Hjälp-märke, prissättning m.m.
Detta är ingen annons!
Jag har fått tag på Massor av begagnade hästsaker. Några som sålt sin häst gav sina överblivna saker till mig och så är det annat man samlat på sig/fått underåren.
Jag har ingen användning av detta längre och det ligger bara ivägen. Så jag håller på att smörja upp allt för försäljning. Det var visst mer än jag trodde, snart gått åt 3,5 liter olja och jag är inte halv klar.
Nu tillsaken. Hur prissätter jag dessa saker på bästa sätt? och hur kollar jag upp märken m.m.?
Det är svanskappor, martingaller, träns, nosgrimmor, pannband, tyglar m.m. och hur ska jag veta vad som hör ihop exakt?
Kollar klart färger och spännen men endå? det är mkt saker.
Har tex. en sidepull mkt vacker i mina ögon. Har bara hittat en som ens liknar denna på nätet och den kostar 1500:- ny pris. Vet inte om det är samma märke. På min sidepull finns en liten stämpel med en treklöver vacker detaljerad misstränker att detta är någon form av märkning.
Sedan pannbanden? finns, svarta, bruna, svarta med vit fording, röd fodring, vit och blå fodring m.m. Hur vet jag vilket panband som hör var? bättre att sälja dom för sig?
Jag är verkligen helt borta. Efter som jag inte vet så mkt om dessa saker. Vet inte märke, ålder, stl inget…
Men det mesta verkar vara i bra skick och är riktigt finnt uppsmörjt.
Någon som har något tips om hur jag kan göra?
Ja allt efter hur mycket använt de är är de inte så gätte slitet kostar förstås mer och de som är mer slitet kostar mindre mm.Du får känna efter själv.Man kan också prata med köparen och se vad den är redo att ge för den.Och säga ett min pris mm.
Jag är ev intreserad av sidepullet.
Mitt tips är väl att det du inte är säkert kan para ihop med något säljer du separat.
Prissättning beror ju dels på vilket märke det är om sådant går att utskilja, dels på hur använt och slitet det är. Kolla nypris samt begagnade priser på nätet och se på ett ungefär vad det går på. Google är din bästa vän 
De saker du är osäker på storleken mäter du och skriver ut måtten.
Jag hoppas vi får en lista här inne på vad du har att sälja, jag är på jakt efter en del saker faktiskt.
Låt folk lägga ett "bud" du frågar vad personen kan ge, låter det bra så tar du det :P

Tack allihop.
Jo jag antar att jag får samla ihop alla saker när jag smörjt klart. Och sortera efter färg på läder spännen m.m och sedan kolla vilka som är märkta. Det mesta är i fint skick.
När jag annonserar ut det sen kommer det med bilder. Har 4 modeller som ställer up.
En som går i stl minishettis (om något passar honom), en som går ponny/cob, en som går cob/full mot cob och en som går cob/full mot full. Så får jag väl lägga ut mått på allt också.
Igår trodde jag att jag snart var klar så idag tog jag tag i allt och rotade fram allt. Vilken blåsning jag är inte halv klar…var visst mer än jag trodde.
Gissar att jag får sätta en ca pris och sedan kolla vad folk kan tänkas bjuda.
Finns det något sätt eller ställe man kan hitta märken? Menar dom saker som är märkta jag vet inte vad det är för märken. (
har nog aldrig köpt en märkes sak i hela mitt liv så…jag är inte så insatt).
Vet tex att den ena pannbandet är märkt med ett litet häst huvud med taggig man på minner om polux hästen nästan.
Finns det något sätt att hitta dom eller är det bara chansa och leta runt på google?
de går nog att leta upp på googel antar jag.
Sen kan du anonsera göra ett inlägg här och vissa upp pilder på allt du säljer de gjorde en medlem här ine.Så tycker jag du ska göra.Och alla som va ev vid inträse fick skriva vad de va intreserad av mm
Sälj genom Tradera så behöver du bara sätta lägsta pris, sen sköter det sig självt! =)

Kollat genom sakerna lite,,,fan vad svårt det är>.< mkt har ju lika färger och liknande spännen,,,och inget satt ju ihop när jag fick det…ett sidstycke för mkt har jag i allafall… och sen har jag ett par sidstycken utan nackstycke med matchande pannband O.o,,, ja vi får se vvar detta slutar…
Saker som är lite finare och mer kvalité och inte slitet kan du ju sätta ut för kanske 2/3 av nypris eller som sagt bud.
Men träns osv är det svårt att få mycket för, det finns många helt ok träns idag som bara kostar 2-300 kr såvida det inte är specialträns av något slag eller med extra detaljer. Jag har själv sålt fina träns som är sparsamt använda för ca 100 kr/st+frakt men hittar jag märkena på dem så vet jag ju vad de kostat från början och kan ta halva priset eller så~.
Ett tipps om du har en ridsport affär någonstans i närheten så kan du fråga om du kan få sälja dem där (jag har gjort så) då sätter man ett pris, men man får tänka att affären vill ha en liten slant för att de säljer det åt dig (lånar ut lokalen så att säga) så du kan inte sätta för högt heller.
Bättre att sälja lite billigare och få iväg allt än att vilja ha lite dyrare och stå med hälften kvar!
Hakuna matata!

#9 jag hade väl inte tänkt mig mer än max en hundring per komplett träns,,,sen hur mkt komplett det blir vet jag inte,,,
Det är väll sidepullen som står högre men restan är inga dyra saker.
Sen är jag inte desperat att bli av med allt på en gång,,,jag har bara tänkt fixa upp det och lägga ut det till salu om någon vill ha det.
Sidepullet låter intressabnt :P
Jag röstar på att du säljer genom tradera :) Inte sidepullet då, det kan du råka lägga i ett paket till mig ;)*skämt*
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag har satt mina priser såhär
Träns normalslitna 50-75 beroende på kvalitén, mkt. fina 100
Täcken (tvättade) ca 1/4 av nypris.
Bett 20-40 kr beroende på variant
grimmor 20-50 kr beroende på hur slitna de är (inte läder)
Ridstövlar i gummi/slitna i läder 100 kr~
Sidepul vat jag inte vad normalpris ligger på men oavsett om det är "märkes sidepull" eller inte så kanske det finns liknande billigare på andra varukedjor, så lägg hellre under deras pris (så länge de är i samma kvalité ungefär). Kostar det 500 kr nytt kanske du kan ta 200 kr + frakt för det?
Själv så tycker jag du hellre ska sätta ett pris på det och lägga upp det på hastnet eller här på ridsport.ifk. Men jag tror inte du behöver lägga upp det på tradera eller så :P
Hakuna matata!

Annonsera gärna på newforestponny iFokus sedan.
Jag letar efter täcken stl 125 :)