En andra chans.
Hejsan!
Jag har nyss tagit hem en häst som jag gärna vill ge en "andra chans". Det är en travare som ledsnat på travet, och är 8år. Han har varit riden i två år innan jag fick honom, och gått monte. Han kan i dagsläget; skritta och trava fint, men i galoppen så är det turbo redan från start, han kan fatta galopp från stillastående också. Men han är endast styrd i munnen, så han kan inga skänklar. Jag testade även en dag att rygga, men det försod han inte, så då fick en medhjälpare knuffa honom lite på bogen så han försod att han skulle bakåt, samtidigt som jag gjorde kommandot, det behövdes bara 2 gånger, sen kunde han backa något steg, så då blev det mycket beröm. Nu fem ridgånger senare så backar han tills ryttaren ber honom sluta, så han är otroligt lättlärd, vilket gjorde att jag föll för honom.
När jag var och provred så var han jättetrevlig, så jag beslöt mig för att ta hem honom på prov (har ca 2veckor kvar av provtiden nu)
Kruxet är nu det, att han har aldrig varit i ett ridhus, eller jag tog med honom till ett ridhus för en vecka sedan och det var då första gången för honom. Han reagerade inte så mkt på speglarna eller folket på läktarn, utan det var nog hela intrycket som gjorde honom nervös. Han har ju nog aldrig sett andra hästar bli ridna på det där sättet, utan han har ju bara sett montehästar. Sen tyckte han nog att det var lite konstigt att det inte var någon "bana" (i typ med travbana) som dom sprang i, utan löst liksom. Sen så har han även problem med en kota bak, dom förra ägarna har brukat tagit ut en veterinär som har tryckt till kotan efter att han överansträngt sig, det är tydligen då han får ont… Det låter ganska konstigt tycker jag.. Han ogillar även bensnörena när dom snuddar emot bakbenen, då kickar han i luften liksom. Kan det vara nå lösa benbitar eller något? Sen slår han även i bakbenen så jag ska ha gamacher på honom när han arbetar.
Han är verkligen supertrevlig att rida, vi red ut en dag och då mötte vi hundar som ser ut som monster (tävlingshundar), och dom reagerade han inte alls på, sen är han trafiksäker också. Rider honom med bomull i öronen till en början, provred utan dem, så de funkar säkert också. Han hade käkat havre och stått i två veckor när jag kom och provred, han var liksom lite pigg, men gjorde inget dumt, så det är ju en genomsnäll häst.
Jag har varit med och ridit in en quartervalack med stenhårt psyke, och han var ganska vild i början, kickade mot skänklar osv, så jag är nog ganska van. Plus att jag har tränare och hästkunniga människor som hjälper mig. Ändå tvekar jag litegrann, känns lite mysko det här med bakbenen…
Han hade varit med i ett lopp och då hade någon anmält honom halt, men ingen annan än den personen hade sett det, men dom tog honom till en veterinär och kollade upp det ändå, men han var haltfri..
Vet inte vilken sajt detta passar bäst in på, så jag lägger in denna text på en annan också, så klaga inte om du skulle se båda, det är ju olika folk på sajterna liksom.

Lösa benbitar kan man bara se genom att röntga.
Att han kickar p.g.a bensnörena kan ju vara så enkelt att han tycker det är otäckt, kanske har han varit med om någon olycka tidigare och därav känner obehag av bensnörena.
Det låter mäkta konstigt "tagit ut en veterinär som har tryckt till kotan efter att han överansträngt sig"
Är han besiktigad? Annars är nog det nog bäst att se till att få honom besiktigad.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#1 Jo, men det är just på högerbak, och det är den kotan som är skum också… :/ Jag tycker också det låter helknasigt det med att trycka till kotan…
Jo, jag ska nog besikta honom innan jag tar över honom helt iallafall.
Asså han var ju en topphäst på travet, bra stam, stått hos proffstränare och har sprungit in rejält mkt pengar, så det är ju konstigt att ingen kollat upp kotan riktigt..

#2 "Jo, men det är just på högerbak, och det är den kotan som är skum också…" vad menar du? är det högerbak som hästen kickar med p.g.a bensnörena?
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Vi har en häst som inte tycker om bensnören, har löst det genom att bara ha en rem som går bakom rumpan och håller täcket på plats. Att du skulle tveka att köpa hästen pga detta med bensnörena tycker jag låter dumt om han är trevlig förövrigt. Vad heter hästen, skulle vara kul att veta
Tänk på att han är 8 år, jag tror ingen häst är utan "skador" vid den åldern.

tänk på att det är mycket jobb att omskola en travare.
att han reagerar på bensnörena kan ju vara så enkelt att han är kittlig. träning och åter träning. ;)
8 år gammal och sprungit in mycket pengar, men säljer honom som ridhäst - känns som något borde vara fel. kolla upp kotan (hela hästen kanske) innan du köper hästen.
#5. 8 år är inte onormalt för en travare att sluta sin karriär inom travet. Låter inte ärskilt konstigt. Men tycker nästan du skulle prata med den veterinär dom använt för att "knäcka till kotan", höra vad denne har att säga om problemet. Ibland när en hästägare ska förklara vad en veterinär gör är det inte alltid som det låter särskilt klokt, men när man får höra veterinärens förklaring så kan man plötsligt förstå vad det är som händer/är fel.
Tror inte att hans reaktion på bensnörena har något med lösa benbitar att göra. Det är nog bara att det är obehagligt av någon anledning (tänk dig själv att gå med snören som kittlar mellan benen). Antingen tränar du det, eller så sätter du en rem från ida till sida under svansen istället.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Ang ridhuset, jag tror inte han regerar på hur dom andra hästarna blir ridna, utan kanske mer att dem är där å går runt på led på spåret osv, det e ju lite konstigt för honom kanske ;)
Och ang att det inte är någon bana, det kommer han vänja sig vid :)
Sen tips ang kotan, prata med veterinären som "behandlat" den och gör en besikting och poängtera då kotan så dem kollar den extra noga ;)
Travares ben slits ju ganska hårt och det gäller att vara rädd om dem när man omskolar hästen till ridhäst, och även kolla upp om hästen kanske redan har problem med benen när man besikter den.
Ang bensnörerna, han är nog bara ovan, på vissta ställen har jag märkt att dom knäpper bensnörerna lite konstigt, dom tar den ena under svansen och sen andra under magen(framför bakbenen) så båda går rakt liksom, men jag tror bara din häst är ovan, så knäpp under svansen istället så täcker inte vrider sig ;)
Travare är ofta ganska bra ridhästar då dom är stress dåliga och inte särskillt rädda för bilar, hundar, traktorer och annat.
Och ett tips, om han är känslig för skänklarna är att vara försiktig med dem och behålla känsligheten och även att lära han lyssna till rösten är bra ;)

#6 beror ju helt och håller på när hästen började springa. har de tagit ut den som två åring är chansen större att den är dålig nu.
många hästar är på sin topp när de kommer upp i åldrarna.
#3 Ja, det är höger bak han kickar värst med, jag lade på ett täcke från vänster sida (utan bensnören) och gick sedan till höger för att rätta till, och tom då kickade han… :( han gör det aldrig annars liksom…
#4 Han heter Crowbar :)
#5 Jo, tvekar lite därför, det med mkt jobb.. Men han är otroligt lättlärd, lärde honom även att flytta för höger skänkel idag, det gick bra, men vänstern var lite sämre :) Det du tyckte var fel, med att han sprungit in mkt och att dom nu säljer honom som ridhäst; Som jag sa, han har ledsnat på travet :) han tycker inte längre att det är kul..
#6 Tänkte ifallatt kotan gör honom öm i hela benet..
#7 Vem sa att dom går runt på led? ;) Dom rider mycket varierat och sällan ute på spåret ;) Jo vi använder mkt röst, och skänklarna använder jag bara så mycket som behövs :)
#9 led å led, mena mest att ni gick på 4-kants spåret kan vara nytt för honom ;)
Jo, men även det är ovanligt för honom hur mycket ni varier, tex 3 hästar på volt, att en massa hästar går efter varandra, det är de som kan vara lite nytt för honom ;)
Ingen sitter väl å harvar varv på varv på varv på spåret ;)
Kolla upp kotan, den blir jag lite orolig för. Låt veterinär kolla igenom alla benen för den delen.. och gärna rygg m.m. också :)
Bensnörena är säkert inget att oroa sig för, lite kittlig eller ovan kanske :)
Och ridhus.. tänkr man efter så är ridhus väldigt konstiga ;)
Inte som stall med massa boxar, och inte som hagen..det är inomhus och ofta ekar det lite konstigt där, ljuset är inte heller riktigt normalt..och ett sån't golv..inomus?! :O Är inte alls konstigt att han reagerar på det, det gjorde Crow med. Han är fortfarande inte van vid ridhus (inte för att jag tränat på det direkt >_>) utan när vi varit där har han varit på helspänn, speciellt med andra hästar där. I ditt läge hade jag bara lett runt hästen i ridhuset, eller om du har möjlighet att vara ensam, släppt honom och låtit honom bekanta sig med det. Och sen bara ridit som ingenting tills han är van.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#10 precis ;)
#11 mjo, ledde runt honom så han fick kika överallt osv :) red aldrig, det skulle nog ha varit lite väl :P

Jag tror inte du behöver vara rädd för lösa benbitar. Hade han haft problem med det så hade han visat det långt tidigare. Som 2- 3 år stod han ju hos en skapligt bra proffstränare så han hade säkert begärt kontroll om han misstänkt någonting då. Det finns ingenting i tävlingsresultaten som tyder på att han haft några direkta skadeproblem. Han var borta ett tag på sommaren/hösten som treåring när han gick ut från proffsträningen, men det kan ju ha varit växtproblem. Annars har han bara haft normal vintervila/träning som det ser ut. Förutom ifjol sommar då han var borta några månader.
/electra, som alltid överanalyserar stc:s info
#13 oj, skulle du kunna skicka länken från den sidan, eller skriva mer info ? :) skulle vara himla tacksam då :)

http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=hestResultat&hestId=519776
Här kommer Crowbar.
#15 ååh, tackar! Är inte så duktigt när det gäller att söka fram information ;)

#16 Det var så lite så. Hoppas du köper honom, det verkar ha varit en hållbar häst som startat kontinuerligt.