Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 3497 ggr
Zadeira
0

ridbyxeproblem.

Känns som om hela projektet med att köpa ridbyxor är döfött för mig. Var inne på Hööks igår med en kompis. Provade 3 olika par, men när inget av dem passade gav jag upp. Det är ok när de är för långa, för det är de alltid för mina korta ben, men det är liksom hela passformen som inte fungerar. Helskodda är inte att tänka på ens eftersom jag blir så otroligt ovig i dem, men jag vill hitta ett par sköööna, passande ridbyxor…. Sen, om de dessutom kostar 500-600 kr så ska de ju vara sköna och passa. Jag älskar de jag har nu, de köpte jag förra mellandagsrean (2005) och de är skitsköna, men efter det har ridbyxeprojekten bara gått och blivit a pain in the ***.

Har nån annan också problem med ridbyxor?

Iallafall så fick det bli en ny jacka igår på hööks.

Linjerat
0

Hatar att köpa ridbyxor för det finns knappt några som passar! Har aldrig köpt ridbyxor på Hööks, åker till Sharpman istället där det finns några som funkar iaf…

Rita-S
0

alla ridbyxer är gjorda för tjeier 1.80 höga och toppen 60 kilo kjänns det som.. jag måste alltid på herrmodeller för att hitta några vida nog för mina breda barnfödselshöfter, och dom kostar ofta mycket pängar, och är flera titalls centimeter för långa…. samt passar dårlig i livet, jag har ju mycket feminin kroppsfasong… suck

Nej, jag skall sy mina egna ridbyxer själv från nu.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Zadeira
0

Det är skönt att man inte är ensam iallafall. Sharpman? Aldrig hört talas om…

Linjerat
0

Sharpman/Granngården =)

Annette
0

Jag hittar inga ridbyxor alls till min 6-åriga dotter. Tydligen skall alla ungar vara smala som stängelstolpar, min som är lite knubbig får inte ens upp byxorna över bakom. Då har jag ändå gått upp rejält i storlekar.

Zadeira
0

#5. Jag har också det problemet, jag är lite överviktig och trots att man går upp i storlekarna så sitter de väldigt konstigt när man får dem över baken och kan knäppa dem. Det ska ju gå att röra sig smidigt och naturligt i ett par ridbyxor, men ja, det är lättare sagt en gjort.

Snuttan
0

Att du blir ovig i helskodda beror antagligen på att du kollar på dåligt sydda helskodda byxor i biliga material… (och hööks har bara sådana ;))

Jag har det problemet att jag köpt mig ett par Pikeur byxor. Och inga andra går i stort sett att jämföra med dem, men eftersom deras byxor är svinigt dyra så har jag bara några par och har sedan BackToBack, Cavallo och EuroStar, som också är trevliga även om de inte håller riktigt samma standard…

Sharpamans är ett stort ridsportsvaruhus i Mjölby/Östergötland.  De är rätt dock rätt dyra nuförtiden och har fått lite sämre sortiment med…

Zadeira
0

Jo, jag har bara Hööks i princip i min närhet att handla på.. Vet att även "Lenas" ska ha ridbyxor som har annan passform än hööks, men vet inte ens var det ligger…

Men var handlar du dessa "bättre" byxor? internet eller nån särskilld butik?

MiaMaria
0

#2 Haha inte alls, jag har stora problem att hitta ridbyxor jag trivs i och jag är 178 o väger drygt 60 kg ;-)

Mina favoriter kommer (hör och häpna) från börjes. En kompis som köpte dom men inte kunde ha dom så jag testade dom o sen dess kan jag knappt använda andra byxor. Dom är i manshester och har låg midja, eller normal midja kanske man ska säga, alla andra ridbyxor har ju så extremt hög midja vilket jag hatar!! Pikeur har jag kikat på sååå många gånger för dom är så himla snygga men dom är det så hög midja på och så är dom konstig i modellen för min kropp. Men mountin horse byxorna gillar jag, oftas iaf =)

reddie
0

Hööks ridbyxor passar mig, 170, 58 kg stl 36.
Trivs bra i hööks helskodda, de senaste jag köpte hade dessutom låg midja. Är det hög midja så glider de ner och blir ett läckert häng där bak.

Snuttan
0

Håller med MiaMaria här!

Jag brukar inte gilla Börjes och Hööks produkter, men Börjes har faktiskt en del byxor som är rätt sköna! Jag köper deras normala biligare helskodda släta byxor, kostar runt 300kr/st som skit och släng byxor. Är inge snygga, inte världens bästa och håller inte så vidare länge för slitage, men är sköna och biliga!

Zadeira, märkes-byxor går att köpa i de flesta vanliga ridsportsbutiker, Pikeur är ju mtk vanligt märke! Finns även i många näthandlar.
Vart är det du bor någonstans?
Jag brukar vara ful och prova byxor i ridsportsbutikerna och köpa via internet eftersom de är så dyra och jag behöver värkligen snåla på pengarna då och tjänar jag ett par hundra lappar så gör jag ju gärna det…

Zadeira
0

Snuttan, jag bor i Lund, så jag har rätt nära till Hööks i malmö, men det är väl typ den enda hästsportbutiken jag brukar åka till…

Jag har ju det problemet att jag är kort och tjock, så jag behöver hitta ett par som är förhållandevis korta (går alltid att klippa av ju och sy upp längden) men ganska vida och "stora"…

Snuttan
0

Ok, helt fel del av landet för mig, har ingen koll alls på vad som finns där nere i butik-väg…

Enligt gula sidorna däremot så ska det om man söker på malmö även finnas Begts Foder (Veberöd), Skånsk Hästutr. (Löddeköpinge), V. Karaby Ridsport (Dösjebro) och Vellinge Hstsportsbutik (Vellinge).

Söker man på Lund så får jag upp Jensen Sport (Vallkörra västratornsv. i lund) och man får upp massor med "avgränsande områden" med butiker, bla har du som är allmänt kända butiker Ingdams (Staffanstorp), Flyinge har en ridsportsbutik och Ryttare&Häst (flyinge, har bra nätbutik iallafall :)). Men namnen på orterna och hur avstånden är vet jag alltså inte :p - Det får du avgöra själv…

Rita-S
0

Dom bästa ridbyxer nånsinne gav jag 2000 kronor for. Dom va i stretchig jeansliknande materiale och "skinn" i röven, helskodda sådana. Men dom kunne tvättas i tvättmaskin dock inte torktrumlast, och hadde ordentliga fickor, inte sådana på innsidan av linningen. jag har dom fortfarande! Självklart för långa, men det va för att jag är så tjockis.. Generad om jag varit min matchvikt skulle dom va lagom långa med…

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

MiaMaria
0

#13 Åhh ingdams!! Så synd att dom har slutat med sin stora katalog o alla saker, nu har dom ju mest bara sadlar där, iofs är två av tre sadlar därifrån men vill ju ha allt annat dom hade *drömmer mig tillbax*

bubbelbubbel
0

jag har också problem med ridbyxor,  har ett par vanliga i bara bomull från hööks, och dom sitter ju kanske bättre än dom helskodda (också från hööks), men dom glider ju ner båda två, men man känner sig ju inte vidare snygg i ridbyxor alls. haha.
men jag gillar mina helskodda ändå, dom blev faktiskt bättre efter första tvätten. märkligt detdär, men jag gillar inte tajta byxor i vanligfa fall så det kan ju bero på det med.
men men, det är ju bara jag och sandra i stallet så det spelar väl ingen roll ;)

LinneaG
0

Jag köpte ett par på Gekås (Ullared) de sitter perfekt, inte höga i midjan heller.

gejsa
0

Har ju samma problem. Är liten och bred bak. Så alla blir för långa åt mig. Men har hittat byxor som jag köpt på Hööks och även Börjes. Dom håller ca 2 år. Köpte dom sista i en butik här i stan nu. Men det är dags att köpa nya nu.

lisette
0

mina ridbyxor är måånga år gamla - inköpta på eko. dom sitter som gjutet och jag känner mig ovig i dom - för att jag otroligt ovig… D:

gejsa
0

Ja, nu ja lisette. *ler*

Zadeira
0

# 13. Oj, jisses vilket besvär du gjorde dig Snuttan! Både Ingdams och skånsk hästutrustning ligger helt okejfaktiskt! Borde åka dit. "Lenas" finns ju också, men ja, aldrig varit där.

Hehe, Jensen Sport ligger precis bredvid stallet jag rider på ridskola i, och de gör typ bara sadlar där….

Men tackar ändå!

Zadeira
0

Men Lisette, det är välsåockså att gamla ridbywor sitter mycket bättre än nya ;)

ochduhar ju anledning att vara ovig ;)

Mandysan
0

Jag köper endast Mountain Horse och Back2Back.

E_hjo
0

Har beställt alla mina byxor föutom ett par. Alla sitter som smack förutom ett par som är två strl för stora XD

Zadeira
0

Kan man inte beställa hos en skräddare typ, få uppsytt efter ens egna mått? Fast det är säkert hiskeligt dyrt…

Sussi
0

Skodda ridbyxor från hööks har jag stora problem med. Har två st som jag aldrig gått med, när jag sätter ner mig på huk med dom så åker de ner på halva baken.

Har beställt två till nu som inte går inåt nertill, hoppas de sitter bättre. Annars är jag ett stort fan av oskodda, de är så bekväma!

LinneaG
0

Ja tycker ridbyxor är jobbiga när de är så höga i midjan, måste alltid vika ner ett eller två varv.

Lina
0

Zadeira menar du lenas i hofterup? det finns hur många ridsportsbutiker som hällst runt landskrona och det är inte långt o åka om du bor i lund:P

lisette
0

#20 *fniss* hade tänkt komma i dom sen med. sen har vi ju så bra på jobb att de betalar utrustning till mig inom ridsporten… :D

#22 var ovig redan innan! ;)

#21 lenas var bättre förr när de hade bara ridsport. de har väl byggt ut med en massa andra struntvaror har jag för mig. de var billiga innan med, men nu ligger de på ungefär samma som andra ridsports affärer…

fridak
0

min kompis är ca 1,70 lång väger 54 kg, har i vanliga fall stl 36 men i hööks ridbyxor var hon tvungena tt ha stl 40, 38 gick men avr supertight så hon föredrog stl 40. Jag ahr aldrig köpt ngt på hööks, inte pga av stl el ngt sånt men det har bara inte blivit av. och jag skulle nog inte kunna ha några av kläderna när kompisen måste gå upp ett par stl…

NinaToy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har köpt mina ridbyxor från Börjes fast det finns ett ställe nära Malmö som köper in Börjes grejer, ÄLSKAR ridbyxorna! :) Har även samma märke fast i vita… :) Stövlarbna har jag köpt från Ingdams de kostade bara 2400. En väldigt bra affär! Ridbyxorna var oxå billiga kommer inte just nu på vad de kostade…

MiaMaria
0

#31 Vilka stövlar är det du har från Ingdams? Jag har oxå köpt mina där =)

Zadeira
0

# 28. Japp, jag menar lenas i hofterup.

Nej, det är inte långt.. någon speciell du kan tipsa om?

Lina
0

flyinge… fast jag har bara varit där en gång och jag har ingen koll på hur dom har öppet osv.

månsgård.. ligger mellan l-a o hbg vid petab. Lite mer märkes/kvalité grejor där.

Skånskhästutrudtning. ligger nästan brevid dagstorp rf. i hofterup.

Ridsportsbutiken i dösjebro/furuhill. jag har aldrig varit där men den är ganska nyöppnad.

Flädie ridsportsbudik. ligger i flädie. dom har jättemkt täcken XD

Lenas. eller p & d ridsport som den heter nu i hofterup vid cenetr syd ungefär.

det har funnits en inne i landskrona också men jag vet inte om den är kvar…

Sen finns det ju drömhästen i malmö och hööks i både malmö och hbg.

Och sen ska där finnas en lite mer ute på lannet mellan landskrona och eslöv?.. vet inte riktigt var så det är inte till så mkt hjälp

Zadeira
0

Men tack Lina, det var en del jag inte hört talas om faktiskt!

När du nu säger det, det var nog på Flädie som jag köpte spån när jag var fodervärd på ridskolan.. haha!