde värt passe for han.

Linnea
0

Jag äger två hästar, nu är travaren hos en fodervärd. Det kändes för mycket med två för jag har inte tid att hålla de båda i full kondition utan det blir lite hit å dit och då blir jag så matt så det blir inget gjort. Allt eller inget liksom. Jag kan inte heller med att träna en och ha en drällandes i hagen, så för min del var det bättre att lämna honom på foder. Då har jag ju en chans att få tillbaka honom senare eftersom jag nu har en c-ponny som förhoppningsvis ska kunna börja tävla om 1-2 år. Har tänkt tävla honom lite själv nästa år, som ungponny (sista året det går) men sen hitta någon annan. Så nu är det utbildning som gäller. Fodervärden blev såklart väldigt glad över min häst och de verkar trivas jättebra ihop.

Å andra sidan trivs jag nog egentligen bättre på ponny så jag vet inte hur jag ska göra, det får tiden utvisa.

Skynda långsamt så går det fortare.

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har två egna hästar.
fast bara 1 som jag kan rida, lillen red jag när jag var liten. Jag vet faktiskt inte hur jag hade gjort då jag haft häst sedan jag var 5 och vå egna sedan jag var 9.
Kunde nog haft 1 så länge jag vetat att den fortfarande haft sällskap av andra hästar i hage och stall.
Hade jag inte fått Peewee hade jag ju fortfarande bara haft Tuffis förmodligen,,,fast då hade det inte varit någon ridning alls.

pluttanna
0

Jag har 2 st i olika grenar.

Jag tävlar i ena grenen. Den andra är unghäst än så länge men meningen är att jag även skall tävla med den.

För mej så kan jag inte vara utan någon av hästarna då det är två helt olika grenar som jag inte kan välja mellan. Jag försökte ett tag och bara hade en ridbar häst i en gren men det slutade med att jag skaffade en till häst.

Igentligen har jag några till. Men inte hemma. JAg står som ägare men har gett bort dom/lämnat ut dom på foder då dom är pensionerade.