Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2211 ggr
Lyrik
0

Elände

Låset till cykelhjulet hade frysit igår, så jag fick gå till stallet istället för att cykla, men det hade ändå inte gått. Snorhalt!

När jag kom till stallet såg jag att Åke hade släppt ut Lyrik i en av hans innetäcken (tjock bomullstäcke).=( Tog in honom direkt efter jag hade svidat om till stallkläder.

Fick stå i gången medan jag blandade matburkarna. La av en stor hög skit, som var lite lös och luktar illa. Så nu är han dålig i magen. Antagligen är det hösilaget som är orskaken, han tål egentligen inte det, men han tigger så. Jag har sagt till Åke och Erika att han kan få en DUTT (max 0,2 kg) per mål OM han tål det, men han får nog mera än så. Tog bort hösilaget som låg inne i boxen, det var mer än en dutt, säkert 2 kg. Ska prata med dem att han inte får något hösilage på ett tag, iaf om det är det magen reagerar på.

Lersanerade pållen, hade rullat sig. Tvättade av ben och fötter med hink och svamp ute på stallplan, det var för kallt för att dra ut slangen.

Tvättade av såret inne och la om ett nytt bandage. Får ha boots över tills det har läkt. Hade lite högre normaltemp än vanligt

En tåbrodd hf hade försvunnit, en tåbrodd vf bara snurrade när jag försökte skruva åt den. Broddhålen är slut, så på lördag kl 16.00 kommer min ena hovis och byter framskor. Blir dyrt denna gång, skoddes ju runt om i tis. Men nu får han nya, fina ringskor med bra broddhål.

Funderar på att låta Lyrik ha boots i bak, så länge han har brodd i skorna. Men då måste jag få tag på större boots…Fundersam

gejsa
0

Ja, det är nog lätt hänt att stallägaren ger för mycket än en dutt hösilage bara. Bättre att han inte får något alls tycker jag.

Har du från det ena till det andra prövat om han har bandmask? Veterinären tar ett blodprov och skickar det till England. Man får svar inom ca 2 veckor. Det kan vara så att din Lyrik är sämre pga för mycket bandmask. Det är tydligen vanligt.

kemikal
0

Finns inte boots som man själv klipper till rätt storlek? Tycker mig ha läst det i någon tråd…

Lyrik
0

#2 Det finns en slags boots som ska passa till alla hästar, man bygger på dem bara. Kommer ej ihåg vad de heter. Men de är iaf för små för Lyrik. Ska höra med min en kompis om hon vet något, genom henne fick jag tag på de XLbootsen jag har nu.

Finns nog inga inga boots man klipper till själv…

MiaMaria
0

Flapp-boots menar du? Dom är bra men ist ska man göra sig en egen rem i läder att trä igenom bitarna, den remen som följer med är i plast och går av för minsta lilla. Anledningen till att dom kallas flapp-boots är att när hästen galopperar och har dom på sig så låter flapp-flapp, rätt mysigt ;-)

Lyrik
0

#1 Aldrig tagit blodprov för bandmask mm. Bara tagit träckprov´, men det var för ca 8 år sedan, visade ingenting. Enligt den vet som jag har haft (min gamla…) behövdes det inte något utredning eftersom han har störning i grovtarmen, därför får han diarré. Hon sa att han är känslig mot vissa fodermedel, byten, stress mm.

Igår låg det en stor "dutt" hösilage (minst 4 kg!) i boxen, men inget hö,  tog ut hösilaget och la in bara hö i stället. Ska prata med Erika idag om hösilaget, det är hon som bestämmer i stallet. Han kan ju en liiten dutt hösilage till morgon, middag, kväll OM han tigger, helst inte. Jag mockar ju inte, så jag kan ju inte hålla koll på magen på det sättet. Bajjade lite löst när vi var i ridhuset igår, men inte lika löst som innan.

Åke säger att hösilaget är torrt, men det är det inte, iaf inte i mina ögon. Enligt analysen 45-50% TS, mkt klöver i.

Fick av mig en liten dutt (en näve) hösilage efter ridningen eftersom han ville äta höet annars. Kräsna häst!

Kanske man skulle kolla upp honom igen när det gäller magen? Men då ta ut en annan vet. Men jag är just nu väldigt pank, så kommer oxå Petter och skor om fram i em.

kemikal
0

Ja, det var nog dem jag tänkte på, minnesbilden var inte så bra märker jag ;)

Lyrik
0

#4 + 6: De har jag någonstans. För små för min gubbe…

Han behöver nog ha XXL.

gejsa
0

Det som förvånar mig att din veterinär kan säga så om din hästs mage utan att undersöka han. Vad vet han varför han har diarre eg? Ingen av mina kunde ju säga det förrens dom undersökte sorro nogagrant med gastroskopi (gick in i magen och kollade om han hade magkatarr eller magsår) och sedan ultraljud på honom. Där syntes det ju att han var irriterad i tjocktarmen. Det kan komma av bandmask. Så alla hästägare borde be sin veterinär att skriva ut bandmaskavmaskning eftersom det inte går bort av vanlig avmaskning. Det är så mycket skit hästarna kan få pga masken. Vi tog ju också träckprov förra våren. Men det syns ju inte på provet om dom har bandmask.

Lyrik
0

Hon sa så. Störning i grovtarmen.

Nu verkar han vara bättre i magen igen, iaf de skitar han la när vi var ute och red i helgen. Luktar inte illa om dem. Men det är svårt att hålla koll när man inte mockar. =(

Har inte träffat på Erika heller i helgen, ska prata med henne så fort jag ser henne. Det är Åke (pappan) som mockar och lägger in hö/hösilage på vardagarna när Erika jobbar. Inget hösilage inlagt i helgen, bara hö. Få se vad som ligger inne när jag kommer idag.

DojoKelder
0

min pojke har också varit lös i magen.. efter övergång till hö istället för hösilage och avmaskning samt att han får linfrö nu har han blivit jättefin i magen igen..

Lycka till!

Lyrik
0

Får redan linfrön sedan länge.

Lyrik
0

Förresten, glömde.

Petter (min hovislärling, skitsnyggGenerad) tog bara 200 kr för att byta ut de gamla ringskorna till de nya. Tog bara betalt för svetsning av skorna och siliconet, ej för "skoningen" (bytte bara skor, behövdes ju ej verkas) , brodden ( 1ny) eller soppapengar. Det bjuder jag på sa han! Penga mun

Så har Lyrik 2 nya ringskor i fram, de gamla sparar jag i skåpet. Bra att ha om han tappar någon…

Ska ringa Peter (Petters "lärare") om 7 veckor om skoning igen, Lyrik går 8 veckor, ringer veckan före. Få se om det blir Peter eller Petter som kommer, beror på vem som har tid, båda är lika bra på sko.

gejsa
0

#10# Skönt för dig att det var så lätt att få iordning din häst. Har prövat det mesta men var tvungen att anlita Strömsholms nu i vinter.

DojoKelder
0

#13 Ja, det kändes skönt! Jag hade rejält med magknip över detta då han aldrig blir så i magen annars.. brukar ha en riktig järnmage!

Lyrik
0

#13 Jag har oxå prövat det mesta till min gubbe, både mediciner, fodermedel mm.

gejsa
0

Ja, jag har ju också prövat det mesta. Han var inte bra i dag heller. Vi får se om ett par dagar efter bandmaskavmaskningen.