Häst ensam!?
Hej alla, jag har en liten fundering då ett par kompisar diskuterade om att ha en häst ensam.
Stämmer det att man får ha en häst ensam i det fallet att hästen kan se andra djur ifrån hagen (ex. Får,getter mm)?? eller hur ligger det till? skulle kolla upp det där, men jag hittade inget om det!

hästens behov av socialt umgänge skall tillgodoses. om man kan bevisa att det gör det av ens eget sällskap, eller ett får så behöver man inte skaffa en till häst (för man ska sträva efter att det sociala umgänget tillgodoses av en artfrände).
jag skulle dock inte tolka det som att det är okej om hästen ser andra djur. Då skulle man ju kunna ha en hel by där alla har varsitt djur som ser ett annat djur på en annan gård. Nej, så är nog inte den nya lagen tänkt.
jag skulle dessutom starkt avråda från att skaffa en ensam häst utan tanke på sällskap av artfränder. hästen är ett flockdjur och behöver sällskap. det sällskapet, anser jag, behöver vara minst en annan häst, för att skapa optimal miljö för hästen.
medarbetare på djurskydd.ifokus

Eftersom hästar sover riktigt enbart om någon håller vakt så behöver hästen en flock. Jag tycker det är vansinne att inte ha häst kompis till sin häst även om djur skyddslagen är skriven så att andra djur duger och till och med människa om man är hela dagarna med sin häst.

#2 fast tanken är att man ska "förse" sin häst med en kompis av samma art. dock kan man inte skriva lagen på sånt sätt att man tvingar befintliga ensam-häst-ägare att investera i en till häst (hur nödvändigt vi alla än tycker att det är).
faktum kvarstår dock att ensam-häst-ägare skall kunna bevisa för djurskyddsinspektör att hästens sociala behov är tillgodosett på ett likvärdigt sätt som om den haft en hästkompis.

har funderat på det här faktiskt. farsan har två travhästar som tränas. de går inte i samma hage för farsan är rädd för skador.
undrar hur sociala de är mot varandra då. de går inte ens i hagarna brevid varandra eftersom de springer så otroligt mycket då, sparkar osv.
de har boxarna mittemot varandra, men de kan inte nosa på varandra.
för mig är socialitet (heter det så?) när hästen kan klia varandra osv. att bara se en annan häst, hur tillfredsställ kan en häst bli då?

#4 dom får troligen sin sömn på nätterna en häst behöver bara fyra timmar och mindre djupsömn. Sömn är viktigt för alla däggdjur och då måste hästen ha någon som vaktar och kan säga ifrån om det kommer fara annars blir djupsömnen störd.

#5 sömn? jag pratade inte om sömn. :D

#6 sömnen är det viktiga det är den dom tappar ensama, resten kan vi kompensera.

#7 det där är en sanning med modifikation. hästen har en mängd beteenden och beteendebehov som egentligen bara en annan häst kan tillfredsställa. andra djur inkl oss människor kan vara ett godtagbart substitut, men inte alla gånger.
att sedan sömnen påverkas hänger troligen ihop med ökad stressnivå hos individen, som i sin tur troligtvis beror på den skralt sociala situation den befinner sig i. jag skulle vara benägen att säga att sömnen är ett symptom mer än vad det är något annat.

#8 har den inte någon häst kopis alls, då sover hästen garanterat dåligt. Sen om man inte låter dom gå i samma hage så tappar hästen mycket men står dom på stall så dom ser varandra och kan sova i skift så är mycket vunnet.
Jag är helt övertygad om att hästar bör ha hästompisar att klia mm, också för att må bra och prestera bra.

#9 förstår bättre hur du menar nu. det framgick dock inte i #7..

Besse gick själv ett bra tag när han kom hit pga att det blev akut med att få hem honom . Han var lite ledsen första dagen , men sen var det lugnt .

Morfars häst går ensam, därifrån hon kommer gick hon i en flock med 12 hästar + växlande antal med föl. Sen precis när vi köpt henne va hon hos oss i lite drygt 1 månad och hade då sällskap av mina två hästar nu går hon ensam och har gjort de sen i april/maj förra året i början va hon liute spänd helt nytt ställe och inga kompisar mer än morfar/mormor och katten.
Nu fungerar hon som en klocka och trivs med att vara ensam hon är lite speciellt märkte vi när hon gick men mina hästar mitt sto tryckte ner henen rejält så de blev morfars sto och shettisen som hängde ihop men hon är en elak häst så de krävs tåga och stryka i hnnes sällskap, inte alltid lätt att hitta!
Hon kommer flytta hem till oss igen när marfar känner att han inte vill ha häst hemma längre när krafterna tar slut med andra ord. Kan tillägga att morfar är pensionär sen 4år tillbaka och hästen är hans största tidsfördriv.
Ser inget fel i att hon går ensam de enda jag kan hålla med om lite är ju de där med sömnen…