Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1562 ggr
jsca
0

skillnad

skillnad på eggbett och vanligt tränsbett, jag hittar inte ''bett-tråden'' någon som kan förklara eller hitta länken till mig? ;D

Tvådelat och tredelat, vilket är skarpast?

Zaphix
0

Eggbett har fasta ringar, tränsbett finns med rörliga ringar och fasta. Eggbett är en typ av tränsbett.

Tvådelat eller tredelat är lika starkt tycket jag, beror på vad hästen anser trevligast.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Elshira
0

Egbettet har precis som ovanstående säger fasta ringar (de kan dock självklart böjas i sidled) men det bettet är bra om man har en häst som lätt blir nypt i kinden.

Tredelat är egentligen skarpare än tvådelat då det ligger mer på lamellerna (blir lite som en port men väldig mildt) men det är något som de flesta inte märker såvida man inte har en extremt kännslig häst. 

Däremot så ligger ju det tredelade mer naturligt i munnen än det tvådelade och kan inte "peta" upp i gommen på samma vis. Därför föredrar också många hästar det tredelade framför det vanliga tvådelade.

Hakuna matata!

Alex
0

#2 Lamellerna? Är det lanerna du menar? Tungan ute I så fall vill jag bara rätta lite… Ett tvådelat ger enbart tryck på lanerna, ett tredelat ger tryck både på lanerna och på tungan, medan ett rakt enbart ger tryck på tungan.

Sen är alla tre lika "skarpa", det är väl främst vad hästen gillar för tryck som har betydelse där. Och när det gäller två- och tredelat måste man vara väldigt noga med att bettet inte är för långt, eftersom det kan vika sig i munnen och trycka upp i gommen eller nypa tungan på hästen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Elshira
0

Förlåt, självklart är det lanerna! xD Lamellerna sitter i efter att min mamma alltid trodde att det hette så förr x3

Ja det är ju självklart olika från häst till häst =)

Men sedan ska man ju självklart inte stirra sig blind på vad som är skarpast eller inte. Grova bett ger tryck på en större yta en ett smalt bett och blri därför "snällare" men å andra sidan trivs ju de flesta bättre med ett smalare :P

Alla hästar trivs med olika bett och därav mångfalden =)

Hakuna matata!