fårskinn under sadeln
Har skaffat ny häst som har stått i ca 2 år, därför inga muskler i ryggen. Och med den höga manken hon har är det i stort sett omöjligt att hitta sadel nu innan hon har musklat sig igen.
Men har en sadel nu som ligger bra med två schabrak under. Men skulle vilja ha något mjukare ändå.
Så då har jag funderat på fårskinnspad men sen insett att de flesta är alldeles för tjocka att ha under min sadel.
Men så har jag fått tag i ett vanligt fårskinn nu. Så är det någon som har använt fårskinn under sadeln? Bra eller dåliga erfarenheter? =)
Vi har en vanlig bit (rätt så tunt) fårskinn under stoets sadel. Det är mest för att skydda sadeln, då det inte känns mjukare eller mer stötdämpande än en vanlig vojlock, tycker jag. :) Däremot så har vi en gelépadd under fårskinnet, så det dämpar ju.. :)
En gelpadd med rätt form får också upp sadeln så att manken får bättre plats. Jag har samma problem, nämligen
.
jag har en fårskinns vojlock till min häst.. asså det e tjock får skinn under hela vojlockens undersida och en kant upp på ovan sidan.. funkade suer då min häst hadde öm rygg under i gång sätt ningen.. hadde även en alfa gelpadd under.. nu mera använder jag bara gel padden..

Men om sadeln ligger bra med två schabrak under så blir den troligtvis för smal om du lägger en fårskinnsvojlock också. Då kläms musklerna och deras utveckling hämmas. Så förvissa dig först om att sadeln inte blir för trång.
Skynda långsamt så går det fortare.

Ska alltså ha fårskinnet istället för ena schabraket
Hade fårskinn under Crows sadel när han fått lättare skav (troligtvis av att mitt shabrak var slitet just där och inte blev mjukt ens vid tvätt.. :/ ) och det läktes direkt. Hade fårskinnet underst då. Men måste borsta igenom det eftersom det inte är så lätt att tvätta efter varje ridtur.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Håller med #4, behöver du ha så många schabrak eller fårskinnspadd under sadeln för den inte ska ligga och trycka på manken, passar inte sadeln.
jag skulle se till att hästen får tillräckligt med protein i foderstaten, tömköra och klättra för hand tills att hästen satt muskler över ryggen.
för har du en sadel som inte passar helt, kommer hästen ändå inte sätta muskler.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Men som hon sade så var ju hästen omusklad… Men man måste ju trots allt ha en sadel under tiden man bygger dem. (Jag förutsätter att sadeln du har nu passade hästen innan när den var musklad).
Använd bara ett vanligt schabrak och något underlägg, fårskinnspadd eller i gel. Men använd bara extra uppbyggnad där det behövs - dvs på ryggen och inte på sidorna.
Hakuna matata!
Varför måste man rida på omusklade hästar?
tömkör, löshoppa, tömkör i skogen, över bommar i paddoc/ridhus, upphöjda bommar osv osv. Arbeta igång hästen UTAN tyngd på ryggen. Longera klokt och varierat.
Låt det ta några månader och som #7 säger se över proteinet i foderstaten och fodra upp med proteiner för utan dem KAN HÄSTEN INTE BYGGA MUSKLER. Det är grundläggande kunskap om musklers uppbyggnad.
Det finns så mycket man kan göra. Rid ut barbacka med bara ett schabrak på ryggen om du vill skydda dina ridbyxor, rid i varierad terräng, men kläm inte på en sadel det första man gör när hästen inte är musklad.
Jag förstår verkligen inte det här att man kan bara få en häst musklad under ryttare…. 
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#9 Du har helt rätt i det du säger, och varierat arbete är bra i alla syften och inte bara för den som är omusklad =)
Hakuna matata!
#9: Inte bara under ryttare, men delvis
. Visst kan man rida dem också, med vettig sadel/sadelpad, som man ofta kollar, så den fortfarande passar - och om man byter sadel/pad när det inte fungerar. Så har jag gjort med min. Hon mölar i sig ett drygt kg smrp per dag, rids, tömkörs, longeras, markarbetas över bommar och växer så det knakar, fast hon är 10 år. Tyvärr blir hon inte riden i terräng, för hon är den största fjanten i 7 härader och vågar inte går ut. Men hon är inne på sin tredje sadel sedan hon kom för ett halvår sedan och jag jagar sadelmakaren som en tok för att få den omstoppad.
jag har altid fårskinn under mine sadler til min c ponni och mine is tror min er en jacson padd.
#11 då har ni nått o träna på med andra ord :D De-spooking deluxe :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#13: Mmm. Vi tränade i lördags. 300 meter från stallet vågade hon inte längre, fast 2 andra hästar gick före. Men sedan vågade hon inte gå ensam hem heller, så hon visste inte vilket ben hon skulle stå på. Jag ska köpa en graman, så kanske hon i alla fall står på fler ben än 2 i det läget!
du skulle egentelig sette på en bomlös sadel nu til hästen får lite muskler.
ville vell også ha longsert lite mere enn jag hadde ridet
och sykla med hästen er bra men det er kansje snö der du er

Hade skrivit ett långt inlägg innan alt började krångla, så det är väl bara att skriva om ;)
Tack för alla tips och svar!
Har haft hästen i ca. 3 månader nu. Innan har den vad jag förstod bara skrotat i hagen och fått föl, och inte varit riden på iaf 2 år. Hon är 17 nu.
Stallet ligger 5 mil från där jag bor så med skolan kan jag bara vara i stallet 2 ggr i veckan. Så det är ju svårt att muskla en häst när man inte har möjligheten att vara där oftare.
Men iaf har prövat några sadlar och denna är den som funkar bäst, hon har väldigt svankig rygg och hög manke. Och iom att hon är omusklad vill jag ha ngt under så det blir mjukare och inte trycker, därför jag köpte fårskinn. Var väl egentligen därför jag startade tråden för att få andra människors erfarenheter av det.
Har ingen paddock så om jag ska tömköra får det bli i skogen, men då hästen ser många spöken tycker jag att det känns bäst att rida, har mer kontroll då. Och ja självklart ska man arbeta med ledarskap om man inte känner att man har kontroll över hästen, vilket jag också gör, men då jag bara haft henne i 3 månader vill jag helst få lite starkare band mellan oss innan jag ger mig ut i skogen och tömkör bland alla älgar ;)

#15, 16 Men bomlös sadel känns som att det blir ännu mer tryck på ryggen och bara på ett och samma ställe. En vanlig sadel fördelar väl trycket och gör så att det inte blir tryck på framför allt ryggrad? Eller är det jag som har fått för mig helt fel? =)
det er fel bomlös er noe av det beste man kan ride med når hästen er ung eller har inte noen muskler i ryggen jag har ridet och gjör endå mine unge hästar med bomlös sadel inn til dems rygg er godt musklad och det föles rett da har jag hatt kyndige folk til och passa til sadel for meg
men det hender endå jag setter på bomlös viss jag skal bare ride en tur i skogen det sparar dems rygg jätte mycke
En bra bomlös fördelar trycket, håller ryggraden fri och anpassar sig efter hästen till stor del.
Men liksom med bomsadlar finns det många dåliga varianter och så självklart en hel del bra. Jag hade satsat på t.ex star trekks, då de har paneler direkt på sadeln och är stabila. Men jag vet inte exakt hur det går med en hög, benig manke, det är ju viktigt att sadeln kommer upp ordentlit över den.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.