Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 5943 ggr
sandraDeLuxe
0

Bett till stark ponny?

Har en ponny som jag idag rider på tredelat bett. I skritt fungerar det perfekt och han lyssnar, men i traven får man sitta och dra och kämpa med honom annars sticker han och travar iväg som en travare. I galoppen är han också stark.

Han klarar inte hoppning så det bli mest uteritter och markarbete, men ibland får man inte ut något vid markarbete då han inte lyssnar.. Vad skulle ni prövat?

/SG

EliseKristine
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jeg har også en ponni som er sånn. Han er sterk i munnen og det kan være som å kommunisere med en murvegg iblandt.. Jeg er for stor til  åri han, så min søster gjør det. Jeg bruker litt forskjellige bitt til han. Han ris i både dressur, monté (trav), galopp, sprang og terreng så han er med i mange grener :) Hvis vi er i ridehus eller på en ridebane går han som regel med vanlig tredelt bitt i dressur. I sprang bruker han pelham med delta, i galopp skal vi nå prøve en kobberrulle (D-ringsbitt), men ellers bruker han pessoa bitt, også til vanlig. Først et to-delt med to ringer, men nå har vi hoppet over til tre-delt med en ring. Han har veldig respekt for pessoa og det fungerer kjempebra! Jeg foreslår at du prøver deg frem litt, og ser hva hesten din liker best :) Thiedemantøyle kan kanskje også være til hjelp? Men husk, det er hånden som utgjør hvor skarpt bittet skal være. Så er du forsiktig og rolig på hånden gjør det ingenting om du bruker et skarpt bitt ;) Lykke til :)

sus-sharon
0

hur mycket har du jobbat med hästen i form av övningar som kräver hans uppmärksamhet och att han lyssnar på vad du vill?

jag tror att vi många gånger försöker korrigera med utrustning istället för att korrigera genom ridningen. därför tycker inte jag att man ska börja med att byta bett eller lägga till annan utrustning. jag tycker definitivt inte du skall sätta ett pessoa på din ponny; det behandlar symptomen så att du slipper se att hästen "är bångstyrig" men hjälper inte orsaken bakom beteendet. bettet kommer kuva snarare än hjälpa.

övergångar, halter och ridvägar som hästen inte kan förutse kan vara ett bra steg på vägen. rid med sätet; ju mer du drar i tyglarna ju mer protester kommer du få. planera dina ridturer, se till så att det inte bara blir samma hela tiden; en uttråkad häst "hittar på" saker för att visa att den är just uttråkad.

medarbetare på djurskydd.ifokus

ebba93
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har en häst som är jätte stark men kan ej ha starkt bett på han för att han blir galnare och tuggar sönder munnen…men så vi har vanligt 3 delat bätt på han:)och de går bra bara att han är stark:P

Fiona
0

Jag har aldrig fattat grejen med att sätta på hästen ett skaprare bett för att den är stark. Chansen är stor att man drar sönder dem i munnen, ett skarpt bett och en bäst som drar! Rid mycket llydhetsövningar!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Alex
0

Lyssnar han inte är det dressyrarbete som krävs, tyvärr. Några genvägar finns inte. Alternativet kan ju vara att testa ett annat tränsbett, rakt t.ex, och se om det fungerar bättre. Men det är fortfarande dressyrträning som krävs, med mjuka händer och ridning med sätet. Att dra i munnen på hästen när han blir stark hjälper inte. Tempoväxlingar, sidförande och andra mjukgörande övningar är jättebra för lydnaden.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

may-britt
0

jag holder med.

har du sjekket tenner och  din häst munn?

ofte ligger problemet hos rytter desverre.

du  moste läre din ponni och  stoppe på  setet och  stemmen prova och  melle deg på et kurs eller få  tak i  en trenar.

du  kan och  lära din häst och  stanna med och  legge spöet på bogen men dette moste du  lära den fra bakken först

kaka1234567
0

SUKAR bara jag är så tröt på folck (Och dessa tråda) som frågar om de ska byta bett bara för att hästen är stark.De fins en anledning tilla att hästen är stark och olydig.Sen skarpa bett är ingen lång siktig lösning bara en till fälighet.

De finns många sådana trådar där folck frågar om samma sak.Jag brukar säga så här de är aldrig hästens fel utan ryttarens.De är inte alltid de stämmer men i dem här sitvationerna gör de nästan de.De beror oftast på ryttaren som inte är tillräkligt kunnig.

Dressyr är roten till lydnad och en bar avslapnad häst så de är de din häst värkar beköva.Jag tycker du ska skaffa en tränare och kanske en duktig dressyr medryttare som värkligen kan rida hästen .I dem här fallen där folck frågar om de ska bytta bett är de oftast brist på erfatenhet.

Man måste rida hästen med sättet jag kan inte rida utan för om jag bara drar så funkar inte de.De geller att ha en mjuck stadig hand en bra sitts och rida med sätet.Om man delar upp min ridning så rider jag 90-95 prosent med sätet och rästen med hand jag brukar knapt använda händerna vid ridning kanske koriskering mm.Men inte mer.För mig är de rent omöjligt att bara rida med handen.Man kan inte åka häst man måste rida häst.De räkerinte med att dra så funkar inte hästar man ska rida på kännsla och vikter och bra komunikation .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

may-britt
0

holder med.

viss du  setter på  skarpara bett hvordan skal du  da få  hästen til och  stanna DU  KAN INTE DRA for da skadar du  hästen sin mund

nei som  7 sier få  hejlp med hästen och  din ridning.

Alex
0

#7 Och handlar det om att ryttaren inte är tillräckligt kunnig finns det ju knappast någon anledning att sucka över dem och säga att du är trött på sånt folk och såna trådar? Försök hjälpa till på ett trevligt sätt istället, så personen lär sig om det handlar om okunskap. Ingen lär sig något av otrevligheter eller besserwissers.

Är du så trött på vissa frågor så du måste sucka över dem så är det bättre att låta bli att svara i tråden.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

kaka1234567
0

#9.Med gud så menade jag inte bara att jag har sätt så många trådar om deta .De va därför jag suka inte om personerna som vill ha hjälp.Jag menade att hon kanske kunde läsa igenom en gammal tråd eller skriva och fråga i en gammal tråd mm.Men om de lär otrevligt ber jag så himla om ursäkt de va inte meningen att låta otrevlig.

Och vad menar du med besserwiswrighet(inget otrevligt) Så jag är en besserwiser nu bara för att jag kan deta ??

_Mvh kaka
_

Alex
0

#10 "SUKAR bara jag är så tröt på folck" inledde du ditt inlägg med. Det tolkar i alla fall jag som att det är folk som skriver såna trådar. Flört

Jag menade inte att du är besserwisser, utan rent allmänt att sån attityd fungerar inte.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

kaka1234567
0

#11.Ok men för låt enu engång ska tänka på hur jag skriver bara att jag har ätt så många trådar av deta slag.Glad

_Mvh kaka
_

Fiona
0

Jag söker inte alltid på trådar med mitt ämne innan jag publicerar trådar…

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

kaka1234567
0

#13.Hallå de räker att en säger till mig Ok  Flört

_Mvh kaka
_

Lorita
0

#0 Ofta kan man byta till ett mildare bett eller ett bett som passar hästens mun bättre och få den mer lyhörd. Alltså du skärper inte upp betet utan ger hästen ett mildare bett som då kan ta bort spänningen i hästen när du rider. Hästen är ett flykt djur och ofta väljer den att fly från smärta och då kan ett snällare bett hjälpa eller ett bettlöst alternativ ett tag.

Jobba hästen i skritt trava den bara korta sträckor och skippa galoppen ett tag när du känner att trav fungerar så läggtill korta galopper, för att hitta balanden på hästen.

Jag förutsätter att hästen är frisk så det inte är smärta i ben eller rygg som den springer ifrån.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

may-britt
0

HALLÅ NR 14 det er 2 gangen du  skriver en ting og mener en annan.

JAG blir lite skitso av det der och når vi  har diskutert lite så ropar du  at tråden skal stengas hva holder du  på  med

Elshira
0

Min gammla läromästare var en tidigare framgångsrik tävlingsponny. Han kunde i princip bara "full fart framåt" ellet stop (inte i skogen dock…), höger och vänster.

Han reds på stångbett för att man skulle kunna hålla emot tillräckligt, men "duktig" som jag var när jag var 12 så insisterade jag på att köpa ett tredelat tränsbett då det var relativt nytt. Och det öppnade upp en helt ny värld för mig.

Jag kunde numera rida själv på honom, han blev väldigt mjuk i munnen och jag fick stop på honom utan problem. Även en följadne D-ponny som var väldigt het i skogen blev betydligt bättre på samma typ av dett.

Man måste inte alltså nödvändigtvis byta till ett skarpare för att det ska fungera bättre. Det kan bero helt på vad hästen trivs med =) Självklart trivs olika hästar på olika bett, kanske kan du pröva ett helt rakt bett, ett rakt bett med liten port eller någon annan form av bett helt enkelt - inte nödvändigtvis ett skarpt bett  med hävstång~

Det finns mängder av olika varianter, raka, delade, med eller utan port, kanske fungerar din bättre på bettlöst? Vem vet =)

Men annars är det dressyr och lydnadsövningar, gäller. Gör kanske små volter varje gång du känner att din häst drar iväg för att lugna ner den, att det blir "bestraffning" om man drar iväg.

Hakuna matata!

Denna kommentar har tagits bort.
[Angel88]
0

tästa och köp ett 3-delar bridong bett. mässing eller sötmalm, min häst älskar det!!

kaka1234567
0

#16.Vad är de nu då +

För de första jag kan ine förstå ett skitt av vad du skriver(inget dumt dislexy)

Och för de tredje håll de för dig själv hellt plötsligt ska allt väda sig emot mig.Först håller du men och sen så hackar fu på mig om jag nu läste rätt.

Nu åter går vi till ämnet vill du mig nått PMa istället dena tråd handlar inte om detta nu.

_Mvh kaka
_

may-britt
0

se på  denne videoen så  er hon i  dag sen kan jag fortelle deg at  hon var inte så  der för ut hon snannar och  hon rider nu på  3 delt bett men en tid hadde hon inte bet.

hon slår lite med hode men det er for vi  jobbar lite oppvarming och  hon gjör det der til hon er varm och  myck  da stopper hon.

en gang når jag red henne i  skogen lå  jag och  hästen i diken och  i  dag er hon jätte helig

http://www.youtube.com/watch?v=L4WF3Ucu9IA

http://www.youtube.com/watch?v=XdzbdEkQSco

http://www.youtube.com/watch?v=NLk0dSDkuN8

http://www.youtube.com/watch?v=eB-qIVC_nOA

hör med alex hon ga meg jätte gode råd når jag hadde stopp  problemer på  min is och  i dag er min is så  fin och  stoppe til och  med i  grimman

Emelie89
0

Mitt varmblod drog jämt gärnet med mig förut, röck tyglarna ur händerna på mig etc…

Till slut fick han ett rakt gummibett med äppelsmak och då slutade dem värsta problemen.

Så jag håller fullt ut med folket som tror på att testa ett mildare bett istället för att byta till exepelvis ett pessoa, vilket är ett bett jag aldrig skulle komma mig för att stoppa i munnen på någon av mina hästar. :)

Och som andra säger, problemet är nog inte själva bettet utan man ska nog se till hur man ska jobba bort hästens beteende i första hand.  Kolla upp hästens mun etc..

lycka till.

may-britt
0

ja man får colla opp  hästen sine tenner det er viktig.

jag brukte sterkare bett når jag red ut i sogen men dette var for och  ikke skade meg selv och  hästen sen hon kunne ta av mot vegen eller så.

men byttet over til anna milt bett når jag inte red ut och  nå  er hon helt fin.

Så  er Filma som inte ville stanna hon tok 5 tölt steg og 2 runder trav och hon stanna inte nu plystrer jeg lavt 1 gang och hon stannar full stopp jag bruker inte tyglen til och  stanna henne alls.

jag har brukt sterkare bett på  filma også  når jag har rid ut men nå  behöver jag inte det.

prov och  inte bruke bett i  munnen på  hästen alls rid på  bett fri och  få  vet til och  colla tenner

jag vet en ulykke som hente på  grunn av at hästen hadde ont i  munnen rytter prövde och  stanna hästen hesten reste seg til slutt och  gikk om kull landt oppe på  rytter och det gikk veldig ille