Hästsimulator
Vad tror ni om det här? Är det framtiden istället för ridskolor?
Jag har provat en enklare variant som klarar skritt, trav, galopp och galoppombyte. Superroligt!

Jag tror inte den kommer att ersätta ridskolorna, jag tror att större delen av dem som rider på ridskola rider för att det är kul, och för att ha kontakt med hästar.
Tror inte dem skulle vara intresserade av att sitta på en plasthäst och rida istället för en riktig häst.
Därimot tror jag den kommer användas flitigt av tävlingsryttarna och dem som sattsar på en karriär inom ridsporten.
Jag hade tyckt det varit dö kul att prova och hur nyttigt som helst också, har inte läst så mycket om det, mer än att det ska kännas som en att sitta på en riktig häst ;)
Men vart finns dem?
Kanske en sån jag ska önska mig i julklapp, hahaha! ;) Men jag anar att dem kostar också ;)
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Tror inte heller det är någon risk att den ersätter ridskolehästar. Man tappar ju känslan. Det är ändå ett levande djur och man måste lära sig mer än bara det praktiska med hästen. Den lär ju inte ut hur man sitter kvar när hästen hoppar iväg för att ett nytt grässtrå växt upp i diket 
Men jag skulle definitivt vilja ha en och det är säkert ett bra komplement..
haha vore coolt att ha en sån hemma dock men de ersätter ju aldrig hästen :P
läste typ vad den kostar
LATEST NEWS
FOR SALE
Demo Simulator
One Riding Simulator with pivoting neck.
Walks, trots and canters. In excellent condition with one year warranty.
Price £15,000
hehe kan man få en riktigt bra häst för ist
Med tanke på diverse sensorer tror jag det vore bra för de större ridskolorna eller ridutbildningar då vad jag förstod kan de indiker om man t.ex sitter snett, hur mycket man "sliter" i tyglarna eller liknande. Någon ersättare för att träna på hästar blir det nog aldrig och är ju dessutom biligare än att både köpa och ha en hästi ett par år ;)
Hakuna matata!
Jag tror den hade varit ett otroligt bra komplement faktiskt på bland annat ridskolor. Med alla sensorer är det ju mycket lättare att se om ryttarnen är sned i sitsen osv.Den skulle ju inte ersätta ridningen på hästar eftersom de flesta som rider gör det för umgänget med den levande varelsen som hästen är.
Jag hade tyckt det var himla spännande att prova, dels för skojs skull och dels för att man säkert får bättre sits.

En sån hade jag gärna testat !

Den jag provade finns på Universeum i Göteborg, något skänkeldöv efter mycket bankande från okunniga ryttare vilket gör att den bakre sensorn på höger sida inte fungerar. Men för övrigt är känslan faktiskt riktigt fascinerande.
Jag tror att det kan vara bra för ryttare som blivit skadade och behöver träna på en säker häst som inte är stötig då gångarterna är som en riktig häst men väldigt mjuka. Blev förvånad över hur roligt det faktiskt var!