Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 19506 ggr
f97lintro
4

Claridge House-sadlar

Selinas
0

Nej

Cilla89a
0

Jag skulle inte kunna tänka mig att köpa en sån, ser oerhört obekväm ut, och jag tvivlar på att kvaliten är särskilt bra, och jag tror inte ens att bommen och stoppningen överhuvudtaget är vettig.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Thorsson
0

Jag hade den allrounden till Lord när han skulle bygga upp muskler och det. :) Jätteskön att rida i, bra stöd och kvaliten var bra faktiskt! För att vara vad så många skulle kalla det "billighetssadel" så gillar jag den skarpt! Den är dock mer åt hopphållet än dressyr.

Zahara
0

Jag har ridit i dressyren, min kompis kpte den till sin häst. Oerhört skön att sitta i ! Hennes är till salu om du är intresserad då hon har sålt sin häst! Bra kvalitet med tanke på priset och en lätt sadel! man sitter som klistrad i sadelen och dessutom skön!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Elshira
1

Bara för att en sadel är billig behöver den inte vara dålig. Jag kan inte uttala mig om denna sadeln i sig, men de två sadlar jag använder mest är just "modell-2000 kr sadel". De båda har använts flitigt i 10 år och var begagnade redan när jag fick dem. Den ena köpte vi hos en sadelmakare, den andra fick vi med en häst vi köpte.

Den ena är fortfarande i helt perfekt skick bortsett från att den är blanknött. men själva funktionerna är alal intakta.

Den andra är något mer sliten (men också mer använd) och vissa sömmar har börjat att släppa lite (vid knäkåpan).

Men med tanke på hur sköna dessa sadlar är så är de defenitivt värda 2000 kr för 15-20 år som funktionsduglig sadel.

Så länge de är bekväma och ligger bra på hästen (och självklart inte är onödigt plastig eller hård, men det finns gott om modeller som inte är så) så spelar det ingen roll om de kostar 2 eller 20 000 kr =) Då kan man ju hellre kosta på att köpa en ny sadel när det behövs eller stoppa om den med jämna mellanrum för samma pris som man annars köpt endast en ny sadel.

Men jag säger inte för den delen att köpa en dyrare sadel är dåligt. Jag har själv 2 st Stübben sadlar här hemma som är 25 och 35 år vardera och helt felfria.

Det jag menar är det är lite hugget som stucket så länge sadeln är bra för er båda!

Hakuna matata!

Chestnut
1

Jag har dressyrsadeln till min häst.

Skar faktiskt upp den och kollade vad det var för någon stoppning det första jag gjorde, efter alla möjliga lösryckta rykten om att det skulle vara allt möjligt i. Men det var vanlig syntetstoppning.

Dock är det som vid vilken annan sadel som helst viktigt att den passar hästen!

Har fårskinnspad under min vilket fyller ut den (vid bom är uppskattningsvis 115 grader).

Pga skada har jag inte ridit så mycket i den men vill minnas att den var skön och de som rider hästen åt mig uppskattar den =)

Med vänliga hälsningar
Chess

[Angel88]
0

Jag har en liknande syntetsadel av märket stigma, den är lite dyrare ny än denna.. men håller med dom andra, den är otroligt skön att rida i. mycket bra stöd, och jag tycker facktigst den ligger bra på hästen.. nu hadde jag oturen att jag ändrade mig i kroppen så ja drar 16,5-17 nu så ja kan inte ha min längre. den e 16 normal bom.. ska sälja den om du e intreserad.. massa tillbehör till.. ps det är en dressyr modell

Lorita
0

en sådan skulle jag kunna tänka mig att köpa till Ametist lite längre fram när jag ska börja hoppa honom, lite mer

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

lisette
0

#6 hur sydde du ihop sadeln igen? fick du lämna in dne?

Gronstedt
0

Jag har bara provat en begagnad, men den vad väldigt vek i bommen för en tyngre ryttare och flexade så att sadeln lade sig på manken när man satt upp, fast det var gott om plats innan.

Chestnut
0

#9 Va ett tag sedan men sydde med en stark nylon tråd. Gjorde inget stort hål, 2 cm i sömmen ungefär.

Med vänliga hälsningar
Chess

may-britt
0

jag har prova den der dressyr sadelen och  den var skjön och  ride i

BeatriceHolmberg
0

Jag har faktiskt haft lite funderingar på att testa den dressyrsadeln .
Rider i en syntetsadel nu , och den trivs jag med :)