Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2157 ggr
ebengtssson
0

stallhyra

jag har en fråga till er. När min syster flyttade hemifrån (1/11) så sa vi att hon skulle betala hyra eftersom jag får ta hand om hennes häst, köpa fodret för egna pengar o.s.v Men hon har fortfarande inte betalet, då undrar jag om man får skriva över hästen på mig utan att hon vet om det? (´jag vet elakt men när hon inte hjälper till, inte ens frågar hur hästen mår så fattar man ju inte varför hon har en häst! + hon har varit i stallet en gånge sedan dess och det var för att holslagaren skulle komma och hon skulle betala honom). Jag har läst att om man har in inackodering som inte betalar sin stallhyra på 3 månader så får s'lja hästen och behålla de pengar som personen är skyldig en, kan jag göra samma sak fast skriva över honom på mig (han är inte värd så myket nu p.g.a inte igångsatt efter två skador förra året (slet av långatåsträckar senan förra sommaren och en spark skada i dec förra året + travare.

Och länner hon för att sälja hästen när jag har lagt ner en massa tid för att utbilda hästen så förlorar jag på det så jag hoppas ni förstår vad jag menar. Jag sliter inte med en häst i onörden speciellt inte om den inte är min!

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Cilla89a
0

har ni skrivit något kontrakt?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Caspianowner
0

Nä du kan inte skriva över hästen på dig utan hennes medgivande.

Är det så hon inte tar ansvar för sin häst får du helt enkelt se till att hon antingen själv tar med sig hästen eller så får du strida för att få hästen över på dig, om det är det du helst vill.

Stå på dig !

ebengtssson
0

okej, tack så mycket :) Får la se vad hon gör…

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

missLilja
0

skriv ett avtal med syster, även fast man e släkt ska man ha det på papper ifall man måste gå vidare.Rynkar på näsan

ebengtssson
0

#4 jo det är sant men det känns så dumt… Men jag får la prata med henne.

satilaryttaren.se

thilda-
0

du kan skriva över hästen på dig om hon är under 18 och du är över..

mariajalrup
0

Men jisses, det är din SYSTER - mitt råd är att ni ska sätta er ner som vuxna människor och prata igenom saken! Och dessutom, tänk på att det är ett levande djur ni har ansvar för - inte ngt man slänger iväg hur som helst för att få ut sina pengar:(

Zadeira
0

Hur gamla är ni? Och vad för kostnader betalar hon själv för hästen (eller gjorde innan hon flyttade)?

Har man inte råd att ha häst så ska man inte ha det. Bara för att hon är släkt betyder det inte att hon kan låta bli att betala. Hur hade ni gjort om det var en utomstående inackordering som inte betalade sin hyra? Ni borde sätta er ner och ha ett ordentligt samtal med både dig, din syster och era föräldrar. Ni kanske kan komma överens om ex att du blir fodervärd, så att hon enbart betalar försäkring?

Ta reda på vad hon egentligen vill! Kanske orkar eller vill hon inte ha kvar hästen längre? Kanske är det svårt när hon precis flyttat hemifrån och behöver en extra månad på sig med betalningen? Det är helt omöjligt för utomstående att säga vad du ska göra om du och din syster inte ordentligt pratat genom hela situationen. Innan du gör något annat bör du prata ut ordetnligt med henne för att se vad som lett till att hon inte betalat, varför hon knappt varit hos hästen eller sådär. Det finns kanske en förklaring…

ebengtssson
0

#6 hon är över och jag är under 18..

#7 Problemet är att jag och min syster inte har jättebra kontakt, varken när hon bodde här eller nu när hon bor hemma och hon blir bara sur när man nämner hästen><

#8 hon betalade hela hovlagaren (1000kr) & försäkringen + var trejde gång vi köpte ensilagebal (500 kgs) Men redan innan hon flyttade så red hon inte, utan det gjorde jag. Så det kan inte bero på att hon har flyttat och det är stressigt och jobbigt med flytten, för det stämmer inte..

satilaryttaren.se