Transportera häst långt?
Om man ska transportera hästen långt, ca 8 timmar, vad finns det för lagar som gäller och hur tycker ni man ska gör?

Hästen får transporteras 8 timmar i sträck.
Strö på golvet.
Tittas till varrannan timme.
Det var dem lagar jag kunde hitta.
Jag själv skulle se till att det är en komfortabel, rymlig transport, spån på golvet, transportskydd på hästen, flätad svans, om den ska ha täcke eller ej beror på temperatur. Absolut ingen mat i transporten. Stannat till varannan timme och vattna, gärna med betforvatten, och även ge grovfoder, gärna hösilage.
Sen om det skulle råka bli 10 timmar så får det vara så, skulle ALDRIG lasta ut på en rastplats om jag inte känner hästen väldigt bra och vet att den är lugn på nya platser.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#1 tack för dina svar ;D
er det 10 timer så kan du jo se om du finner noen stall som ligger etter vegen der du kjörer och ringe och avtala med dem om du kan laste av din häst och la den kvile en time med vann och lite mat så laste på och kjöre resten av vegen.
det har jag gjort på 8 tiers kjöring
Regler och ansvisningar för transport av hästar hittar du här:
Där kan man bland annat läsa följande:
Längre transporter
Om du transporterar dina hästar längre än 50 kilometer har du fler bestämmelser att följa. För dig som transporterar djur i din ekonomiska verksamhet eller är djurtransportör finns ännu fler bestämmelser, du hittar det på sidorna om transporter inom ekonomisk verksamhet. Du hittar de fullständiga bestämmelserna för transporter till höger.
Allmänna krav för längre transporter
- Du får bara transportera dina hästar när de är lämpliga att transportera. Hästar som är sjuka eller skadade får inte transporteras.
- Du ska alltid ta med hästens hästpass.
- När djuren lastas i eller ur fordonet ska du använda lämplig utrustning till exempel lastramper. Om det finns behov ska rampen ha räcken och tvärgående ribbor som gör att djuren inte faller av rampen eller halkar. Rampen ska luta så lite som möjligt.
- Du ska kunna sköta om hästarna under transporten eller anförtro skötseln till någon som är lämplig.
- Du ska kunna se till djuren minst varannan timme under transporten.
- Utrymmet där djuren transporteras ska vara utformat så att djuren kan stå upp och ligga ner i naturlig ställning. Om det behövs ska du kunna sätta in skiljeväggar som skyddar djuren.
- Utrymmet ska ha tillräcklig ventilation. Golvet ska vara halkfritt, slätt och täckt med lämpligt strö- eller bäddmaterial.
- Okastrerade vuxna hingstar ska transporteras åtskilda från ston.
- Det ska finnas bra möjligheter att rädda djuren ur fordonet vid brand eller annan olycka.
Transporttid
Du får transportera dina hästar upp till åtta timmar. Om transporten uppfyller vissa krav kan du få transportera hästarna över åtta timmar. De kraven är att:
- det ska finnas tillräckligt mycket strö på golvet för att djuret ska ha det bra
- det ska gå att nå djuren för inspektion
- ventilationen ska vara tillräcklig och den ska kunna anpassas efter både den inre och yttre temperaturen
- det ska finnas rörliga skiljeväggar så att det går att skapa olika avdelningar
- behöver djuren fodras ska det finnas bra anordningar för det, det ska finnas lämpligt foder och mängden foder ska vara anpassad till djuren och transporttiden
- det ska vara möjligt att ge djuren vatten på transporten
---
Min kommentar - det är väldigt vanligt att det är för dålig ventilation i hästtransporter. Det krävs minst öppna takluckor och gärna en fläkt i de allra flesta släp för att vara någorlunda vettig ventilation. Själv kör jag alltid med överluckan öppen bak för ventilationens skull (JA, det är tillåtet!!) - endast snöstorm och ösregn får mig att stänga…
#4 jätte bra, tack så mycket :D
#1 Varför skulle de inte få mat i transporten? Se bara till att bjuda hästen på vatten. För mig är det i.af en självklarhet att de ska ha mat eller stanna för att bli utfodrade under en långfärd.
Vad det gäller att stanna och ta ut hästen så är det väll inte nödvändigt, men har man en häst som är lugn och lättlastad kan man mycket väl stanna och ta ut dem på någon rastplats och röra på sig några minuter.
I övrigt så är det väll som vanligt när man åker transport, täcka vid behov, använd skydd, se till att att de får tillräckligt med luft osv.
Annars är ju självklart det som #4 skrev bra ang lagarna
Hakuna matata!

#6 "Stannat till varannan timme och vattna, gärna med betforvatten, och även ge grovfoder, gärna hösilage"
Så jag vet inte var du läser att jag skrivit att hästen inte ska ha mat och vatten när man stannat.
Därimot hade jag aldrig låtit hästen ha mat i transporten medans man kör.
Jo absolut, jag fårstår bara varför man inte kan ha maten i transporten? Ett mål mat tar ju runt en timme att äta. Har det de i transporten har det något att göra under tiden med. Självklart ska det dock helst vara i höpåsar och inte nät så de inte kan fastna och att man gärna hänger upp det i balsnöre som man tunnat ur lite så att om det ändå skulle få upp benet så rammlar den ner~ Är det detta du syftar på med att du inte vill ha mat i transporten pga skaderisken. Annars förstår jag inte vad du menar? :S
Hakuna matata!
#8 - har man torrt hö i transporten kan det bli lite onödigt koncentrerat med småpartiklar (damm) när hästen äter av det i släpet. Ger man hösilage, som ju är lite fuktigt och därför binder småpartiklar, ser jag ingen anledning att låta bli att ge foder.

#4 det är dock inte optimalt att tillfredsställa ventilationsbehovet genom att öppna övre luckan bak eftersom man då skapar ett undertryck som gör att bilavgaser dras in i transporten = inte bra. (Strömberg, 2003)
medarbetare på djurskydd.ifokus

#8 som #9 säger, far det runt massa dammpartiklar om man låter hästen ha hö i transporten, dessutom finns risken att hästen sätter grovfodret i halsen om man kör samtidigt.
Då får man väll se till att damma ur höet innan man stoppar ner det i påsen? (A) Jag har alltid haft hö i min transport, men å andra sidan har vi väldigt god luftgenomströmning (utan att behöva ha luckan helt öppen bak, dock ställer jag den på största skarven).
Men vad hindrar en från att hänga upp hösilage i en påse? =) Har man inte hösilage annars är det ju också dumt att ha det just i transporten (eller över huvud taget vid resa) efter som det innebär en foderomställning som aldrig är bra att göra tvärt. Men är man försiktig av sig går det ju trots allt aldeles utmärkt att blötlägga höet/duscha av det innan man sätter in det i transporten.
Så vill man går det aldeles utmärkt att undvika dammet och ändå ha det i transporten
Att de sätter i halsen kan man väll inte göra så mycket åt mer än att ta bort fodret självklart, men jag tror det krävs antingen mycket otur eller en oförsiktig förare om hästen ska behöva sätta i halsen. Även vid en kraftig inbromsning har jag svårt att tänka mig de sätter i halsen då de inte andas genom munnen. Och sätter höet i halsen händer trots allt (i.af här hemma) någon gång i veckan här hemma i.af trots att de står stilla i sin box :P
SJälvklart har alla sina rutiner och tankar och det är upp till var och en, jag "ifrågasätter" bara det, inte klaga på att ni gör så =)
Hakuna matata!

#12 Det är ju upp till var och en, men jag vill inte riskera något i alla fall. Sägs ju även att studier visat att risken för transportsjukan ökar om man har hö i transporten, antagligen för luften då blir sämre i transporten.
Hästarnas luftrör är ju betydligt känsligare än våra och även om vi kanske tycker att luften är bra i transporten, så kanske inte hästens luftrör tycker det.
Men som sagt, det är upp till var och en :)
Klassas alla resor över 50km som längre resor?
Det som slog mig i #4 var första punkten.
- Du får bara transportera dina hästar när de är lämpliga att transportera. Hästar som är sjuka eller skadade får inte transporteras.
Det tolkar jag som att om din häst är sjuk eller skadad (allvarligt) så får jag inte transportera min häst mer än 50km. Då tycker jag allt att dom får slå upp lite fler djursjukhus runt om i landet. Mitt närmaste är 185km bort enligt Eniro.
Sen kunde jag inte låta bli och skratta lite åt deras formulering "Okastrarade vuxna hingstar"…. Finns det kastrerade hingstar asså? *fniss* En hingst är ju inte längre hingst om den kastrerats…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

#14 paragrafen gäller alla transporter, inte bara de över 50 km. jag tror också att det finns en liten följdmening till den ang skadade/sjuka hästar, där det är ok att transportera efter samråd med veterinär om veterinär anser det vara behövligt.
medarbetare på djurskydd.ifokus

#10 jag har läst mkt om det nu faktiskt. rekommendationerna är att ha ventilation högt upp i släpet. gärna hål i främre delen och öppet lite grann där bak så den dåliga luften kommer ut.
Det jag reagerade på i #4 var:
Utrymmet där djuren transporteras ska vara utformat så att djuren kan stå upp och ligga ner i naturlig ställning. Om det behövs ska du kunna sätta in skiljeväggar som skyddar djuren.
Eh, ska hästarna kunna ligga ner under transporten? Det måste ju bli livsfarligt? Då finns det ju inget som skyddar dom att åka omkring. Min nya häst la sig ner andra gången vi körde båda hätana samtidigt. Det såg ut som så att han halv satt/låg när jag kom ut i transporten, grimskaftet var ju bundet så han kunde inte lägga sig ner helt (han hade dock inte sträckt det, men direkt jag band upp honom så la han sig ner helt). Det var ett rent helvete att få upp honom alltås. Om en häst ligger ner i transporten så finns ju ingen bom framtill som skyddar hästen vid en krock?
Medarbetare på westernridning.ifokus
nu har jag inte läst igenom vad alla har skrivit..
men mitt tips till dig så kan du packa höet i ikea påsar och hänga upp :) då blir det inte lika mycket spill som med ett hönät.. och dessutom, med hönät så finns det större risk att hästen fastar i det med nån hov än ikea påse.