Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4624 ggr
Rafflan
0

Ha häst på foder?

Ni som har/har haft/lånat ut häst på foder, har ägaren några kostnader alls för hästen?

Fiona
0

Ägaren står bara för försäkringen i alla våra fall :)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Cilla89a
0

Jag har varken lånat på foder eller lånat ut på foder, därimot dem jag känner som lånat på foder (5 personer) där har ägaren stått för försäkringen, skulle tro att det är för att vara garanterad att hästen kommer hållas försäkrad, hade ju varit snöpligt om fodervärden glömt eller struntat i att betala försäkringen, och så vips så skulle hästen vara oförsäkrad.
Men resten har fodervärdarna stått för :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Fiona
0

Jag tycker att ägaren ska stå för försäkringen för om det händer hästen något och den måste tas bort så är det ju ägaren som ska få ut försäkringspengar. Om man som fodervärd står för försäkringen så upplever jag det som att man som fodervärd ska få ut försäkringspengarna på hästen :P Och om jag lånar ut en av mina hästar så vill jag ju ha försäkringspengarna för den om det skulle hända något, rlrigt men ni fattar nog!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

may-britt
0

jag har stått for forsikringen och  foderverd for mat skoing och  så

kaka1234567
0

De vanligaste är att ägaren står för försäkringen.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Rafflan
0

Om man hyr en oförsäkrad häst då? Då måste väl jag stå för försäkringen va?

Vet om folk som har oförsäkrade ridhästar

Fiona
0

Då får man väl komma överens med ägaren om hur man ska göra, vill man betala en försäkring så borde de ju inte vara något problem. De flesta som hyr ut brukar väl dock vara försäkrade =)

Jenny

kaka1234567
0

Jag skulle nog inte villja stå för försäkringen.Antingen delar man den kostnaden med ägare eller får ägaren betala helt själv.

_Mvh kaka
_

Rafflan
0

Okey ;)

kaka1234567
0

=)

_Mvh kaka
_

may-britt
0

men i agria får man inte forsekra häster over 17 år??? eller tar jag fel nu

hav gjör man da viss hästen er for gammal

J-Parnebo
0

Min ponny är uthyrd nu, och vi står bara för försäkringen och fodervärden betalar allt annat.

kaka1234567
0

#11.NU kar de komit en nu drej att man får försäkra sin häst upp til 21 på agria.

_Mvh kaka
_

kamp-border
0

Jag ska kanske ha en ponny på foder och vill veta exakt alla kostnader…

men jag tror att ägaren sår för försäkringenGlad

kaka1234567
0

Ja de är oftast så.Men om ägaren inte har försäkring på hästen så kan de bli så att den somm hyr får stå för de eller om hästen är för gammal mm.

_Mvh kaka
_

Cilla89a
0

Hyr för guds skull aldrig en häst utan en försäkring, det blir ju svindyrt om hästen skadar sig och behöver veterinärvård! För oftast eller i så gott som alla fall får fodervärden stå för veterinärkostnader, och utan en försäkring så blir det dyyrt!
Se isåfall till att hästen blir försäkrad innan den hämtas och att karens tiden är passerad..

Rafflan
0

#16 jo därför jag tänkte skaffa själv om hästen inte var försäkrad ;)

Tusen
0

Då vi lånat hästar som inte varit försäkrade så har man kunna sjukfallsförsäkra dem årminstonde. Det är ju en trygghet för mig som fodervärd också. Livförsäkringen har jag struny´tat i då livförsäkringen i så fall skulle falla ut på ägaren och den smällen får i så fall hästägaren ta.

Visst får man väl veterinärförsäkra en äldre häst? Vi har vet.-försäkrat en 20 åring i IF utan problem.

kaka1234567
0

#18.NU blev jag nyfiken på dena försäkting för om jag får lyckan att köppa bebbe kommer han typ va 21-22 kommer man kuna försäkra han då på dena försäkring du talar om ?

_Mvh kaka
_

Tusen
0

Ring IF. De hjälper dig säkert med det. Veterinärt verkar det gå i alla fall. Liv tror jag tyvärr inte att du får. Vet heller inte om det är rasbegränsningar. Vår, är en shettis och de lever ju i allmänhet rätt länge.Glad Lycka till!

Du tror inte "Bebbe" redan har en försäkring som du kan ta över annars? Då är det lättare.

joooossan
0

Min ena häst är utlånad. jag betalar full försäkring :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

kaka1234567
0

#20.Nu blev ja intreserad av dena försäkring kan man även försäkra en häst som är 21-22 och älldre på dena försäkring du talar om ?

_Mvh kaka
_

Cilla89a
0

#22 ta över den befintliga försäkringen när du köper honom, det är det smidigaste och säkraste.

kaka1234567
0

Ja men de va jävligt smart bara att jag inte vet om han är försäkrad .Men jag hoppas att han blir min =) Asso de vore skitt smart att göra så.Tack Cilla Flört

_Mvh kaka
_

Tusen
0

#24 Som sagts tidigare: Ring IF och prata med dem.

Rafflan
0

En tanke till:

Om jag som fodervärd tecknar liv på hästen får ägaren då pengarna om den dör under tiden jag har den?

Asså går pengarna till ägaren eller den som betalar försäkringen?

lisette
0

den som äger hästen väl. frågan är varför du som fodervärd vill teckna en livförsäkring på en häst som inte är din?

CelsiusT
0

Det är olika och beror ofta lite på varför man tar häst på foder (vid varje enskilt fall gör man upp om detta så båda är överrens). Men oftast är det ägaren som står för försäkringen och som betalar försäkringen (ibland står ägaren för försäkringen men att FV betalar den, då genom ägaren, ibland delar man på den ex. ÄG betalar Liv och FV betalar Vet vård).

Det ligger i bådas (ÄG och FV) intresse att häten är försäkrad. Ägaren vill kanske att hästen hålls försäkrad så att h*n får ut livbeloppen om hästen förorsakas, och även att hästen verkligen får vård vid sjukdom/skada (men då FV är den som betalar för skada behöver inte ÄG bry sig om hur denne betalar - FV kanske är mångmiljonär, försäkringar är ju trots allt i första hand till för dom som inte kan punga ut massa stora pengar hur som happ).

FV är väl den som har störst intresse i att hästen är försäkrad då det är denne som får stå för kostnader vid vet vård, dock är denne inte intresserad av Liv-försäkring (jag skulle aldrig betala Liv för en häst jag inte äger).

Kruxet är följande: Om ÄG står för försäkringen och betalar den så har inte FV koll på att det blir betalt och när en olycka sker kanske ÄG har missat att betala och vips står FV med stora skulder hos veterinären. Samtidigt (hoppas man) så värnar ÄG om sin häst och vill vara säker på att FV håller den försäkrad (trots allt inte många som kan punga ut med så mkt pengar) och står FV förförsäkringen så har ÄG dålig koll.

Jag hade nog gärna stått för försäkringen själv som FV (dock ej liv) eftersom jag då får skylla mig själv om jag glömt betala. Det är ju jag som använder mig av försäkringen och då har jag stort intresse i att den betalas. Jag kan även då själv vara med och bestämma vad som ska ingå (vilket avtal man vill ha, ex hur högt belopp man vill ha).

Medarbetare på westernridning.ifokus

may-britt
0

hvem betaler mellom legget egendelen viss noe hender selv om man har forsikring så  er det jo  en dal och  betala mellom viss noe skal hende er det forvert eller egar.

noen som har en kopi av en foderavtale?

CelsiusT
0

#29 Hur menar du? Vilken mellan del? mellom=mellan? Kan du förklara lite tydligare är du snäll, jag förstår inte ditt inlägg och din fråga.

Medarbetare på westernridning.ifokus

may-britt
0

det er nu  så  at  viss noe hender har eier en egenandel og betale i  mellan selv om forsikrings selkapet betaler rest.

la meg si det så  viss jag får en sjuk häst och  det kostar typ 10.000 så  moste jag betale mellom legg på typ 2000kr

sen de betaler inte alt hvem betaler det fodervert eller meg som eier?