Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 679 ggr
PimTheGreat
0

Hovfråga

varför är det dåligt om hovarna växer dåligt?

PimTheGreat
0

*putt* ingen som vet????

Rita-S
0

nej altså det beror ju på flera saker :) tex en skada i hoven tar då lång tid att få bort, om hästen skulle ha otur att riva av sig en sko och riva av en bit med hov skulle det ta lång tid innan det blev bortvärkat.. just nu är mitt huvud inte med mig så jag kommer inte på fler grejer, men det kanske andra här gjör

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

MinnaA
0

en hov behöver återförnya hornet 1 gång/år, en häst som är barfota gör det men inte en häst med skor då skon gör att hoven inte kan växa som den ska. jag är ingen skomotståndare så men en häst utan skor mår bättre rent kroppsligt. men som sagt blir det isgata i hagen så skor jag mina hästar men då med hippogrip som är en sko av nåt gummi/plastmaterial. min gamling (24 år) har haft en hovspricka i flera år men sen när jag tog av han skorna så började den äntligen att växa ner. sen har mitt fullblodssto slutat hänga i VF knä sen jag tog av henne skorna.

0

fortsätter lite på föregående. växer inte hoven så funkar inte hovmekanismen. när hästen trampar ner så pumpas blod genom hoven. utan blod får den ju inga viktiga ämnen.

det #2 säger stämmer inte alls med vad jag fått lära mig. bara för att det faller bort en bit på hoven så sluter den ju inte växa, utan tvärt om den växar så in i tusan för att "laga" hoven!

Rita-S
0

#4 jag sa ju inte alls att det slutar växa! Jag sa att OM det är dårlig växt på hoven så tar det lång tid innan man fått bort det, himla skillnad.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

0

#5 okej då misstolkade jag väl det då. men jag har läst det några gånger nu och jag kommer fram till samma sak ändå.

emsems
0

det enda jag kan komma på är samma som #2.

Rita-S
0

Fråga: Varför är det dårlig om en hov växer dårlig (altså förutsätning for frågan är att en teoretisk hov växer dårlig, vad kan va konsekvänsen av att den växer dårlig)
Mitt svar: tex en skada i hoven tar då lång tid att få bort, om hästen skulle ha otur att riva av sig en sko och riva av en bit med hov skulle det ta lång tid innan det blev bortvärkat..

Som ett direkt svar till frågan. Hoppas det är 100% tydligt nu..?

0

#8 okej

en annan sak är när hästen går oskodd. oftast funkar ju hovmekanismen då så hoven växer som den ska. men skulle de va så att de inte funkar så slits hovarna för mycket. därför brukar man verka ofta men lite när man precis tagit av skorna för att stimulera tillväxten.

Rita-S
0

#9 jo det har jag hört från fler hovisar faktisk, att det att värka ofta stimulerar hovväxten och är jätteviktig i början, dom sammanliknade med att klippa litegrann hår på sig själv, det stimulerar växten av håret och det är mindre skade som händer med håret då flisiga toppar försvinner innan dom "sprider" sig uppöver :) Samma sak sa dessa hovisar gjäller för hoven, men samtidig poengterade dom att det är inte alla hovar som mår bra av att värkas ofta hela tiden, man måste tilpassa värkning till varje hov. Vilket jag tycker värkar logisk i alla fall

0

#10 ja självklart får man ju gå efter just den hästens hovar det handlar om. oftast börjar man med korta mellanrum och ökar sen när hovarna kommit igång, som jag sa i #8 :). helt klart logiskt.

PimTheGreat
0

ok…tack för svaren…