e riktig ond cirkel
tips tips tips , jag kan inte rida längre jag fastnar bara i handen och hästen blir tyngre och tyngre i munnen och springer i väg
har ni några bra övningar både för min balans och övningar till hästen

rider du för tränare? annars är mitt tips att börja rida för tränare :)
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Ja jag kan nog bara ge dig samma råd, att rida för tränare. Just händerna är svåra när man börjat bli låst, och då krävs det nästan någon som påminner en hela tiden.
Alternativet är att det finns någon speciell orsak till det, själv har jag större risk för att bli stum i handen när jag använder handskar t.ex. Vilket är ett problem för mig vintertid eftersom jag har väldigt dålig blodcirkulation, speciellt i händerna, vilket gör de iskalla och stela, och därmed riskerar jag att bli stum även utan handskar. 
Men mitt råd är ändå att börja rida för tränare, det hjälper väldigt mycket.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
jo jag ska byta stall i slutet av dec och då har jag möjligheten att rida för tränare , men tills dess =) inte ens det minsta råd 
#3 Det enda jag kan tänka på är att försöka ständigt tänka på det, röra händerna så mycket som möjligt (små rörelser då, så du inte stör hästen för mycket, men bättre att sitta och småta och ge hela tiden än att bli hängandes), och koncentrera dig enbart på det och inget annat, eftersom det då är lätt att glömma bort händerna.
Rider du med vantar/handskar nu under vintern?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Håller du balansen i tyglarna så det är därför du fastnar? i så fall kan det vara en god ide att helt enkelt släppa tyglarna och träna balansen. om du inte vet om det är orsaken, testa å släpp och se vad som händer ;) håller du balansen med hjälp av tyglarna kommer det bli rätt vingligt för dig att inte längre ha nåt att hålla i. (du behöver ju inte släppa tyglarna helt från händerna, du kan ju hålla i dom men ha dom så långa att du inte rör hästens mun över huvud taget)
och såklart, börja rid för tränare!! =D
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
red på nytt och verkligen tänkte på mina händer men om jag små pillar börjar hon panik tugga ist , ska rida med hack har jag bestämt nu tills jag flyttar och när jag kan börja rida för tränare så tar jag bett igen , jag vet att det är mig det är fel på för hon är så underbar att tömköra då blir det inga små pill men hon hänger sig inte fast heller , i hacket går hon fint och inte det minsta irriterad dock kan hon va ganska segstannad i galoppen men det lägger jag på hyllan nu nu blire skritt och bagra det
rid på lange tygler til du finner en trenar kan väre at du henger deg lite på tyglen for och holde balagsen
den beste rytter kan gjöre det noen ganger har du nytt ytstyr sadel eller så?
7# rider barbacka sen i augusti men det hände redan när jag hade sadel :(
Testa sätt tyglarna "åt andra hållet" genom handen. Alltså att de går från hästens mun, via tummen och ner genom handen istället för upp.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
smart det fungerer
Rid på lång tygel ett tag. Eller sätt på ett skarpt bett - så vågar du inte bli låst i handen.. *angel*
Påminn dig sjlv när du rider och lossa händerna igen.
Min tränare gav mig en uppgift; att rida med händerna rakt ut på halvlånga tyglar. Så att jag hade typ en meter mellan händerna. På mig var det för att jag lade tyglarna över manken (som i neck reining), men det hjälper när man blir låst i händerna också. Så kommer man på att man måste använda hela kroppen för att rida, inte bara händer och hälar :P
Jag använder den övningen numera när jag känner att jag är på och ska pilla för mycket; pillar för att få in nosen, pillar för att svänga, pillar, pillar pillar i tyglarna.. så tar jag isär händerna och på något magiskt vis rider jag med kroppen, svänger för skänkel osv och plötsliugt hamnar nosen rätt också ;)
Dessutom får alla som tittar på sig ett gott skratt :P
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.