Hur ska man välja!?
Jag har haft lite kris i höst, helt okej kris egentligen. Det handlar om att jag vill göra allt, helst samtidigt och på en gång!
Jag kan helt enkelt inte välja vad jag vill göra och träna på inom hästeriet. Skulle nog behöva minst tio hästar för att kunna göra allt jag vill, men nu har jag ju tyvärr bara en, och han har jag bara fem dagar i veckan..
Jag har hittat NH, enligt Parelli, för drygt ett år sedan. Och där känner jag mig hemma, det är något jag verkligen vill göra.
Men jag vill också träna vanlig engelsk dressyr och kanske tävla lite så småningom. Och de två sakerna går väl att sammaföra helt okej.
Men jag vill också hålla på mer med trickträning och hoppning. Vill också testa på vesternridning, distans, akademisk ridning, centerad ridning, tornerspel, bågskytte från häst och en massa annat!
Men jag vet ju att jag inte kan hålla på med allt, det blir ju bara virrigt..
Har ju problem redan nu med att hinna med allt inom PNH jag vill göra och träna. Alltså går det ju inte med ännu fler saker!
Men hur ska man välja? Vad ska man prioritera? Hur har ni valt?

prova på de olika sakerna och se vad du fastnar för..
det är inte helt lätt att välja inriktning, för mig tog det ganska lång tid innan jag bestämde mig för att sattsa på dressyren, jag själv har bara vänner som hoppar, därför ville jag också hoppa för att ha gemensamt intresse med dem, problemet är att min lilla skitponny Japp har skrämt livet ur mig vad gäller hoppning, så jag velade fram och tillbaka när jag skulle köpa min första stora häst, hopp eller dressyr, dressyr eller hopp. och min första stora häst, Schess var perfekt allround, så jag både hoppade och red lite dressyr, sen när jag sålde honom hösten -07, stod jag där igen, hopp eller dressyr och det var väl först under mitt individuella val i skolan som var dressyr som gjorde att mitt dressyrintresse satte ordentlig fart, och det var under våren -08, så sedan dess så är jag enbart inne på dressyrspåret.
jag tror man måste prova sig fram och testa för att se vad man fastnar för.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Som #1 säger prova dig fram & vissa av aktiviteterna går kanske att kombinera? Mina ponnyer tävlar i trav, monté, hoppning & galopp. Tränar även traditionell körning med dem, både enbet & par. Nu när jag äntligen har hittat nya ryttare så ska de även ut i dressyr & ev fälttävlan. Den stora (varmblod) gör inte lika mycket, tävlar bara i trav & monté och ska såsmåningom debutera i dressyr & distans…
Jag håller med om att man får prova sig fram!
Du kanske dessutom kan prova på lånad häst som redan "kan" sin gren väl. Jag menar så du verkligen känner om det är något för dig att träna på med din egen häst.
Att priortiera kan vara svårt när det är mycket som man vill göra. Man får helt enkelt prova sig fram och kanske välja ut ett par saker man vill syssla med. Framförallt får du se vad hästen vill syssla med och passar bäst som, han kanske inte alls gillar att hoppa eller funkar som tornerspelshäst, och då kan du ju ägna dig åt något annat tills du får en häst som funkar inom dessa grenar.

Du väljer en hästfilosofi på vilket sätt du vill nå hästen, därifrån tränar man.
Då skiljer det inte så mycket, allt är en fråga om grundträning, jag har vandrat från hopping och ponnygalopp till dressyr och kört en hel del häst och nu är det western som jag funderar på att träna och kanske tävla lite lätt. hela vägen har jag haft en vilja att nå resultat i samarbete och harmoni med hästen, det har faktiskt gjort att jag bytt inriktning ibland, på grund av hästen, det är roligare än att byta häst.
Inget utesluter det andra, om man låter livet flyta och låter omständigheterna styra så kan man åka på roliga kurser i alla discipliner med hästen om växling förnöjer. Dyker det upp något roligt åk iväg på den träningen och testa.
bara man har en röd tråd hur man vill ha kontakten med sin häst för man ska inte kompromissa med sitt hjärta även om man är på en kurs eller tränar för en tränare.
Jo, testa ska jag definitivt göra när jag fär chansen!
Men är lite rädd att när jag väl testar så kommer jag tycka om allt också och vill hålla på med det,. Jag är sån, gillar det mesta. :)
4: Denna gång var det faktiskt hästens förtjänst att vi bytte till PNH. Höll på med bara engelsk ridning förut och det tråkade ut hästen totalt, men nu när vi tränar PNH så fungerar den vanliga dressyren så mycket bättre också. Och det är ju mest bara jobbigt, för då vill jag ju träna det mer.. :)
Men har ju definiivt valt min hästfilosofi nu.. Så du tycker att jag ska ta den med mig och testa annat? Spännande tankesätt, vill jag testa. :)