förvaring av hö/silage?
undrar hur ni förvarar ert hör eller hösilage som har stora balar?
jag har mina balar staplade utanför stallet, rullar fram en åt gången precis utanför stalldörren och välter upp den på två plast eupallar. sedan tar jag in hö efterhand och lägger inne i stallet på två pallar till. ganska omständigt, men så får det bli om man inte har plats inomhus, än… =)

hösilagebalarna står ute, vid ridhuset för tillfället och körs in en i taget med nån form av maskin till första boxen innanför dörren (där främre boxväggen tagits ner)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag hämtar en bal åt gången (pappa hämtar för han köper av sin granne och tar med sig när han ska till stallet, blir ca varannan vecka). Ställer den upp på högkant på en lastpall/träpall (eu-pall?). Skär av övre delen av plsten och nätet. Tar hö (proppar två ikea-kassar fulla) och går 4-5 meter in genom grinden (balen står precis utanför grinden) och lägger det i höhäcken. Vi har en lika dan träpall som vi lagt ovanpå balen (för att få lite luft + lättare att vika unden presänningen när man tar hö) åsså presänning över alltihopa.
Jag har ju mina på lösdrift så fodrar ju inte inne. Det fungerar jättebra så som vi har det, tycker jag. Enkelt och nära, praktiskt =)
Medarbetare på westernridning.ifokus
Vi har stora balar med kan det vara 6 mindre fyrkantsbalar i, och det går åt ca en och en halv sån liten bal varje dag. Vi förvarar dem utanför ena ladan staplade två på varandra.
Sedan kör vi ut skottkärran och lastar på varje morgon så mycket som vi behöver, brukar få gå två vändor.

Vi har våra hösilagebalar staplade utanför stallet på stallplanen, rullar fram en åt gången utanför stalldörren där vi även har tak över så balen inte blir blöt o.s.v. när det regnar. Sedan öppnar vi, genom att skära nere vid marken runt hela balen och sedan dra bort plasten, så den plast som är kvar är den plasten som balen står på.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Utanför stallet, rullar in en åt gången och sprätter ut den luftigt i en konstruktion av gamla lastpallar. Då torkar den till hö istället för att bli dålig eftersom våra hästar inte äter upp en hel bal snabbt nog :) Lätt att ta ifrån också sen.
Var bonden som slår det som gav oss det tipset, och förutom under rötmånaderna på sommaren, när det är som värst med väta och värme och när hästarna äter som minst, så har det fungerat aldeldes utmärkt utan vare sig mögel eller process i det.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Vintertid förvaras hösilaget (inpackade fyrkantsbalar på ca 400 kg styck) utanför stallet på lastpallar där de öppnas och höet körs in i stallet och läggs på pallar där (en bal går åt på ett par dagar).
Sommartid är det hösilagebalar på 25 kg som används och de förvaras i en "bod" utanför stallet och så körs det in ett gäng som staplas på pallarna i stallet.
I de andra stallen jag haft hästen i har det vart rundbalar på 400 kg som förvarats ute. Även öppnade, men då har de stått under tak (med tre väggar och presenning över vid behov).
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#5 vad är det för konstruktion? bild? =)
#7 Bara ett ''golv'' av några pallar, och väggar av pallar, som dser till att det kommer luft även underifrån. :) Stor nog för att sprida ut det någotsånär (lite större än en vanlig hästbox). Det blir en hög,. men en luftig hög.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Vi köper in en bal i taget, bonden vi köper av kör in den i vår hökammare, kallt förråd. Han har då redan tagit av plasten om balen och vi har lagt en pressening och på den en lastpall som vi ställer balen på.
Packar sedan påsar till hästarna, kvällsmaten, och packar massa hönät att hänga upp i hagen.
Har hösilage.
Vi har våra 45 balar (400kg) inne på logen, med en dörr som har direkt anslutning från stallet. Vi har staplat dem i två lager och vi är två,ibland tre som tillsammans puttar och rullar fram en bal
var5-6 dag. Så skönt att kunna stå inne när det regnar eller är snöstorm när man packar påsarna
En del av balarna står staplade längs väggen vid bortersta dörren på får-logen sen står det en del balar på "berget" mellan broarna till övervåningen på skullen.
Balen som är öppen står på en lastpall utanför stallet vid skötplatsen utomhus. Den göms under en superstor presenning när den står orörd. :)

Vi har alla plastade balar utomhus i långa/höga rader.
Vi har traktor och kör in 2 balar per dag in i maskinhallen.
Där tas all plast och nät bort och sen är det bara att riva isär balen innan fodring.

#8 hur stora balar har du? måste ju bli ganska stor hög! funderar nämligen på att göra något liknande själv.
kan ju förresten tillägga att jag har presenning över balen utomhus som jag har gjort fast med spännband…
höet som är inne ligger på en presenning på pallarna,.

vi har höloft över hela stallet och lite till. allt jobb med att få höet på plats sker under ett par dagar i början på sommaren då. jobbigt, varmt, kvavt och svettigt men skönt när det är klart^^ värre är det med halmen som vi också kör upp dit men där har vi storbalar så vi får inte plats med alla och får köra in några i taget. nu får det väl plats ca 25 storbalar halm men i vanliga fall så har vi inte lika mycket hö så då får vi plats med ca 35-40 halmbalar istället.