Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 711 ggr
LinaN
0

"Puckoponny" del 2

Jag var i stallet igår och fick ut o hämta Harry i leran och höll hela tidne koll på var ponnyn befann sig. bakom mig kom han smygandes och när han var en 3 m från mig lyfte jag ena foten uppåt bakåt (som hot att ajg sparkar) och han stanande. jag satte ner foten, han kom närmare, jag lyfte foten, han stannade.

Jag skaftade på harry och släpade iväg med honom, kvar stod ponnyn so mett levande frågetecken. Jag funderade p ådet där Lorita/gejsa (mitt minne ärkasst) sa o matt han kansk ebara ville bli kompis emd mig. 

däremot blev det kallabalik när hans matte skulel rida honom. Ho nred på den stora grusade gårdsplanen och han försökte gå in i stalelt hela tiden. och vid ett tillfälle stod jag i vägen. jag lade axeln i bringan på honom o knuffade honom bakåt/utåt mot gårdsplanen o efter en del pustande o stönande så sa hans matte "men akta på dig så får jag rida in i stallet och vända, jag fick göra det innan." Så fan helelr at tjag flyttar på mig nu, då komemr han knata tvärs över mig i framtiden…..

Så jag envisades o knuffade slutligen ut hästen ur stallet….

Men när han slår med frambenen i stalelt mot sin matte säger hon ynkligt "Pegasus, sluta…" litet gnälligt och tveksamt. Hennes kroppshållning är helt o hållen undergiven och ömklig helt enkelt….

Och det är flera i stallet som anmärker på att hon itne vågar säga ifrån.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Lorita
0

Härligt Skrattande det är rätt Skrattande sök lösningen hos dig själv och du kommer att finna den. Nu till det stora problemet, ägaren hon borde NH tränas, inte för hästen eller er skull, hästen kommer veta skillnad på henne och på er, utan för hennes skull. Kan ni inte lura henne, typ anordna en filmkväll, det finns ju massa DVD med NH inriktning, kanske kan ni gemensamt hyra en film och låt säga för en kostnad av 50-100 kr fixa en stallfest, med film och lite god mat/snacks. Säg inte till henne hur hon ska göra, då kommer hon låsa sig, få henne nyfiken….hon känner säkert problemet lika väl som ni andra. Få henne att bli nyfiken, det är det viktiga nu.

Fortsätt nu på att vara uppmärksam på hästen och få den att förstå att människan har en radie som den inte får beträda utan att bli inbjuden.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

LinaN
0

*nicka*

Problemet är ju att jag är ny, fast eg är det ju ingen dum idé föreslå filmkväll för at tjag ska lära känna alla…. *fundera*

Men Pegasus försöker fortfarande naffsas men jag säger NEJ! skarpt, medan matte säger ne-ee-eej…..

Så hon borde för sin egen säkerhet lära sig NH, jag förde det ju litet på tal "Har du funderat på att träna NH på Peagasus? har hört att det är bra." och sen frågade jag eg innan dess " Har du gått en NH kurs emd pegasus?" 

Sen har jag jobbat litet emd Harry så hon ser vad jag gör…. Går o stananr  så stananr Harry etc. Så att hon kanske kan förstå att även stora hästar går att ha pli på. Så hon ser vad NH kan göra för en häst o ägare/ryttare/kusk/whatever….

Lorita
0

Fråga henne inte rakt, få henne att bli nyfiken, så hon tror att hon kom på idén Hemlis man får vara lite listig Oskyldig

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Loa-bg
0

Den hästen har verkligen tagit kommandot! Hon skulle nog behöva hjälp.

LinaN
0

Tösen är 14-16 nånting om jag förstått det hela rätt.

I söndags fick vi en ny häst  istallet, Artros-nordisen Rasker. Han har artros i sina ben och är bara promenadhäst menack så söt. 

Ska ta reda på imorrn hur det gick att släppa ihopa rasker och Pegasus. Rasker var 10 år har jag för mig….