Hur öppnas boxdörren?
Hur öppnas boxdörren till er box? Utåt, inåt eller drar ni den åt sidan?
Det finns två boxar i vårt stall och bägge öppnas inåt.

vi har skjutdörrar=drar åt sidan :)
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Utåt
Utåt. :)
Utåt =)
Hakuna matata!
I privatstallet är det såna man drar åt sidan, skjutdörrar. I ridskolestallet är det halvdörrar som öppnas utåt.

alla sex boxar öppnas utåt
samtliga 7 boxar öppnas utåt.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Utåt.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
utåt

utåt.
#1 vad är det för konstiga dörrar som öppnas inåt? det är ju jättebökigt.
#11 - Nej, det är faktiskt smidigt. Då boxarna är så pass stora att det gott och väl skulle gå att bygga om dem till tre stycken så blir det inte trångt för hästen när man öppnar dörren. Sedan, om någon häst skulle få för sig att lyckas öppna en dörr så kan den ändå inte trycka upp den då den i så fall måste dra in dörren.. ;)
utåt öppnas våra dörrar
Utåt

skjutdörrar:) Bra eftersom att det inte tar plats i gången när den är öppen
2 av 9 är skjut resten öppnas utåt och i det andra stallet är alla skjut

utåt + en skjutdörr mellan två boxar

Skjutdörrar :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Utåt på samtliga 30+ boxar
I "nya stallet" skjutdörrar, i "gamla stallet" (där min pärla står) utåtgående dörrar.

alla är skjutdörrar
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Fiona & Dodde har boxar som man öppnar utåt. I det nya stallet kommer fyra boxar vara sådana samt en med skjurdörr.
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

utåt

Utåt .
Har både skjutdörrar i sidled och såna som öppnas utåt.

Utåt
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Utåt, men när stall är klart ska det vara skjutdörrar.

Hemma i mitt eget stallöppnas dörrarna utåt
På klubben öppnas dörren åt sidan (skjutdörrar)

utåt på alla boxar.
sett läskiga hovskador från skenorna på skjutdörrar och tycker att många varit "slamriga" och lite "sladdriga".
får man ha boxdörrar som går inåt? andra dörrar i Sverige måste ju gå utåt med tanke på brandsäkerheten..
medarbetare på djurskydd.ifokus
Utåt och skjutdörr :)
Hos oss öppnas dom utåt.
#29: Hos oss finns inga skenor på golvet utan bara upptill, och så är det en klack i golvet i vardera kanten som dörren hakas fast på när den är stängd. Inget som hästen kan trampa på och skada sig,
Vi öppnar boxdörren utåt.

Utåt på 4 boxar och skjutdörr på 3 boxar :)
Min och en till har utåtöppning. Resten är skjutdörrar. :)
Vi har lösdrift och den dörren öppnas utåt. Men nere i stallet finns även en väldigt tor box i "reserv" och den dörren öppnas inåt.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Utåt

Utåt går våra boxdörrar.
Skjutdörrar med skenor är uppe, alltså inga på golvet.
Bara en tanke..
Det byggs väll inte skjutboxdörrar med skenor på golvet?
Jag själv har då aldrig sett det eller hört talas om det.

3 boxar med skjutdörr och tre med slagdörr som öppnas utåt (vänsterhängda ;))
på jobbet är det skjutdörrar,hemma halvdörrar som öppnas utåt

på min box är det skjutdörr. av stallets 14 boxar har 10 skjutdörrar, resten öppnas utåt.
Vi har 1 som går inåt, 7 som går utåt (uteboxarna bl.a), alla andra går i sidled ;)

De flesta är skjutdörrar men det finns ett par som öppnas utåt också 

3 skjutdörrar och en som öppnas utåt 
Skjutdörrar, med skenorna uppe :)
Mvh Ida
www.krusfoto.se
Skjutdörrar och samma som #32.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

En av mina öppnas inåt och den andra utåt :) Funkar faktiskt bra att öppna inåt, hästen som står där vet att han får flytta på sig då jag ska in.
Dörrarna öppnas inåt. Helt okej tycker jag, ser inga problem med det alls faktiskt.
Alla tre boxarna (varav två används) har skjutdörrar.

#51 men hur fungerar det vid brand och ur brandskyddssynpunkt?
inga andra dörrar i Sverige får öppnas inåt pga brandskyddet, så varför ska vi ha inåtgående boxdörrar i stallarna?
medarbetare på djurskydd.ifokus
Jag har för mig att boxdörrar, enligt lag, inte får öppnas inåt just pga risker vid brand osv.
I ett stall jag var inhyrd i för må¨nga år sedan, gick dörrarna inåt, vilket inte alls var bra då den ena hästen totalt sprang över än så fort man öppnade dörren.
Risken med en inåtgående dörr kan också vara att hästen kläms i dörren om den tex får med sig dörren ut, vilket kan skapa total panik.
Alla våra boxdörrar går utåt.
# 53 Jag trodde också att alla dörrar ska gå utåt pga brandsäkerhet men dörren till min LÄGENHET går innåt! Mycket konstigt tycker jag…
#55 I USA finns det lagar på att dörrar ska gå innåt pga att man ska kunan slå in dom… (A)
Borde väll kanske också vara bra för brandmän, för inte behöver man väll slå ut dörrar särskilolt ofta, då kan man ju låsa upp inifrån =)
(Nu syftar jag på bostadsdörrar)
Boxdörrar som går innåt säger jag som #54 om - inte bra =/
Hakuna matata!
Jag tror att det mer handlar om att man själv fort och lätt ska kunna ta sig ut om det börjer brinna, det tar ju ett tag innan brandmännen har hunnit komma dit ;)
Självklart är det också för att poliser ska kunn at sig in enklare, men jag tror det ligger något bakom det i brandsäkerheten då.
Om man jämnför hur svårt det är att öppna en dörr inifrån som går inåt är det ju betydligt lättare (om man nu lyckats ta sig ut till dörren) än för en brandman att slå in en dörr som går utåt :P
Men sedan har ju alla länder olika regler och synpunkter med, jag tycker dock att den är mest vettig.
Hakuna matata!
Det finns väl för och nackdelar med att öppna åt båda håll :)
Var inte meningen att styra in tråden på någonting annat. För att gå tillbaka till trådens fråga: På jobbet är det skjutdörrar på boxarna och i stallet där jag brukar rida går dörrarna utåt.
I förra stallet hade vi skjutdörrar. Nu går ju min på lösdrift, men i stallet där går boxdörrarna utåt.
Funderar lite, ang. diskussionen om brandrisken och så… Gäller försäkringen på hästen om stallet skulle brinna och boxdörrarna går inåt (=risk för att det blir svårare att få ut hästarna)?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#57 du har rätt, om nånga grips av panik och trycker på dörren så är risken att dom närmast kläms igäl mycket stor och ingen kommer ut.
brandkåren använder yxa och kommer in på samma tid åt villket håll dörren än går.
Jag tänkte bara på den vanliga husdörren, men i stora hallar eller andra ställen med mycket folk är det absolut utåt som gäller! Annars blir man mooos =( xD
Hakuna matata!
#62 Det är fortfarande betydligt enklare att öppna en dörr utåt i panik. Man kan ju dessutom ha mycket folk hemma också… Och en dörr som då går inåt ger mer krångel och man förlorar dyrbar tid. Som Lorita skrev så sparkar inte brandmän in dörrarna. De använder yxa eller liknande.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst